Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Tycker visserligen att de där minusen är väldigt tilltagna, men Imps slutsats behöver inte vara korrekt.
Med endast -10 för avataren, -3 för fortune och -5 för doom kan de andra HQ-valen vara klart attraktivare ändå.
Det jag försöker få sagt: Se över kompen för avatar och farsser.
Med endast -10 för avataren, -3 för fortune och -5 för doom kan de andra HQ-valen vara klart attraktivare ändå.
Det jag försöker få sagt: Se över kompen för avatar och farsser.
Kunde inte sagt det bättre själv, anledningen till att jag lade på så höga kompminus i mitt förslag är att jag anser alla phoenix lords vara betydligt bättre än vad deras kompsiffror påvisar.Se över kompen för avatar och farsser.
I övrigt så anser jag att alla eldars HQ-choises borde ses över vad gäller kompsättning, exempelvis så är Avataren är för sin poängkostnad mycket bättre än -10.
Jag är även förundrad över att Guide inte minuskompas till minst -5, då den har betydligt större användningsområden än exempelvis fortune. I kombination med Doom borde det bestraffas ännu mer.
Jag anser även att Autarchen inte borde ge något pluskomp, han är inte dålig på några sätt eller vis, problemet ligger snarare i att de betydligt bättre farseers, avatarer och lords är för snällt kompade som det är nu. Kompa honom istället liknande en SM Captain med +-0 i grund och mer minus för individuell wargear.
Jag kan gärna tänka mig att jämnställa Asurmen med Abaddon och Lysander.
Motivering för Asurmen = WS, BS, I = 7, Eternal Warrior, 2+4++ save. Har ett PW som han får rerolla missar med och som har potential att instant killa vad det som tar wound. Assault 4 Shuriken Catapult. Samt två riktigt bra Exarch Powers och förmågan att göra Dire Avangers (en riktigt bra troop-choise) ännu bättre genom sin Fearlessförmåga.
För 230p får du en stark all-around lord som, om han sitter med en Dire Avengers enhet, kan utgöra ett starkt hot i så väl närstrid som på range. Han kostar inte alls för mycket för vad han gör, men är däremot kompad för snällt för det.
Vad gäller de övriga Phoenix Lords så sitter Karandas med 6 Powerfist attacker, Jain Zar Slår med S6 PW (S7 on the charge). Och Fuegan är ett Tankdödarmonster med Feel no pain och Slår som ett MC i close combat med S5.
Den enda Phoenix Lord som jag anser dålig är Baharrot, men hans grundförågor i kombination med Stats och Eternal Warrior gör att jag inte kan hålla med om att han ska ha annat än -5.
Motivering för Asurmen = WS, BS, I = 7, Eternal Warrior, 2+4++ save. Har ett PW som han får rerolla missar med och som har potential att instant killa vad det som tar wound. Assault 4 Shuriken Catapult. Samt två riktigt bra Exarch Powers och förmågan att göra Dire Avangers (en riktigt bra troop-choise) ännu bättre genom sin Fearlessförmåga.
För 230p får du en stark all-around lord som, om han sitter med en Dire Avengers enhet, kan utgöra ett starkt hot i så väl närstrid som på range. Han kostar inte alls för mycket för vad han gör, men är däremot kompad för snällt för det.
Vad gäller de övriga Phoenix Lords så sitter Karandas med 6 Powerfist attacker, Jain Zar Slår med S6 PW (S7 on the charge). Och Fuegan är ett Tankdödarmonster med Feel no pain och Slår som ett MC i close combat med S5.
Den enda Phoenix Lord som jag anser dålig är Baharrot, men hans grundförågor i kombination med Stats och Eternal Warrior gör att jag inte kan hålla med om att han ska ha annat än -5.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Rolig morgonläsning det här. PL är riktigt oprisvärda och barroth är nog det sämsta man kan köpa i hela 40K (med SC-etheralen borträknad). Att asurmen skulle ge -15 trots att ingen spelar honom nu när han ger -5 är rätt lustig tankegång. Visst, han tillför lite schyssta förmågor till sin enhet, men dom kostar 30p på en exarch så då har han 200p kvar att kompensera för vilket han verkligen inte gör då han varken är bra på att skjuta eller slåss.
Så när som på clara som alltid spela Jain Zhar så tror jag aldrig att jag har sett en enda PL på nån turnering jag varit på, och jag har spelat många. VIlket leder till den logiska slutsatsen att dom inte har för lite minus nu, snarare för mycket.
Dom andra HQna ligger rätt bra som dom gör nu också, det enda som behöver ses över är väl kanske farseerns powers.
Så när som på clara som alltid spela Jain Zhar så tror jag aldrig att jag har sett en enda PL på nån turnering jag varit på, och jag har spelat många. VIlket leder till den logiska slutsatsen att dom inte har för lite minus nu, snarare för mycket.
Dom andra HQna ligger rätt bra som dom gör nu också, det enda som behöver ses över är väl kanske farseerns powers.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- theWatchman
Har du några förslag? En ganska stor förändring av fortune håller på att diskuteras.DHettNeck skrev: Dom andra HQna ligger rätt bra som dom gör nu också, det enda som behöver ses över är väl kanske farseerns powers.
Jag tycker nog inte att det behöver göras så stora förändringar för PL.
Efter era kommentarer kan jag tänka mig att dra ner Baharroth till typ -2/3. Men sedan tycker jag nog att de andra är jämnbra (för sin poäng).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"