Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Målningsstress till Gothcon gör att det dröjer lite till innan jag uppdaterar.
Alexander Merinen
Jag är själv med och arrangerar warpstorm men tyvärr har vi sagt att komplistan måste vara inkluderad i mallen om de ska tillåtas i turneringen. Hade själv tänkt spela dom men går det inte så går det inte ^^
-
Johannesson
GothCon är denna helgen, Adam, så om mallen för GK släpps nästa vecka är det ju gott om tid. Såg att Daniel hade skjutit fram datumet för eventuella GK listor, så hoppet finns nog kvar att få med GK till Warpstorm 
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag insåg just när jag läste lite noggrannare att Quicksilver och Might of the Titan bara får läggas i ens egen tur och bara gäller den turen, inte motståndarens. Ville bara göra folk uppmärksamma på detta då det är lätt att missa. Det känns rätt viktigt att tänka på när man kompar dessa.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Japp och quicksilver måste läggas i början av movementfasen tomDHettNeck skrev:Jag insåg just när jag läste lite noggrannare att Quicksilver och Might of the Titan bara får läggas i ens egen tur och bara gäller den turen, inte motståndarens. Ville bara göra folk uppmärksamma på detta då det är lätt att missa. Det känns rätt viktigt att tänka på när man kompar dessa.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag tycker straffet för psybolt på autocannon-dreads känns ganska orimligt. Visst är det bra med +1S på skotten, men är det motiverat att dubbla kompminuset för det? Minuset för assault cannon känns mer rimligt och minuset för autocan borde vara liknande. Dessutom har Grey Knights redan fått ett mer minus för sina dreads jämfört med andra chapters. BT:s dreads kan för övrigt köpa tank hunter till sina vendreads men får inga minus för det...
-3 Each Dreadnought
-1 First Close Combat weapon (-3 if storm raven is present)
-0,5 each Assault Cannon / Twin-linked Autocannon (only if psybolt ammunition is taken)
-1 Venerable
Även på vanliga GK-squads känns det som att man tar i lite väl hårt med minusen, dom flesta GK-listor tenderar fortfarande att få allt för låg komp. 10 man strike squad ger -5 i grund utan transport. Det kan jämföras med grey hunters (som är en oerhört stabil SM-enhet) på -2 och vanliga tacticals på -1. GK har storm bolters, FW och lite trolleri, men jag är osäker på om de verkligen ska kompa -5 när GH kompar -2. När de blir assaultade är GH i de flesta lägen mycket bättre.
-3 Each Dreadnought
-0,5 each Assault Cannon / Twin-linked Autocannon (only if psybolt ammunition is taken)
-1 Venerable
Även på vanliga GK-squads känns det som att man tar i lite väl hårt med minusen, dom flesta GK-listor tenderar fortfarande att få allt för låg komp. 10 man strike squad ger -5 i grund utan transport. Det kan jämföras med grey hunters (som är en oerhört stabil SM-enhet) på -2 och vanliga tacticals på -1. GK har storm bolters, FW och lite trolleri, men jag är osäker på om de verkligen ska kompa -5 när GH kompar -2. När de blir assaultade är GH i de flesta lägen mycket bättre.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag måste hålla med om att det ger en rimligare slutkomp. -7 som det är just nu känns väldigt saftigt.Jocke Rapp skrev:Jag tycker straffet för psybolt på autocannon-dreads känns ganska orimligt. Visst är det bra med +1S på skotten, men är det motiverat att dubbla kompminuset för det? Minuset för assault cannon känns mer rimligt och minuset för autocan borde vara liknande. Dessutom har Grey Knights redan fått ett mer minus för sina dreads jämfört med andra chapters. BT:s dreads kan för övrigt köpa tank hunter till sina vendreads men får inga minus för det...
-3 Each Dreadnought
-1 Venerable
Känns som att många henchmens kompar kasst också. Psykers är sjukt hårt kompade för vad dom gör. Även ninjor känns rätt hårt kompade med tanke på hur lösa dom är. Ninjor/crusaders borde vara -0,5 each eller nått sånt.
10*Terminators med 2*psycannon, 1*stav, psybolts, 2*hammare kompar -20. Är detta rimligt eller för mycket? Jag tycker att det känns lite i överkant, men dom är rätt bra också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Terminators är ju nästa lilla problem, ja. Jag tycker staven är helt okej, men generellt känns den inte bättre än en stormsköld, då den inte ger något skydd mot skytte och kostar rätt saftigt, -1 kan räcka.
Hammare på termosar borde inte ge minus, som någon listig person påpekade tidigare i tråden så borde hammare på termosarna vara där standardkompen ligger, eftersom de då blir mest lika vanliga termosar (som ju har fist). Återigen en jämförelse med BT för övrigt som kan köpa tank hunter till sina assault cannons och då får -1 för varje. Ska verkligen psycannons få ytterligare -0,5 för att deras styrka gäller även mot icke-fordon? Och brotherhood banner ger bra effekter, men kostar poäng och framförallt blir en av termosarna av med sitt force sword.
Terminator Squad
-6 each unit
-1 each additional Terminator
-1 Justicar Thawn
-1 if 10 Terminators are taken
-0,5 each Psilencer
-1 each Psycannon
-1 each of the first two Warding staves
-1 Brotherhood Banner
-1 Psybolt ammunition
Hammare på termosar borde inte ge minus, som någon listig person påpekade tidigare i tråden så borde hammare på termosarna vara där standardkompen ligger, eftersom de då blir mest lika vanliga termosar (som ju har fist). Återigen en jämförelse med BT för övrigt som kan köpa tank hunter till sina assault cannons och då får -1 för varje. Ska verkligen psycannons få ytterligare -0,5 för att deras styrka gäller även mot icke-fordon? Och brotherhood banner ger bra effekter, men kostar poäng och framförallt blir en av termosarna av med sitt force sword.
Terminator Squad
-6 each unit
-1 each additional Terminator
-1 Justicar Thawn
-1 if 10 Terminators are taken
-0,5 each Psilencer
-1 each Psycannon
-1 each of the first two Warding staves
-1 Brotherhood Banner
-1 Psybolt ammunition
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Insåg att jag missade en liten rad på mitt dread-förslag, ett mer minus förtjänar den nog.
Dreadnought
-3 each Dreadnought
-1 each Nemesis doomfist (-3 if storm raven is present)
-1 second Twin-linked Autocannon
-1 Venerable
Dreadnought
-3 each Dreadnought
-1 each Nemesis doomfist (-3 if storm raven is present)
-1 second Twin-linked Autocannon
-1 Venerable
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Och det känns oerhört viktigt att ni spikar denna mallen och gör nån form av mallsläpp inom en vecka, med tanke på detta inlägg om LinCon: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... 527#p56527
Skulle vara rätt trist för alla GK-spelare om dom inte får leka med sina nya codex på LinCon, även om det är ovanligt med listinskick en månad innan turneringen.
Skulle vara rätt trist för alla GK-spelare om dom inte får leka med sina nya codex på LinCon, även om det är ovanligt med listinskick en månad innan turneringen.