Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:En helt annan sak så tycker jag att det verkar som att det inte ens är en fråga för folk att ta rhinos. Finns det någon chans att de kanske därför är för snällt kompade? Jag vill tänka mig att om ingen ens betänker att inte ta dem så kanske de skall ge mer minus så att folk faktiskt funderar på att använda dem.
När folk gör högkomplistor är det ofta Rhinos som ryker, så de ligger nog ganska bra.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Rhinos är absolut inte för bra kompade. Det är det första men drar sig i huvet om. Kan jag klämma in en rhino till? 35 p för 3 i komp är nog det som är hårdast kompat i spelet som inte är en upgrade till en redan existerande enhet typ PF/lash.

egge

Inlägg av egge »

När man gör högkompade listor kanske. Men jag fick uppfattningen av att marine-spelare alltid använder sig av Rhinos ändå. Är det alltså inte en vink om att folk anser dem vara väl värda sitt minus? Jag tror jag inte såg någon marinespelare som inte använde rhinos på LinCon.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag (CSM) tycker att rhinos helt enkelt är för tråkiga att spela utan. Om de kompade lägre skulle jag nog snarare byta armé när mallen används än att spela utan dem.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:När man gör högkompade listor kanske. Men jag fick uppfattningen av att marine-spelare alltid använder sig av Rhinos ändå. Är det alltså inte en vink om att folk anser dem vara väl värda sitt minus? Jag tror jag inte såg någon marinespelare som inte använde rhinos på LinCon.
Om man automatiskt hade tagit dem även i högkompade listor, då hade de haft fel komp, men som sagt, hård lista = Rhinos, mjuk lista = Inte Rhinos. Låter som att det fungerar som det ska.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Röde skrev:Efter DefCon så var det någon som skojade om att då en spelare spelat Noise Marines med framgång borde/kommer de kompas hårdare. På ett annat forum dök en liknande kommentar upp angående Honour Guard efter LinCon. Är det så här det går till?
Ungefär så antar jag. Turneringar är väl ett utmärkt tillfälle att utvärdera om enheter är rätt kompade. Hur skulle det annars fungera menar du?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Gonka Koff skrev:
Röde skrev:Efter DefCon så var det någon som skojade om att då en spelare spelat Noise Marines med framgång borde/kommer de kompas hårdare. På ett annat forum dök en liknande kommentar upp angående Honour Guard efter LinCon. Är det så här det går till?
Ungefär så antar jag. Turneringar är väl ett utmärkt tillfälle att utvärdera om enheter är rätt kompade. Hur skulle det annars fungera menar du?
Många av de personer som skriver mallen anses vara mycket skickliga 40K spelare. Man har ett stort förtroende för dessa och deras synpunkter i diskussionen. Så pass att vissa enheter och besvärjelser kompas så hårt att ingen provar att använda dem i ett kompat klimat från start. I vissa fall bannas saker helt innan de testats. Vid flera tillfällen har felmarginalen vid kompsättningen varit så stor att det hela brister en aning. Se exemplet mongo-Nobz. Andra enheter som de ovan får smärre ändringar efter hand.

Problemet som jag ser det är att det är flera av de som ligger i topp i 40K Sverige som också har störst inflytande över mallen. Det kanske är i sin ordning iofs. då de är duktiga spelare. Frågan jag ställer mig är varför man inte under speltestandet av sin armé märkt hur fel kompen ligger och ändrat inför turneringarna istället för efteråt. Om man nu märker att kompen är skev varför vänta?

Ja, ja slit strupen av mig nu då...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Well said.. hear hear! :D
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Problemet med uppdaterandet utav mallen som jag se det är att GW släpper ett nytt codex ~var tredje-fjärde månad och det är en turnering ~varje-varannan månad som vill använda sig utav mallen. Detta betyder att vi ofta bara har ett par veckor på oss att analysera ett nytt codex, släppa ett utkast, analysera utkastet och släppa en färdig version. Det kommer då onekligen bli på turneringen som det verkliga testandet kommer ske; vad spelar man med, vad spelar man inte med osv. Det har också vart så i vassa fall att folk sitter och myser med sina listor innan en turnering och det är först på själva turneringen som deras åsikter kommer fram.

Ett annat problem jag ofta ser att det veckorna innan en turnering som folk får ett ryck och analyserar kompmallen, men då måste vi mallskapare ligga ett antal veckor i förväg eftersom en spikad kompmall gärna skall finnas ute ett par veckor innan sista dag för inlämning utav listor. Därför kommer mallen att ligga ouppdaterad ~en månad innan en turnering, d.v.s. den tid då folk är som mest aktiva att kommentera på mallen.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ni göt ett gott jobb!

Skriv svar