Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
hur kan du jämföra psybolts på en dread med en melta ???
Alexander Merinen
- speedfreek
Om man skall dra något ur de senaste sidornas diskussion, så tycker jag att en "klassisk" rifleman till GK borde kompa ett steg snällare än till övriga Space Marines. GK behöver verkligen inte mer S7 än de potentiellt sätt redan har.
Sen kan man ge ett -2 eller-3 för psybolt, så att den i slutändan hamnar ungefär där en pred med dubbel laser är.
Sen kan man ge ett -2 eller-3 för psybolt, så att den i slutändan hamnar ungefär där en pred med dubbel laser är.
Man får också tänka på att det är long-range skytte, något GK har väldigt ont av. Jag tycker verkligen inte den borde kompa mindre än SM-dreadden, men du har ju en poäng i det du säger.
Alexander Merinen
psyfleman dreadden har blivit ett hett diskussion ämne men GK kompen står eller faller om den kompar -5, -6 eller -7. Finns många andra saker som tidigare sagts så är det mycket svårt att bygga en armé som kompar någonting över 30 om man ska ha något som kan verka vara ens spelbart. Det blev lite bättre med uppdateringen men jag är intresserad hur det kommer se ut i nästa uppdatering.
God Natt
@Zurken hur sur jag än låter tycker jag du gör ett bra jobb med att ta upp diskussion på ett tidigt stadie med alla på forumet creds!
God Natt
@Zurken hur sur jag än låter tycker jag du gör ett bra jobb med att ta upp diskussion på ett tidigt stadie med alla på forumet creds!
ingen fara kombat, all kritik är bättre än ingen kritik. Det är bra att det finns folk att bolla idéer med, jag påstår inte att jag vet bäst 
Alexander Merinen
woho, nidsen får tillbaka lite shortrange antitank! dags att bygga upp några hive guards eftersom de uppenbarligen bara ska kosta -2,5 komp och inte ha eskalerande minus.kombat skrev:-5 anser jag vara lagom för en pryl som skjuter 4st ST 8 skott.
enligt den inte fullt lagliga codexen jag har kikat i så finns det inte speciellt mycket long range s8 skytte i grey knights och s8 är nog mer än 37% bättre än s7 sett över alla motstånd. om en uppgradering som inte ger några nackdelar men däremot öker ett long range vapen från s7 -> s8 bara skulle kosta -1 komp börjar jag tvivla enormt på mallkomp.
Ja' än't bittä'!
Hur räknar du då? Mot saker som har mindre än T6 är den inte bättre (förutom mot T4 saker med flera W, men de flesta såna har ju bra save ändå).Halvar skrev:... mer än 37% bättre än s7 sett över alla motstånd...
En bild säger mer än 1000 kaniner
jag räknar inte, jag slängde bara upp en siffra. men mot saker som har t4 instadeathar man saker som misslyckas med sitt coversave (om de inte är marines som har ett bättre save att förlita sig på) och mot t3 saker med endast ett wound skjuter man sina storm bolters mot. mot t3 flera wounds skjuter man s6 psycannons/assault cannons mot. en rifledread har sina specifika mål och psybolt ammo utökar dessa mål till att inkludera t13 pansar, t4 multiwoundmodeller, t14 pansar som man verkligen behöver stunna right here, right now om alla ens rending-s6 misslyckats. finns nog fler situationer men jag ska måla så jag sitter i andra tankar.imp skrev:Hur räknar du då? Mot saker som har mindre än T6 är den inte bättre (förutom mot T4 saker med flera W, men de flesta såna har ju bra save ändå).Halvar skrev:... mer än 37% bättre än s7 sett över alla motstånd...
Ja' än't bittä'!
-
Johannesson
Jag har mycket svårt att förstå argumentet att GK ska kompa snällare (eller ha högre startkomp) bara för att man ska kunna bygga listor med medel- eller högkomp. GK codexet är väl det mest balanserade codexet inom sig själv och där finns inga egentligen dåliga enheter eller val och det kommer obönhörligen att synas i kompmallen. Det är nog så att GK alltid kommer att kompa lågt, just eftersom allt är helt ok för vad det kostar, om inte till och med bra för vad det kostar.
Sen kanske de inte har något superostigt heller i boken, vilket gör att de säkert inte kommer att dominera okompat (eller till och med vara ett svagt val), men det är ju inte det kompmallen handlar om. Det är ju inte kompmallens fel att GK troops är så bra som de är. De kan ju inte gärna kompas snällt bara för att man måste ta dem i sin lista...
Sen kanske de inte har något superostigt heller i boken, vilket gör att de säkert inte kommer att dominera okompat (eller till och med vara ett svagt val), men det är ju inte det kompmallen handlar om. Det är ju inte kompmallens fel att GK troops är så bra som de är. De kan ju inte gärna kompas snällt bara för att man måste ta dem i sin lista...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Att psybolt är en noobrainer för 5pts råder ingen tvekan om.
Men kan det inte vara så att GW gjorde den snuskitgt billig av en anledning? Och skulle inte den anledningen kunna vara bristen på long-range AT?
Man måste ju kolla till listan/armén som helhet när man sätter kompen, även på de till synes uppenbara valen. Om nu psy-rifledreaden skulle bli GK codexens Hiveguard är det ju än viktigare att den kompar rätt i sitt sammanhang, inte i förhållande till inbördes val.
@Johannesson:
+1
Men kan det inte vara så att GW gjorde den snuskitgt billig av en anledning? Och skulle inte den anledningen kunna vara bristen på long-range AT?
Man måste ju kolla till listan/armén som helhet när man sätter kompen, även på de till synes uppenbara valen. Om nu psy-rifledreaden skulle bli GK codexens Hiveguard är det ju än viktigare att den kompar rätt i sitt sammanhang, inte i förhållande till inbördes val.
@Johannesson:
+1