Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Vi kan flytta lite på listinskicksdatumet, om det är så att det är troligt att vi får en vettig GK-mall inom en snar framtid?

@zurken: hur lång tid behöver du tror du? Skulle nog helst vilja ha listinskick absolut senast 15 maj, då vi bara är 2 som kommer kunna granska listor, och jag har 1000 terrängbitar att fixa samtidigt...

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Tadaotoko »

EyeGuy skrev:
Stefan-RT skrev:Håller med om att standard troop choise som strikesquad kompar för hårt i nuläget.
Personligen tycker jag inte strikesquads är för hårt kompade om man jämför med t ex standard marines.
Tactical squad mot Strike squad, 10 poängs skillnad.
För dom 10 (2 per modell) poängen får en strike squad:
Storm bolters istället för bolters
Forceweapon istället för vanligt ccw
dom får dessutom tillgång till diverse förmågor som Hammerhand, Deep Strike, osv.

Det enda jag kan komma på som dom tappar är möjligheten att köpa ett vapen med lång räckvidd, samt en eventuell chapter tactics.

Så enheten är i grunden mycket bättre (min egna åsikt) och ska därmed kompas hårdare.
Kollar man på gh som i majoriteten av fallen är bättre i närstrid så kostar de 5 poäng mindre och om gk skulle kompa-5 för 10 så är det mer än dubbelt så mycket som gh -2 för tio så är frågan vad som kompar fel. Tycker båda enheterna borde ligga runt samma. Men du har väl rätt bara att höja kompen på gh så att de kompar -4 om de är fler än fem modeller eller plus 0,5 för varje modell efter den femte.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Storm bolter är bra, men dom får ingen extra attack med den på, så blir dom chargade har dem 11 attacker enbart. Jämfört med hunters som i de flesta fallen har en pistol också och således har dubbla sina attacker. Stormbolter gör dock att dom får skjuta innan dom springer in vilket kanske väger upp den förlorade attacken och komp kostnaden.

Jag förstår dock inte tanken bakom PsyBolt ammo. mot vissa arméer är den nästan spel förstörande. En Warrior baserad tyranid armé alt en nob biker lista kommer ju bli bortskjutna innan det hinner komma någonstans. Men folk kanske inte spelar sådant så man bryr sig inte. Alla spelar ju marines och dom får ju redan sitt save? eller?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Zurken skrev:10 Tacticals med 2 extra vapen kostar 170, en strike squad med 2 psycannons kostar 220. Inte 100% jämförbart, men skillnaden i kostnad är mer än 10p.

Men i övrigt tycker jag att Strike Squads är bättre troops än t.ex. grey hunters (inte bättre per poäng dock) och bör åtminstone kompas lika hårt.

Jag kommer se över kompen idag, så förvänta er en uppdatering ikväll.
Problemet är väl då att de inte ens kompar i närheten så lite som en Grey Hunter Squad kostar

Morph

Inlägg av Morph »

Jag ser att många klagar på kostnaden på GK Strike Squads utan att tänka på vad de får för den kostnaden, dock de som säger att de får massa extra blir oftast petade på för vad enheterna inte kan få istället. Min grammatik suger här, men jag skall göra en liten lista på vad GK StrikeS får jämfört med SM Tacticals.

Först.. detta är vad de förlorar:
Bolt Pistol
Boltgun
Combat Tactics
Kunna ta Drop Pod
Kunna ta vapen som når längre än 24"

Detta är vad de får:
Stormbolter
Force Weapons
Psyk-out Granater
The Aegis
Brootherhood of Psykers
Deep Strike
Prefered Enemy (Daemons)
Hammerhand
Warp Quake
Kunna ta S5 bolters. (vilket är sjukt bra)

Även om man skulle bara byta ut vissa saker, t.ex. Combat Tactics blir Brootherhood osv osv.. så skulle GK standard enhet nästa ha 50p värt av effekter i grund. Skall man då klaga på att de inte får distans-vapen, så kan man börja med att nämna att alla deras vapen räknas som assault av något slag och de dära Psycannons är bättre på att ta ut fordon än en lascannon/missile launcher/assault cannon.., ect. (Om man skjuter den som heavy, räkna på statestiken om ni inte tror på mig.) Och med Assault så har man endån en effektiv range på 30", vilket inte är dåligt, när man samtidigt rör sig mot ett objektiv. (Börjar man 12" in på spelplanen via långkanten, så saknar du enbart 6" för att nå andra kanten på spelplanen efter första rundan med dina skjutvapen.)

Att de kostar lite mer är självklart, jag själv tycker dock att de kostar för lite för vad de har. Att de kompas hårdare än de flesta listor är självklart. Jag har sett bra förslag överallt, men ingen som påpekat den riktiga mängden extra grejor GK får.

Jag svamlar nog mest, men skulle tro att det inte finns någon standard troop så får så mycket i grund.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Tycker inte det är svammel utan faktiskt en bra sammanfattning Morph.
Det med 30" effektiv range gäller ju inte bara Psycannon, utan även stormbolters (vilka kan bli S5).

Och jämförelsen med Grey Hunters är svår (iaf svårare än att jag orkar räkna på det just nu). Om jag bara jämför närstriden till en början:
Grey Hunters får fler attacker (ccw + pistol i grund, charge/Counter-attack), men GK har ju power weapons med förmågan att utföra instant death.
Power weapons brukar ju kompas hårdare än dubbla ccw i dom flesta enheter, så varför inte här?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Morph skrev:Jag ser att många klagar på kostnaden på GK Strike Squads utan att tänka på vad de får för den kostnaden, dock de som säger att de får massa extra blir oftast petade på för vad enheterna inte kan få istället. Min grammatik suger här, men jag skall göra en liten lista på vad GK StrikeS får jämfört med SM Tacticals.

Först.. detta är vad de förlorar:
Bolt Pistol
Boltgun
Combat Tactics
Kunna ta Drop Pod
Kunna ta vapen som når längre än 24"

Detta är vad de får:
Stormbolter
Force Weapons
Psyk-out Granater
The Aegis
Brootherhood of Psykers
Deep Strike
Prefered Enemy (Daemons)
Hammerhand
Warp Quake
Kunna ta S5 bolters. (vilket är sjukt bra)

Även om man skulle bara byta ut vissa saker, t.ex. Combat Tactics blir Brootherhood osv osv.. så skulle GK standard enhet nästa ha 50p värt av effekter i grund. Skall man då klaga på att de inte får distans-vapen, så kan man börja med att nämna att alla deras vapen räknas som assault av något slag och de dära Psycannons är bättre på att ta ut fordon än en lascannon/missile launcher/assault cannon.., ect. (Om man skjuter den som heavy, räkna på statestiken om ni inte tror på mig.) Och med Assault så har man endån en effektiv range på 30", vilket inte är dåligt, när man samtidigt rör sig mot ett objektiv. (Börjar man 12" in på spelplanen via långkanten, så saknar du enbart 6" för att nå andra kanten på spelplanen efter första rundan med dina skjutvapen.)

Att de kostar lite mer är självklart, jag själv tycker dock att de kostar för lite för vad de har. Att de kompas hårdare än de flesta listor är självklart. Jag har sett bra förslag överallt, men ingen som påpekat den riktiga mängden extra grejor GK får.

Jag svamlar nog mest, men skulle tro att det inte finns någon standard troop så får så mycket i grund.
Häller med dig om att gkss är bättre än vanliga tacticals men tycker fortfarande att de ska kompa rätt. Tycker att -3 är lagom för en naken 10 i bil. Lite argare än gh för att de är marginellt bättre, men inte mycket extra då gh är bättre för Sina poäng 15 istället för 20. Sen ska man inte glömma att det är 1 på 12 att en gk dör när de använder Sina powers och möter man psydefence är det väldigt svårt att få igenom Sina powers. Dock har vi ju kompat bort alla bra psyker enheter i spelet så varför ska vi inte fortsätta så man slipper skaffa psydefence till sin turneringslista
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Tycker att dem är bra men tråkigt om man inte ska kunna köra GK bara för kompens skull.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Efter att ha spelat SW på gothcon måste jag säga att grey hunters är bättre än GKSS. Dom är mycket flexiblare (fler vapenval och bra mot allt i närstrid). Jag känner spontant att nakna GKSS kan komp -3 för 10*man men att de bra uppgradsen kostar lite komp precis som för grey hunters.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Tycker också att GH är bättre än GKSS
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst