Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Imperial Guard

Inlägg av cadelin »

Jag föreslår lite eskaleringar på
Hydra
Vendetta

som det är på nästan alla andra saker man vill ta multiplar av

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Hydran vettifan, går ju ändå att knöka in tusen Autocannons på andra ställen i listan och den kompar rätt strängt i grunden.

Vendettan å andra sidan kan gott ha lite extra eskalerande minus med tanke på hur prisvärd den är.

Mutt

Inlägg av Mutt »

99% av alla bra imp-listor på defcon hade väl minst ett par hydror i listan?

Den är mycket mer än ett par autocannons med sin extra range och twin linked.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:99% av alla bra imp-listor på defcon hade väl minst ett par hydror i listan?

Den är mycket mer än ett par autocannons med sin extra range och twin linked.
Den enda lista jag såg med hydror var Jeppas. Sen såg jag ju iofs inte alla IG listor heller.

Twin-linked är kan jämföras med att den är lika effektiv som 3 Vanliga autocannons. Range 72" är ju helt klart bra men det är inte svårt att nå med 48" kanoner heller för den delen.

Jag bestrider inte att den är bra, med jag ifrågasätter om den verkligen ska kompas strängare.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Tobbe som kom 3a hade också två hydror. Att de tar bort Skimmersave är ju riktigt bra också. (Stormraven, valkyrior/vendettor, eldar och dark eldar) De är ju mycket stabilare än t.ex. Heavy weapons som inte kan röra sig och skjuta alls. Har Ld 7 och blir ganska ägda av st6+. Tappa en kille och fly av. Hydror som har coversave av en chimera eller lite terräng skojar man inte bort. Oftast finns det ju något som är ännu farligare att skjuta ut.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jag tycker hydror ligger bra i komp.. Billiga bilar har redan ett saftigt eskalerande minus i och med bil minuset.

Tar jag bort två hydror från min defcon arme kompar den 42. dvs 17 bättre.. och -17 är nästan på gränsen till för hårt för två hydror.

Och det som gör dem bra är förutom deras range är att de är höga och ser över andra saker.

Vendettor är överskattade. Det suger sjukt fett att de är så stora.

psykers komp rabatt utan chimera kommer försvinna i nästa mall..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Fast hydran har faktiskt bara -3 och -2/grupp så det kan man se som -4/st eftersom de oftast uppträder i par. Resten av minusen du nämner beror på fordonskoncentrationen.

-4 komp för 2 autocannons range 2 72", Av12-bil som har vapnen högt upp, bra mot skimmers och kostar 75p

motsvarar

(ca) -2 komp 3 autocannons med range 48" och 1 heavy bolter i heavy weapon teams, dvs mjekiga mot st6-vapen, lägre vapen. Kostar ca 100p

Fast det är kanske en orättvis jämförelse eftersom heavy weapon teams är ganska kassa i sig. Hydror är i alla fall det nya lilla svarta. Minst 4 imp-spelare hade hydror i sin defconlista och man såg dem vart man än vände sig, men defcon var i och för sig en turnering med hårda listor.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mutt skrev:Fast hydran har faktiskt bara -3 och -2/grupp så det kan man se som -4/st eftersom de oftast uppträder i par. Resten av minusen du nämner beror på fordonskoncentrationen.
Vad spelar det för roll varifrån minusen kommer? Det som spelar roll är vad en lista kommer med och utan en viss modell.. allt annat är irrelevant.

Skulle jag tex lägga in en chimera i min lista skulle den ge -26 i komp. Det tyckte jag var för mycket så jag hade inte med nån chimera. I nästa mall kommer detta att ändras så att en extra chimera hade gett -8 i komp, vilket är mer rimligt.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det spelar roll för att vi här diskuterar hydrans komp, inte hydrans komp i Jeppas deffconlista.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är sant, men jag hävdar fortfarande att det eskalerande fordons minuset redan slår på gränsen till för hårt mot de biliga bilarna, dvs hydror och chimeror.

Två hydror i en arme helt utan andra bilar kompar ganska lagom på -8, De har redan ett eskalerande minus is form av det eskalerande bilminuset.

Att bara titta på vad de kompar utan att räkna med det eskalerande minuset ger en helt fel bild. hur många IG armeer spelades tex på defcon utan minst 7-8 bilar?

Skriv svar