Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Maugan Ra och Karandras har jag sett en del som spelar, bägge två är helt ok karaktärer. Men inte i närheten av Abaddon och lysander som nästan är +1 i respektive listor.
Angående inbördes möten så är det bara Asurmen som ens överlever en runda närstrid mot Abbadon eller valfri annan monster karaktär. Ett S4 power weapon med reroll to hit är inte särskilt hett(dödar väl max 2 marines i rundan). Du kan få en betydligt bättre karaktär i valfri codex för mycket mindre poäng.
Angående inbördes möten så är det bara Asurmen som ens överlever en runda närstrid mot Abbadon eller valfri annan monster karaktär. Ett S4 power weapon med reroll to hit är inte särskilt hett(dödar väl max 2 marines i rundan). Du kan få en betydligt bättre karaktär i valfri codex för mycket mindre poäng.
Om eldars usla PL's ska bli mer straffade kan man lika bra stryka dom ur codex, för som Dhettenett säger är de verkligen ingen som spelar med dom i turneringsklimat. Tycker de andra HQna ligger bra också, de som kan störa är spellsen, men guide och fortune har en range på 6" va? De e inte stört imba de heller. Kanske att spellsen ska bli hårdare straffade men att eldar ska upp i grundkomp, mest för att inte alla ska spella med precis samma listor hela tiden.
/D
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Baharroth är sämst, punkt. Jainzar och Karandras kanske kan prestera ok, men är fortfarande inte poängvärda. Mest för att det bara krävs ST4 PW för att det ska bli jobbigt för dem. Fuegan och asurmen tillför inte på långa vägar så mycket som poängskillnaden mellan Exarcherna i motsvarande aspecter. Maugan Ra skjuter ok, dock så finns det rätt många bättre St6 alternativ i eldar listan, pinning är inte ovanligt i resten av armén. Sen att han gärna vill skjuta på andra saker än vad hans aspect vill, gör ju inte saken bättre. Mer än minus 5 är vansinne. Att jämnföra Asurmen och Maugan Ra med Lysander och Abaddon är löjligt, att till och med föreslå hårdare straff? (De kostar mindre) Sen att Feugan, Karandras och Jainzar ska ligga på samma nivå som Sanguinor/Bloodthirster/Wings och Warptime prince/?AVATAR? har jag svårt för. Kommer aldrig se en PL på brädet denna sidan 2020.
Jag håller inte riktigt med om den här tankegången, man borde inte endast ta med det egna codexet i beräkningen vid kompsättning. Visst kan det finnas bättre alternativ än Maugan Ra i eldarcodexet, men han är fortfarande bra mycket bättre än flertalet karaktärer i de övriga codexen.Maugan Ra skjuter ok, dock så finns det rätt många bättre St6 alternativ i eldar listan
Så varför är han inte mer poppis?McGordon skrev:Jag håller inte riktigt med om den här tankegången, man borde inte endast ta med det egna codexet i beräkningen vid kompsättning. Visst kan det finnas bättre alternativ än Maugan Ra i eldarcodexet, men han är fortfarande bra mycket bättre än flertalet karaktärer i de övriga codexen.Maugan Ra skjuter ok, dock så finns det rätt många bättre St6 alternativ i eldar listan
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Guide är inte en speciellt bra förmåga för vad farseern kostar totalt. Möjligen att den skulle kunna ge -1 men inte mer. Med sin korta räckvid är den väldigt begränsad i sin användning.
Överlag känner jag att farseern skulle kunna kompa följande:
Farseer
-1 each Farseer
-4 Runes of Warding
-6 Doom (den är bättre än -5)
-3 Fortune (förutsat att minus ligger på vissa enheter)
-1 guide (gör nytta på vissa enheter i specifika lägen, oftast om man får första turen)
-1 Jetbike (-3 är på tok för mycket)
Överlag känner jag att farseern skulle kunna kompa följande:
Farseer
-1 each Farseer
-4 Runes of Warding
-6 Doom (den är bättre än -5)
-3 Fortune (förutsat att minus ligger på vissa enheter)
-1 guide (gör nytta på vissa enheter i specifika lägen, oftast om man får första turen)
-1 Jetbike (-3 är på tok för mycket)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Umm, nej?DHettNeck skrev:-1 Jetbike (-3 är på tok för mycket)
För 30 poäng får han ett 3+ save, +1 T, TL Shuriken Catapult, 12" förflyttning, Eldar Jetbike fusk-move och Turbo-Booster. Ganska prisvärt tycker jag.
Guides range är väl det som gör den mindre värd. Och att man då sällan kan använda mer än just bara guide och eventuellt doom.(Mest värt att guida är scatterlaser walkers, som helst står längre än 12" från nått man vill fortuna. För det mesta iaf. ) Så både Guide/Doom och Guide/Fortune farseer blir ganska dyrt. Och om man kör enbart Guide warlock så är det ändå minst 75p(eller kostar guide 30 ^^) för får 1 enhet twinad. Ganska dyrt det med.
Doom kan nog kompas ett steg hårdare, den är jäävligt bra.
Sen förstår jag fortfarande inte vad Mc Gordon menar, för alla codex får hårdare saker än Maugan Ra för 200p och -15 (ditt förslag). Sen behöver det ju inte vara karaktärer utan fordon och allt möjligt. Det som är viktigt är att fråga sig: Är Maugan Ra prisvärd i en Eldar armé ? (Mitt svar: Nej) Hur ska han då kompas för att kompensera för detta, för det är målet med kompen, att kompensera för GW's prissättningar för att få ett balanserat turneringsklimat. Slutsats: Maugan Ra ska inte kompa hårdare än -5. Enough om PL. Har mallsättarna någon kommentar, eller tänker ni låta det vara som det är i nuläget?
Doom kan nog kompas ett steg hårdare, den är jäävligt bra.
Sen förstår jag fortfarande inte vad Mc Gordon menar, för alla codex får hårdare saker än Maugan Ra för 200p och -15 (ditt förslag). Sen behöver det ju inte vara karaktärer utan fordon och allt möjligt. Det som är viktigt är att fråga sig: Är Maugan Ra prisvärd i en Eldar armé ? (Mitt svar: Nej) Hur ska han då kompas för att kompensera för detta, för det är målet med kompen, att kompensera för GW's prissättningar för att få ett balanserat turneringsklimat. Slutsats: Maugan Ra ska inte kompa hårdare än -5. Enough om PL. Har mallsättarna någon kommentar, eller tänker ni låta det vara som det är i nuläget?
Senast redigerad av 1 LillePer, redigerad totalt 16 gånger.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Oftast vill man ju ha honom i en transport för att öka rangen på hans magier och för att han där är mer skyddad. Detta förlorar man om man köper bike.HeadWar skrev:Umm, nej?DHettNeck skrev:-1 Jetbike (-3 är på tok för mycket)
För 30 poäng får han ett 3+ save, +1 T, TL Shuriken Catapult, 12" förflyttning, Eldar Jetbike fusk-move och Turbo-Booster. Ganska prisvärt tycker jag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis