Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Jag är fortfarande inte helt med på att kompa Terminators efter att man spelar dem med fist.
Alla spelar inte med de mest optimala valen utan mycket med vad man tycker är coolt, visst de spelarna ska inte prioriteras i mallen, men när man enkelt kan göra suboptimala val mer vettiga så varför inte göra så?
Terminators med en fist är bättre än en grupp terminators utan fist, därför ska terminators helt utan fistar ha bättre komp. Så enkelt är det. Det är därför jag flyttade en del av grundminuset till hamrarna. Sen gör det inte så stor skillnad om man har två eller tio i en enhet och det skall också synas.
Alla spelar inte med de mest optimala valen utan mycket med vad man tycker är coolt, visst de spelarna ska inte prioriteras i mallen, men när man enkelt kan göra suboptimala val mer vettiga så varför inte göra så?
Terminators med en fist är bättre än en grupp terminators utan fist, därför ska terminators helt utan fistar ha bättre komp. Så enkelt är det. Det är därför jag flyttade en del av grundminuset till hamrarna. Sen gör det inte så stor skillnad om man har två eller tio i en enhet och det skall också synas.
Alexander Merinen
När jag tänker på det ett varv till är det här faktiskt riktigt roligt.Johannesson skrev:Så ENDA anledningen för en spelare att välja andra vapen på en eller flera av sina terminators är för att spelaren anser att det vapnet ger MINST LIKA MYCKET som det skulle gjort att ha en fist. Därför kan man låta alla cc-vapen kompa samma för gk, eftersom det inte finns någon trade-off mellan kostnad och val för gk.
Det du säger är alltså att enda anledningen till att en spelare väljer att köpa vissa saker i sin codex är att han anser att de grejerna ger minst lika mycket som något annat i codexen som kostar lika många poäng, och alltså ska allting i codexen ha samma komp (i förhållande till poäng).
Kompmallen finns ju just för att vi i Sverige INTE spelar med de mest optimala valen hela tiden.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Tycker att Deamonhammer ska ge plus 0,5 eller 1 på NDK. betalar 10pts för att få en attack mindre. Inte så optat?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Inga plus 
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Just dreadknighten vill jag egentligen inte ge plus på, den stora fördelen med den är ju dess styrka och tålighet. Känns som att man skapar ett eventuellt hål i mallen om man lägger till ett plus där, men ett litet plus kanske det förtjänar?
Alexander Merinen
Den kan ju vara nollkompad bara. Det ger ju indirekt plus.
Jag har börjat kolla på mallen en del nu, och jag tror ni kan förvänta er en del sänkningar innan släpp. Vi kommer hellre lägga oss på den säkra sidan än att ge massa enheter för bra komp pga bristande erfarenhet av codexen. Sen när man ser var osten finns efter Lincon så kommer säkert mallen uppdateras.
Jag tror de flesta spelare håller med om att det är bättre än att vi får ut en mall nu som är lite för hårt kompad. Istället för att vänta med mallen tills vi har hunnit skaffa oss mer erfarenhet.
Jag tror de flesta spelare håller med om att det är bättre än att vi får ut en mall nu som är lite för hårt kompad. Istället för att vänta med mallen tills vi har hunnit skaffa oss mer erfarenhet.
En NDK kostar 130 och har då 4a men köper man hammaren kostar han 140 och har 3a vet inte om det ska vara med i mallen? Folk tycks dock tycka att det är tråkigt med nakna NDK så man borde nog uppmuntra att man tar den naken för att få lite variation i listorna så att västkusten blir nöjd 
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Men även med 3A så är han skitbra för sina poäng. Att han då kompar samma när han är dyrare gör att han kompar lite snällare. Jag tror det kommer vara väldigt sällsynt med + i GK mallen.