Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Kerrai

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Kerrai »

Boggalogg skrev:
Johannesson skrev:Sternguards kostar 5p mer för en femma, och för det får de Special Isssue Ammuniton, Vanguards kostar också 5p mer och för det får deras sergeant ett pw. Yay..., jag vet vilken av dessa tre enheter jag tycker är bäst i grund. Faktum är att jag tycker Purifiers är den klart mest prisvärda marines enheten bland alla codexar. De enda som kan mäta sig är Thunderwolves.
Vanguards har även heroic intervention. Att kunna assaulta samma runda man deepar är inte att underskatta
Beror stort på att man lyckas med sin deepstrike och inte misshappar på något.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ja, eller om purifiers klarar sitt psychic test, eller om det finns en psychic hood i närheten. Skulle kunna tänka mig att antalet librarians kommer öka rätt ordentligt under en tid nu, tills GK-hypen lagt sig lite
En bild säger mer än 1000 kaniner

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Heroic Intervention kräver dock att de utrustas med Jump Packs och då kostar enheten hastigt och lustigt ytterligare 50p för de första fem gubbarna. AP3 bolters är visserligen bra, men fortfarande Rapid Fire och knappast mer prisvärt än allt Purifiers har inbyggt imo, och framför allt inte lika all-round.

Att det är ett Psychic Test inblandat kan man dock ta i beaktande och Purifiers exempelvis lyckas ju "bara" 5/6 av sina test. Däremot är det nog ingen bra idé att lägga in i GKs komp att motståndaren eventuellt kan ha en Librarian. Fördelen med en Librarian och dess Psychic Hood bör ju rimligen ligga i dess komp, inte i alla andra psykers komp...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Det är bra att kopmen diskuteras i det öppna forumet, man märker direkt vilka enheter som folk tycker är bra, dvs folk gnäller på, och vilka som folk inte tycker är det.

Ett par saker att tänka på:

1. Är en auto dread bättre eller sämre än en hydra?
2. Är en dreadknight bättre eller sämre än en trygon?
3. Är en strikesquad med 2 psycannoms, psybolt och MC hammer, bättre eller sämmre än en marine squad med fist, combimelta, melta och laser?

Bör dessa kompa samma?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nefrums skrev:Det är bra att kopmen diskuteras i det öppna forumet, man märker direkt vilka enheter som folk tycker är bra, dvs folk gnäller på, och vilka som folk inte tycker är det.

Ett par saker att tänka på:

1. Är en auto dread bättre eller sämre än en hydra?
2. Är en dreadknight bättre eller sämre än en trygon?
3. Är en strikesquad med 2 psycannoms, psybolt och MC hammer, bättre eller sämmre än en marine squad med fist, combimelta, melta och laser?

Bör dessa kompa samma?
1. Med tanke på vad en hydra kostar i poäng så skulle jag nog säga att de är jämnbördiga hur poäng effektiva de är man får ju nästan 2 hydror på en psyfle dread
2. Dreadknighten får väl nog anses som den bättre av dem. Men det är nog trygonen som är lite hårt kompad snarare än dreadknighten men man kanske ska öka dreadknihgten lite och minska trygonen.
3. En Tactical som du beskriver den kompar 6,5 och en Grey Knight Strike squad som du beskriver kompar 9,5 det är ganska stor skillnad.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Tänker snarare på Exorcisten om man ska jämföra Psyfleman med något, den är förvisso AP1 och har AV13 i fronten, men får å andra sidan bara in hälften så många träffar och är inte immun mot Shaken och Stunned. Den kompar -7.

Jag gillar att en femma Tactical Marines med ett Power Weapon kostar fem poäng mer än en "naken" GKSS, och har samma komp. Det tycker jag känns rättvist. Storm Bolters, Force Weapons och S5 i närstrid på alla gubbar är inte sådär jättebra ändå. Grundminuset för GKSS kan gott höjas ett eller två steg.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

kombat skrev: 1. Med tanke på vad en hydra kostar i poäng så skulle jag nog säga att de är jämnbördiga hur poäng effektiva de är man får ju nästan 2 hydror på en psyfle dread
Jag håller mer om att de är ungefär lika poäng effektiva, och bör därför ge samma minus per poäng, så du håller med mig om att -12 fär en auto dread är rimligt?
kombat skrev: 2. Dreadknighten får väl nog anses som den bättre av dem. Men det är nog trygonen som är lite hårt kompad snarare än dreadknighten men man kanske ska öka dreadknihgten lite och minska trygonen.
Ja, båda är lite fär hårt kompade, jag är nöjd så länge dreadknighten kompar 1-2p sämre än trygonen...
kombat skrev: 3. En Tactical som du beskriver den kompar 6,5 och en Grey Knight Strike squad som du beskriver kompar 9,5 det är ganska stor skillnad.
Och du menar att en optad GK strike squad inte förtjäner mer än dubbla komp minus av en tactical? Det tycker jag..

HeadWar skrev:Tänker snarare på Exorcisten om man ska jämföra Psyfleman med något, den är förvisso AP1 och har AV13 i fronten, men får å andra sidan bara in hälften så många träffar och är inte immun mot Shaken och Stunned. Den kompar -7.
Ja om man gämför den med det bästa valet i en av de sämsta armeerna så är den bar lite bättre, Men gämför man följande tre saker:

1. en BA auto lase pread.
2. en GK auto dread.
3. en IG hydra

Så tycker åtminstänne jag att en av de tre är lite sämre än de andra och bör kompa åtminstånne lite bättre, och inte mer än 6 ggr så dåligt i relativ komp...
HeadWar skrev: Jag gillar att en femma Tactical Marines med ett Power Weapon kostar fem poäng mer än en "naken" GKSS, och har samma komp. Det tycker jag känns rättvist. Storm Bolters, Force Weapons och S5 i närstrid på alla gubbar är inte sådär jättebra ändå. Grundminuset för GKSS kan gott höjas ett eller två steg.
En GK strike squad skall kompa samma som en marine squad trotts att den är 100gr bättre, och en GK termenator squad skall kommpa mycket sämre än en SM squad för att GK squaden är sämre..

Problemet med att skapa en kompmal för en arme var enheter är sjukt mycket bättre än anda armeers enheter är att man måste ge mer minus i komp för dessa enheterna, även i gurund utförandet. Detta skapar en mall där det knapt går att göra en arme som kompar över 40 med mallen. men det är ännu svårare att skapa en arme som förtjänar mer än komp 40 med den codexen..

Skapa valfri balanserad GK arme. Och sen skapa valfri balanserad tyranid eller orc arme som kompar i närheten och har skuggan av en chans mot GK armen.. Det går typ inte..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Tycker inte att det går att göra en rolig GK armé som kompar över 10 som det är nu. Ska det bli ännu mer straff på saker så är det väll bara att strunta i det och banna GK från kompmallsturneringar.

Hydror är förövrigt för hårt kompade, plockade bort två st från min IG lista och gick upp 18 i komp.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Hydror kostar om sagt hälften av en psyfleman, dom är väldigt mycket mer poängvärda. Jag tycker det är självklart att hydror kompar sämre. Dock tycker jag som jag skrivit tidigare att eskalerande minus på dem vore bra.

Just nu vill jag nästan ha tillbaka gamla GK, de kostade 5p mer, skjöt lika bra och var bättre i närstrid mot nästan allt och kompade en tredjedel...

Många GK-val är poängvärda nu inom sin codex, ja. Men det är fortfarande ett svagt codex utan melta, utan snabba enheter med mkt attacker, nästan helt utan longrange-skytte.

Jag håller med imp om att ncodexen blir helt ospelbar om ni inför mer minus och dessutom sänker startkompen.

daskad

Inlägg av daskad »

imp skrev:Tycker inte att det går att göra en rolig GK armé som kompar över 10 som det är nu. Ska det bli ännu mer straff på saker så är det väll bara att strunta i det och banna GK från kompmallsturneringar.

Hydror är förövrigt för hårt kompade, plockade bort två st från min IG lista och gick upp 18 i komp.
Här har du faktiskt lite fel, Har lykats att bygga en 27komp till LinCon som är väldigt roligt att spela. Finns under Armelistor vid namn Grey Knights 1750 med Crowe och Librarian Så det går faktiskt att komma ut till 25-30 iaf, blir helt klart svårare att få över det dock
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Låst