Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Marines
Allt du snackar om är ju grejer jag gjort? Gillar inte du mig, JonHeadWar skrev:Vad sägs om att dra ner minuset på Devastators till 0,5 per tungt vapen, eller kanske ta bort det helt? Senast jag såg en Devastator-squad spelas så var det för att de kunde podda ner en "gratis"-fist, och det var på förra BSK. I år var det ett enda lag som hade med Devastators, och talande nog hamnade det laget på plats 33 av 39.
Thunderfire Cannons däremot... 11 stycken på 21 listor. -3 eller -4 i grund, och någon form av eskalering, föreslår jag.
För övrigt är det först på plats sex på BSK som det finns någon SM-lista alls med i laget, och då två stycken, med tillsammans nio dreads (Plus ytterligare tre i DH-listan.) och tre TFCs. Båda har dessutom Master of the Forge med hammare på cykel, men att den är felkompad bör väl de flesta ha insett vid det här laget.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det sättet att tolka komp på är som sagt inte implementerbart om det finns saker som inte ger minus.PerS skrev:Det ger en snittkomp över 50. Därav är det pluskomp.
Säg att vi har en lista på 1650p på komp 40, vi ska lägga till nått för 100p. TFC ger -2, MotF ger +/-0. Alltså ger den minus.
Snittkompen blir ju också olika beroende på vilken poäng man spelar, och snittkomp 50 är bara taget ur luften. Om man istället skulle säga att medelkompen var 80 så skulle den ju ge minus med det resonemanget. Man kan inte stirra sig blind på komp/poäng utan måste också kolla på det faktiskta minuset.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
En snyggt målad ost är fortfarande en ost.Hylander skrev:Allt du snackar om är ju grejer jag gjort? Gillar inte du mig, Jon?
Varför ger en dreadnought med dubbla autocannons bara -2 i komp?
Det är i praktiken en IG Hydra med mindre footprint, BS 4 och som dessutom är stryktåligare i närstrid (och sidan).
En hydra ger ju -5 och kostar 75pts. En autocannon dread ger jämförelsevis -2 för 125pts.
Det är i praktiken en IG Hydra med mindre footprint, BS 4 och som dessutom är stryktåligare i närstrid (och sidan).
En hydra ger ju -5 och kostar 75pts. En autocannon dread ger jämförelsevis -2 för 125pts.
är inte svaret lite i den raden? nästan dubbla kostnaden = halva kompen.Skulliz skrev:En hydra ger ju -5 och kostar 75pts. En autocannon dread ger jämförelsevis -2 för 125pts.
vet jag sett fler alternativ där högre poängkostnader sänkt kompen på saker som är 'nästan samma'.
så antagligen i detta fallet också.
- black templars @ time of ending -
Hydran har även längre räckvidd och tar bort cover för att åka snabbt
En bild säger mer än 1000 kaniner
Men är inte det lite fel i det här fallet?
Jo jämförelsen kanske är fel men vad jag undrar är om en 2x AC dread är så pass dålig att den bara ska ha -2 i komp? I praktiken så är Hydran bort-kompad ur IG codexen medan SM kan spamma twin-linkade Auto cannons till ett lågt pris i komp.
Jo jämförelsen kanske är fel men vad jag undrar är om en 2x AC dread är så pass dålig att den bara ska ha -2 i komp? I praktiken så är Hydran bort-kompad ur IG codexen medan SM kan spamma twin-linkade Auto cannons till ett lågt pris i komp.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hydran är sjukt bra för 75p, dreaden ganska överprisad för 125p, svårare än så är det inte. IG har ju också lite snällare fordonsminus än SM.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Bara jag som tycker att Lysander + 10 termosar är sjukt bra för sin komp? Få arméer, utom kanske en jeppa-delux, kan dakka ned det hela.
24 komp på ~650p e billigt i förhålland i förhållande till poäng. Han var väl för övrigt den mest använda karaktären på BSK?
24 komp på ~650p e billigt i förhålland i förhållande till poäng. Han var väl för övrigt den mest använda karaktären på BSK?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!