Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

LillePer skrev:Fast SW är ju långt ifrån optimalt motstånd för Purifiers. De är lite som alla andra sten sax påse grejer tidigare nämnt. Äckligt bra mot rätt motstånd.
Tycker inte att stensaxpåse saker ska kompa så hårt då det oftast är kasst i längden. Man viner inte turneringar på tur och en sten sax påse lista måste ha tur för att vinna
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men det är så saker kompas typ, Lash, Jaws i viss mån Runes Of Warding. De kompar riktigt hårt, just för att mot vissa motstånd så är det brutna och förstör spelet. (Vissa i större utsträckning än andra) Men mot annat mostånd så är de verkninglösa. Purfiers är ju aldrig dåliga egentligen men kan dock glänsa igenom riktigt stort. Därför förtjänar det mycket minus.

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Lash, dubbla bike-councils, Mongo-Nobs är dock betydligt mångsidigare. Om du kompar sönder en enhet pga en specifik matchup där den i andra fall är relativt lätt att hantera (speciellt med hänsyn till komp) får det ett annat utslag än något som är universellt jättebra.

Inget snack om att Purifiers är bra och ska kompas därefter, tycker bara att de inte är SÅ bra som kompen nu antyder i och med deras begränsade användningsområden (i förhållande till sin komp) samt förutsägbarhet.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Tadaotoko skrev: Lach är bara bra för att vi har kompat bort bilar. Personligen har jag aldrig förlorat mot lach och obbar.
På vilket sätt är bilar bortkompade? Sist jag kollade så var 8/10 arméer mechade på nästan alla turneringar.

Skulle nog säga att det är tvärtom Lashen vore oändligt mycket bättre om folk inte spelade med så extremt mycket fordon som man gör nu.

Nu har jag ju inte spelat överdrivet många matcher mot Lash men i nästan samtliga fall så har den varit direkt matchavgörande, till exempel genom att låta Berzerkers eller termosar charga tidigare och utan diff, eller genom att klumpa ihop enheter och bomba dem med Vindicators och Obbar. Och i de matcher jag själv spelat med den så har det nästan kännts som att stjäla godis från ett barn.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Mattias H skrev:Lash, dubbla bike-councils, Mongo-Nobs är dock betydligt mångsidigare. Om du kompar sönder en enhet pga en specifik matchup där den i andra fall är relativt lätt att hantera (speciellt med hänsyn till komp) får det ett annat utslag än något som är universellt jättebra.

Inget snack om att Purifiers är bra och ska kompas därefter, tycker bara att de inte är SÅ bra som kompen nu antyder i och med deras begränsade användningsområden (i förhållande till sin komp) samt förutsägbarhet.
+1

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Skulliz skrev: 3. Purifiers dör som vilka marines som helst och kompar för strängt.
Ja. De tål bara som marines precis på samma sätt som psyker batte squads tål lika mycket som vanliga guards... Och denna gämförelse ger vad? Två an enheterna har fortförande en psykic power som gör mer eller mindre auto win mot ungefär lika många armeer och de andra två enheterna har det inte..

clening flame ligger tvåa på mest broken psyckc power listan, efter weaken resolve men före lash och jaws..

Det är i min mening ingen tvekan om att clensing flame är mycket bättre än både jaws och lash. Om den är bättre eller sämre än weaken resolve är en annan fråga.. De är bre mot helt olika saker och mot helt olika motstånd, men i kompat klimat vetifan vilken av dem som är best.

Alla dessa psycic powers kan göra en match halft meningslös att spela. Hord orker eller nids som möter clening flame i en bil kan knappast vinna. Detta att de har en power som ger nästan auto win mot vissa armeer förstör spelet.. Det blir mycket tråkiga matcher av detta.

Sen att det är en helt ok enhet även utan mongo flame power gör inte att de förtjäner att kompas bättre.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Håller helt med Jeppa här. Kompen är ju delvis till för att se till att minska "sten-sax-påse" effekten.
Tar man dubbla bikenobs som exempel, så är det rätt troligt att man har en enorm fördel i majoriteten av sina matcher, men det är inte så troligt att man spelar en hel turnering utan att möta en eller fler som har jättelätt att ta hand om dom. Så det är ingen vidare arme för att nå toppen. Men det ger ju föga tröst till de stackare som blir överkörda, kompen är här till för deras skull, inte för att se till att rätt spelare vinner.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 9 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Eftersom jag bestämt mig för att inte bygga GK på ett tag känns det bäst att avslöja mina nedlagda planer så att jag slipper möta det själv på en kompad turnering.

1) Har folk har upptäckt att Karamazov inte är MC, utan kan joina squads? Det känns inte så i kompen.

2) Karamazov + Lance strike + Interceptors kan vara ganska brutalt :twisted:
(Nej, jag har inte hittat detta "trick" på internet, jag är faktiskt ganska stolt över att ha kommit på det alldeles själv! :geek: )
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag håller med Jeppa i sitt resonemang om Purifiers, de är otroligt extremt bra mot alla typer av horder och med Halberds och någon hammare så kan de hantera rätt mycket mer också.

Dock så är det rätt relevant att de dör precis som vanliga marines, medans det är nästan oväsentligt att PBS dör som vanliga guards. Purifiers måste in i närstrid för att kunna använda sin förmåga där de är sårbara (relativt sett) medan Psykers kan lungt använda sin superfömåga på avstånd med mycket mindre risk.

T.ex. 5 Purifiers kan nog hantera en medelstor ork-enhet men de lär ju ändå ta en del förluster själv och varje man som faller känns.

Jag tycker kompen är bra (jag har ju faktiskt varit med och satt den) just nu, bättre fälla än fria, men man kommer nog efter några turnering antagligen hitta ett mer rättvist minus. De förtjänar ett stooort minus, men just nu kanske det är lite i över kant (precis som lash, mongo-nobs, osv är/har varit).

Låt mallen användas i några månader och sen med ordentligt med fält-testning så kan man göra en uppdatering då man har mer kött på benen.

@ Gonka, jag var fullt medveten om att Karmazov inte är MC när jag började skriva mallen iaf.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Zurken skrev:Dock så är det rätt relevant att de dör precis som vanliga marines, medans det är nästan oväsentligt att PBS dör som vanliga guards. Purifiers måste in i närstrid för att kunna använda sin förmåga där de är sårbara (relativt sett) medan Psykers kan lungt använda sin superfömåga på avstånd med mycket mindre risk.
PBS tappar effekt om det dör några stycken. Purifiers räcker med att det är en gubbe kvar, om han får lite hjälp av andra enheter för att binda ihop närstriderna.

Låst