Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Broodlorden är en uppgradera genestealer. Så han bör räknas med. Kan ju förtydligas dock.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Nej så kan det väl inte vara?
En genestealer är väl en som sådan definierad i listan? Om nån frågar mig hur många stealers jag har i listan så skulle jag spontant inte räkna med en Broodlord.
En Wolf Lord är väl nånstans på sätt och vis en grey hunter eller liknande men skulle väl knappast räknas in som en sådan om nån förstår liknelsen.
En genestealer är väl en som sådan definierad i listan? Om nån frågar mig hur många stealers jag har i listan så skulle jag spontant inte räkna med en Broodlord.
En Wolf Lord är väl nånstans på sätt och vis en grey hunter eller liknande men skulle väl knappast räknas in som en sådan om nån förstår liknelsen.
En wolf lord är en egen unit, inte en unit uppgrade.
Jag skulle kalla en veteran sergeant i mina tacticals som en tactical space marine på samma sätt som jag skulle kalla en broodlord för en genestealer. En gång var han något mer, men nu är han bara en sergeant.
Jag skulle kalla en veteran sergeant i mina tacticals som en tactical space marine på samma sätt som jag skulle kalla en broodlord för en genestealer. En gång var han något mer, men nu är han bara en sergeant.
Alexander Merinen
Med tanke på att broodlorden redan ger -1 för uppgraderingen i sig tycker jag inte det är självklart att han ska räknas med i antal stealers i listan.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
-
Johannesson
Alla upgrades måste räknas med vad gäller alla arméer, annars blir det väldigt konstigt. En nob i en boyz enhet är en boy när man räknar antalet boyz, en mek i en loota enhet är en loota, en broodlord är en genestealer, en skull champion är en berzerker osv osv. Enda anledningen till att broodlords känns konstigt är nog att de tidigare var en ic. Nu är de dock bara en upgrade option för en genestealer enhet (som lika gärna kunde hetat genestealer prime eller nåt istället för broodlord) och fungerar inte annorlunda än exempelvis en champion till en csm marine enhet. Så därmed är det självklart att en broodlord ska betraktas som en genestealer!
Att broodlorden ger ett minus i sig självt är inte annorlunda än att en power fist exempelvis ger ett extra minus.
Jag räknar även upgrade characters, som Zagstruk, LeMartes och Arjac Rockfist som en del av deras enheter, och av samma typ som resten av enheten, när man exempelvis räknar antalet stormboyz eller death company modeller.
Att broodlorden ger ett minus i sig självt är inte annorlunda än att en power fist exempelvis ger ett extra minus.
Jag räknar även upgrade characters, som Zagstruk, LeMartes och Arjac Rockfist som en del av deras enheter, och av samma typ som resten av enheten, när man exempelvis räknar antalet stormboyz eller death company modeller.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Oj tänkte på den gamla Broodlorden. 0o
Är han en unit upgrade tycker jag också att han ska räknas in.
Är han en unit upgrade tycker jag också att han ska räknas in.
[quote="codex tyranids]
upgrade one genestealer...
[/quote]
sluta fåna er. Varför skulle broodlorden inte räknas.
För övrigt föreslår jag att "each 5" i genestealer-entryt ändras till "each 5 or part of 5" eller vad det nu står i hormagaunt-entryt. Känns lite tydligare.
upgrade one genestealer...
[/quote]
sluta fåna er. Varför skulle broodlorden inte räknas.
För övrigt föreslår jag att "each 5" i genestealer-entryt ändras till "each 5 or part of 5" eller vad det nu står i hormagaunt-entryt. Känns lite tydligare.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
Johannesson
Nej, det är två olika system. Det är inte samma över huvudtaget.L3go skrev:För övrigt föreslår jag att "each 5" i genestealer-entryt ändras till "each 5 or part of 5" eller vad det nu står i hormagaunt-entryt. Känns lite tydligare.
Exempelvis 5 eller 10 stycken genererar visserligen samma mängd minus oavsett formulering. Däremot skiljer det när nästa steg i minuset infaller. När det gäller genestealers får de -1 för den femte och sedan -1 ytterligare när de når den tionde och ytterligare -1 vid nummer 15. Hormagaunts däremot får -0,5 för en till fem hormagaunts, men får ytterligare -0,5 redan för hormagaunt nummer 6 upp till 10 och sedan nästa minus vid hormagaunt nummer 11.
Alltså, har man exempelvis 18 genestealers och 18 hormagaunts i arméen så får man för genestealers -1 x3, medans man för hormagaunts får -0,5 x4.
Så man kan absolut inte skriva likadant på dem båda eftersom de får minus vid olika mängder!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Läs-fail.
Mitt förslag var att stealer-minuset skulle funka som, och skrivas som, hormagaunt-minset. Inget annat.
Mitt förslag var att stealer-minuset skulle funka som, och skrivas som, hormagaunt-minset. Inget annat.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Nerd-rage!
Ta bort monsterminus, höj grundkompen, skriv om codexen, bränn Dark Eldar! Yaaaargh!
Men tja, hur har andra uppfattat sina Nids sen DE kom?
Ta bort monsterminus, höj grundkompen, skriv om codexen, bränn Dark Eldar! Yaaaargh!
Men tja, hur har andra uppfattat sina Nids sen DE kom?