Imperial Guard, helt ny till 40k

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Truant

Imperial Guard, helt ny till 40k

Inlägg av Truant »

Hejsan,

har spelat WHFB i 15 år och spelade 40k en sväng för 7-8 år sedan.
Funderar nu på att börja testa 40k och började måla på min första guardsman, det var riktigt kul och jag känner att intresset finns att bygga en trevlig liten armé.

Men allt är ju inte bara modellerna utan sen var det ju att bygga armén.
Vad jag söker är en IG-arme som är trevlig att möta, har lite mysiga roliga enheter att spela med men ändå innehålla några hårda element för att kunna ge lite slagkraft.

Saker som jag gärna får feedback på:
Hur gör man med min CCS? spelar den nu som assist/stå stilla/bombardera
Vill ha något som kan göra skada i närstrid (dumt att välja IG då kanske) och tänkte spela med en Ogryn squad i chimera, är det värt att ta en priest till dem?
och sen vill jag ha lite roliga enheter såsom en rough rider enhet och 2 sentinels för searchlights.

Storm troopers är ju så grymt coola, vill ha med dem i armén men är de verkligen värt att spela med?

Här är en grundtanke på armé:

HQ:

CCS: 155pts
Power weapon
Bodyguard
Medi-pack
Master of Ordanence
Lascannon (bra å ha en med Bs4)

Ministorum Priest: 60pts
Eviscirator

Troops:

Veteran squad: 180pts - anti-space marine squad1
3 plasmaguns
1 plasma pistol
Chimera

Infantry platoon: 310pts
PCS
2 flamers
2 laspistols (så alla har assault vapen)

Squad
Heavy bolter
Grenade launcher

Squad
Heavy bolter
Grenade launcher

Squad
Heavy bolter
Grenade launcher

Heavy weapons team
3x autocannon

Elite:

Ogryn squad: 265pts
4 ogryns
1 bone'ead
chimera

Storm trooper squad: 173pts
7 troopers
1 sergant
2 meltaguns
1 plasma pistol

Heavy support:

Leman russ demolisher : 180pts
Lascannon

Ordenence battery: 150pts
Griffon mortar
Griffon mortar

Fast attack:
Vendetta gun ship : 130pts

Scout sentinel squadron : 82pts
Searchligths
Smoke launchers

Rought riders : 65 pts
5 riders
1 sergant

Totalt: 1750pts

vill gärna spela med lite penal legoin squads...är de bra?
Ska se om jag kan räkna ut kompen för armén så ska jag lägga in den också (byter väl ut någon heavy bolter så det inte blir 3 exakt likadana).

Tar gärna emot lite tips och tankar!

Mutt

Re: Imperial Guard, helt ny till 40k

Inlägg av Mutt »

Priest är inte så användbar till ogryns då de inte lyssnar på dem.

Truant

Inlägg av Truant »

Mutt skrev:Priest är inte så användbar till ogryns då de inte lyssnar på dem.
helt rätt, miss av mig.

kan man ju byta en inf squad mot penal leigon och ta en 6'e ogryn

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Stormtroopers är ju balla, men jag tror att det räcker med 5st med 2st meltaguns.

Vill du ha en PCS med flamers så kan du lika gärna ge dem 4st och sätta dem i en chimera.

Ska du ha med prästen så ska han väl vara i den stora squaden (3xINF) tillsammans med en kommmisarie. Själv byggde jag två präster med eviscerators, men nu får de aldrig vara med och spela :cry:

Vill du ha CC guards så kanske du ska titta på Straken.

Eskil

Inlägg av Eskil »

tycker listan verkar varierad och kul överlag, men kan vara bra att tänka på följande

om cc och ccs
Ogryns må vara tuffa men dör direkt mot riktiga närstridstrupper, det hjälper inte att ta större enheter. Rough Riders kan åtminstone göra lite skada innan de dör och kostar inte skjortan. Straken är den bästa CC enheten i Guard codexen så om du ändå vill lägga poäng på det så är det nog ett bättre alternativ än Ogryns. Man kan pimpa honom med bodyguards och melta för att biffa upp honom ytterligare. Ytterligare en läskig närstridsenhet om man tar straken är en klump med vanliga samanslagna guards med power-weapons.

troops
Du har bara en troop som enkelt kan ta objektiv utanför din deploymentzone, en smart motståndare tar ned den först. Autocanons är poppis istället för HB för de kan slå ut lätta transporter och skada monstrous creatures. En heavy bolter är marginellt bättre än 2 lasguns med first rank fire, second rank fire mot infanteri och för klen för att skjuta rhinos med, samma sak kan sägas om Grenade Launcher. I nuläget har listan svårt att döda tanks överhuvudtaget.
penal legion kan vara ett billigt och kul sätt att få in trupper längre in på fältet.

stormtroopers
Är nog bäst antingen som fem med 2xmelta som någon sa, eller att man bara försöker maxa efekten av deras laservapen som en anti-infanteri enhet och då kan de vara fler.

bra att tänka på
i stort sett all din antitank sitter i vendettan (om stormtropers ska vara i den), om den går ner kommer du inte få stopp på land raiders över huvudtaget. kan vara bra att sprida ut.

Plasmapistoler är sjukt oprisvärda.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Bästa närstridsenheten är 50-man med 5PW och kommissar, de kan döda typ allt. Det gör inget att det fienden dödar 40 gubbar eftersom de enda som gör skada är sergeanterna med PW ;). Fast kör du med en sån enhet så kompas den därefter också
Alexander Merinen

Truant

Inlägg av Truant »

Då var det dags för en liten uppdatering!

tog en testmatch igår för att känna på IG och känner att det här passar mig!
Slutade med en draw vilket jag är nöjd med med tanke på att jag inte riktigt vet hur jag ska förflytta mig för att vara i skydd på ett bra sätt (att visa flanken på en LMBT (det är ju inte 45 grader!) till 3 broadsides är inte den bästa man kan göra :D).
Dessutom fuskar jag och mäter i förväg (fantasy) och att trupper kommer in från sidan som får assaulta mig är jobbigt.
Å andra sidan tenderade mina guardsmen med att träffa 5/6 lasgun skott och wounda minst 4 av dem.
Mina plasmaguns slog aldrig en 1'a på hit, men slog däremot 4/5 ettor på to wound :D

Min tanke med min IG-armé är att ha en liten grundbas av fotsloggers och lite tanks med understöd av vets i chimeror.
Spelade med Griffons senast vilket är riktigt trevligt men ska jag ha dem borde jag ha dem i två olika grupper och har då bara 1 Hvy kvar så nu ska medusan testas.
Det mest trevliga med dem var att de tar så sjukt mycket uppmärksamhet av fienden och han koncentrerar så mycket tid på att slå ut dem (Tau har iof inte så mycket val för ställer han sig utanför cover en runda är enheten mer eller mindre död mot ett griffonbatteri).

Vad jag saknar i armén är min lilla 5-manna storm trooper 2 melta squad för att kunna blåsa bort en land raider eller annan otrevlig tank, speciellt bra med tanke på att Creed är med i armén och har möjlighet att ge dem twin-linked.
Tar gärna emot lite tips, att plocka in vendettor/valkyrior är det inte dags för ännu, jag håller på i startgroparna på att bygga armén och behöver målningsträna på chimeror och leman-russer innan jag ger mig på vendettor (även om modellen är sjukt snygg!).

Gillar även tanken på en Armored sentinel, antingen som har en AC för att hota transports eller en Hvy Flamer bara för att hänga och skydda en flank mot outflankers för att ta S5 enheter och bogga upp dem, men med tanke på hur mycket RR jag har så kanske det räcker.
(Gillar sentinels helt enkelt)

Creed är ju galen som kan ge order på sjukt stora avstånd och därmed både röra sig framåt och fortfarande ge order till hvy weapon teams som sitter i bakgrunden och skjuter, framför allt att ge twin-linked / re-roll cover.

HQ - 245

Creed
4 grenade launchers
Officer of The Fleet
Chimera (ML/HF)

Funderar här på om man ska ge dem ett heavy weapon istället, ger ju samma kompminus och kanske är bra att ha en lascannon utifall att?

Fast Attack - 120

Rough rider squad
Melta bombs
Rough Rider squad
Melta bombs

Kommer nog inte vilja släppa dessa på ett tag, tänkte ge mig an ett litet konverteringsprojekt och det kommer nog bli mina guldgossar

Troops - 850

PCS
4 flamers

Inf sq
GL
Inf sq
GL
Inf sq
GL
Inf sq
GL

Hvy W squad
3xLascannons
Hvy W squad
3xAutocannons

Veterans
3 Plasma
Demolitions
Chimera (ML/HF)

Veterans
3 Plasma
Demolitions
Chimera (ML/HF)

Heavy Support - 525

Leman Russ
Hvy bolter sponsors, dozer blades

Demolisher
Hull Lascannon, dozer blades

Medusa
Seige shells, Armored Compartment

Total: 1740
Komp (tror jag räknat rätt, mall 6.4): 41,5

Jag har alltså 10pts kvar vilket räcker till ett hvy weapons team på HQ't (samma komp eftersom jag tappar 2 GL).
Har dessutom inga heavy weapons i mina vanliga inf platoons, vet inte om det är dåligt eller inte, känns inte som man får använda dem så mycket och köper man ett varsitt är det lika mycket som en hel pluton, samtidigt är ju det vapnet välidgt skyddat, tar gärna tips här då jag inte har erfarenheten för att göra den bedömningen.

Allmän taktik:
Creed ger scout antingen till en enhet jag känner "idag vill jag outflanka med en enhet veterans" eller att demolishern får göra en 6" rusning framåt för att komma närmre fienden.

Creed ska operera centralt, framför allt för att kunna ge order.
Han ska framför allt ge sin specialorder till RR så det får +1A på chargen (de får ju inte +1S tyvärr)

Veteranerna ska team upp på en flank understödda av en enhet RR
Demolishern ska ha en enhet RR i närheten för att hota eventuella Melta-trupper som droppar in.

Inf squadsen ska mest ta sig framåt och claima objectives, agera köttmur och tvinga fienden att lägga ner tid på att skjuta på dem. utan tunga vapen så ska de springa rätt ofta för att ta sig i skydd så mycket som möjligt.

Lemanrussen ska stå kvar med så stor skyttebas som möjligt för att täcka fiendens avancemang och ska även ha inblick mot medusapositionen.

Slutfunderingar:
Är en enhet heavy weapons med lascannons värt det? eller är det bättre att göra:
HQ tar lascannon istället för 2st GL
Heavy weapon teamet byter ut till AC och inf squads tar 1 lascannon och 1 AC istället (eller kanske 3 AC men då tappar jag anti-tank vilket känns som listan saknar iom att jag inte har några storm troopers).
Ska jag dumpa GL på inf squads och bara ta heavy weapons på dem istället?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag skulle hellre sätta ut lascannons i enheterna istället för att ha dem i ett team.

Tror att armén kan funka bra.

En sak bara...
Man måste alltid skriva sina enhter i följande ordning:

HQ
Elite
Troops
Fast Attack
Heavy Support

Annars blir folk griniga :roll:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

den andra listan ser mycket bättre ut.

Creeds order ger furios charge.. dvs +1 S och +1 I, inget av detta funkar på Rough riders, De blir däremot fearless i en runda vilket är bra. Creds order är mest bra till en sak och det är att offra en squad på att hålla fast en jätte farlig enhet en runda. Man lägger ordern på 10 guards och chargar in, sen hoppas man att det blir minst en gubbe kvar som sen i motståndarens runda när orden slutat funka flyr så man kan skjuta på den farliga enheten igen..

Lyssna inte på imp, man skall aldrig ha heavy weapons i inf squads. De är till för att stå ivägen och ibland skjuta nåt strö skott med lasguns. De är inte till för att stå stilla långt bak och skjuta ett vapen, det finns det andra enheter som gör mycket bättre.
Nyckeln till att vinna med IG är att veta hur man skall ställa sina inf squads i vägen så att de skyddar alla ens vickiga saker. Det och target prio.

Stormtroopers kan vara användbara med melta, men är lite dyra, de är ok för att de kompar bra. Det bästa vapnet på sentineller är multilaser, 3 st S6 är oftast bättre än 2 st S7.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Hur är det med chimera, ska man ha heavy flamer eller heavy bolter? Kollade nylige på senaste ETC listorna och såg att "alla" spelade med flamern utom team sverige.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Skriv svar