Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Grey Knights

Inlägg av speedfreek »

Så ska jag göra varje runda!

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

imp skrev:Tja, första rundan så hoppar interceptors 30" och ställer sig med en kille nära sidan av ett eller två fordon (eller nåt annat mysigt). Sen exploderar den killen och antagligen nåt annat också. Det är inte så himla snällt. Sen så händer ju ungefär samma sak igen om man inte röjt bort interceptors och har man hoppat på dem i närstrid och de står kvar till rundan efter så finns inte så mycket av närstriden kvar efter nästa skott.
Borde ju kunna göra det med en NDK också om man vill. T6 så den tar ju "bara" 1 wound med en 5+ inv. save.
Går ju även att alternera mellan lance mot fordon/termosar eller en större smäll mot horder.

Något jag inte tänkt på tidigare är Psyk-Out Bomb mot Primaris Psykers och Psyker Battle Squad. Deras specialregler träder väl i kraft av den bomben?
Och om, hur räknar man vad gäller PBS?
Räknas det som en PotW per modell (förutom Overseer), då dom räknas som en psyker enbart för användandet av powers? Dvs, plocka bort antalet träffar gånger d3 modeller...
Alternativt om Overseeren är borta, blir det en PotW per modell per modell träffad, dvs 3 träffade psykers = 3 PotW per modell?

Plötsligt låter det så mycket lättare att slå ut dom så länge man har med sig en konservöppnare (mot en ev. Chimera).
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Zurken skrev:Jag håller med Jeppa i sitt resonemang om Purifiers, de är otroligt extremt bra mot alla typer av horder och med Halberds och någon hammare så kan de hantera rätt mycket mer också.

Dock så är det rätt relevant att de dör precis som vanliga marines, medans det är nästan oväsentligt att PBS dör som vanliga guards. Purifiers måste in i närstrid för att kunna använda sin förmåga där de är sårbara (relativt sett) medan Psykers kan lungt använda sin superfömåga på avstånd med mycket mindre risk.

T.ex. 5 Purifiers kan nog hantera en medelstor ork-enhet men de lär ju ändå ta en del förluster själv och varje man som faller känns.

Jag tycker kompen är bra (jag har ju faktiskt varit med och satt den) just nu, bättre fälla än fria, men man kommer nog efter några turnering antagligen hitta ett mer rättvist minus. De förtjänar ett stooort minus, men just nu kanske det är lite i över kant (precis som lash, mongo-nobs, osv är/har varit).

Låt mallen användas i några månader och sen med ordentligt med fält-testning så kan man göra en uppdatering då man har mer kött på benen.
Well said, jag håller med!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Är det någon som någonsin kommer spela med psybolts på 5 manna squads? Okompat skulle jag aldrig göra det då det är slöseri på poäng en Psycannon är bättre och billigare. I kompat är det än sämre då det både är sämre och kompar sämre. På 10 manna squads är det samma sak med kompen.2 Psycannons kostar samma i komp och poäng. Och då 2 Psycannons är mycket mer mångsidiga skulle jag ta dem varje dag
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men så är det med vissa uppgraderingar. Det är ingen som spelar med fist och flagga på en femmanna GH squad. Det är helt enkelt inte värt det. Eller t.ex. Icon of Khorn på en femmmanna squad. 30p för att ge 5 killar varsin attack mer och få -1 i komp, tror inte det. Därför tar man ju det på stora enheter där de påverkar mer, och har större chans att överleva.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Om man aldrig kommer att använda ett visst val spelar det väl ingen roll hur detta valet kompar?

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Skulle jag ha 20 poäng över och inget annat att lägga dem på, så visst

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Mutt skrev:Om man aldrig kommer att använda ett visst val spelar det väl ingen roll hur detta valet kompar?
Gör det väl. Då jag tycker att det är ok med psybolts på stora squads men bättre med Psycannons borde väl det uppmuntra folk till att ta psybolts. Och på 5 man borde de vara gratis eller bara -0,5
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Tadaotoko skrev:
Mutt skrev:Om man aldrig kommer att använda ett visst val spelar det väl ingen roll hur detta valet kompar?
Gör det väl. Då jag tycker att det är ok med psybolts på stora squads men bättre med Psycannons borde väl det uppmuntra folk till att ta psybolts. Och på 5 man borde de vara gratis eller bara -0,5
Du du säger är visserligen helt korrekt, men målet med mallen är inte att skapa perfekt komp med alla tänkbara kombinationer. Att ovanliga och småpuckade val inte stämmer är sånt man får leva med.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Men det finns ju redan ett eskalerande minus för psi-bolt ammo. Om de kompar för strängt på små enheter kan man då inte bara sänka grund minuset för att lösa problemet?

Eller missar jag något?

Låst