Den stora copypaste tråden

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Silversixx

Re: Den stora copypaste tråden

Inlägg av Silversixx »

Olof skrev:
Argos skrev:Det är ju vi stackars CP-hatare
Vet du vad CP betyder?
CopyPaste!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

varning textvägg:

Jag tycker att en lista med mycket upprepningar kan vara ett bra sätt att lära sig spelet. Med många generalliserade enheter märker jag t.ex. "i den här situationen hade en enhet specialliserad på det här viset varit bättre" och således lär jag mig att det kan vara värt med en specialliserad enhet och i vilken situation jag vill att den ska hamna i.

Allt eftersom jag har lärt mig spela spelet har mina arméer inehållit mer och mer speciallister vilket i min åsikt leder till ett intressantare spel då olika enheter fungerar olika bra i olika situationer och således leder inte matchen till att jag och min motståndare tävlar i tärningsrullande utan att positionera våra enheter för maximal effekt medan vi försöker sätta motståndaren i den motsatta situiationen. Detta har sagts med andra ord av andra personen i tråden, men jag ville ge en annorlunda vinkel på det hela.

Som något off-topic slutpoäng skulle jag vilja säga att atmosfären blir lite tråkig när varannan post slutar med tre rader om att man bara framför sin egen åsikt och att man inte vill trampa någon på tårna, detta borde vara uppenbart då detta är ett diskussionsforum och då ska man inte behöva be om ursäkt för att lägga fram ett argument. Tänk lite på vilket vokabulär (vackera ord får mig att låta viktig :)) ni använder och ta inte allt så personligt. Posta hårt och ha det bra!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

För mig spelar det inte så stor roll, det ser ofta tråkigare ut på papper än när man spelar. Frågan är ju även när det går från upprepning till copy-paste?
Jag stör mig bara på bedömingen att t.ex.: 10+10+10 marines blir roligare om de har flamer,plasma,meltagun och en av serganterna har något onödigt wargear. Copy-paste blir tråkigare under vissa sektioner, sällan troops.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

kelaino skrev: Som något off-topic slutpoäng skulle jag vilja säga att atmosfären blir lite tråkig när varannan post slutar med tre rader om att man bara framför sin egen åsikt och att man inte vill trampa någon på tårna, detta borde vara uppenbart då detta är ett diskussionsforum och då ska man inte behöva be om ursäkt för att lägga fram ett argument. Tänk lite på vilket vokabulär (vackera ord får mig att låta viktig :)) ni använder och ta inte allt så personligt. Posta hårt och ha det bra!
i sak håller jag med vad du säger. nu riskerar jag verkligen att trampa folk på tårna, och om så är fallet, må så vara, men "vissa" verkar känna sig påhoppade när de har fått kritik. detta baserar jag på att fenomenet CP blossat upp till att bli en diskussion över huvudtaget. visserligen talar jag bara för mig själv, men att jag "bara framför min åsikt" lägger jag till för att:

1. vissa verkar ta vad som skriv här på liv och död, och jag ser ingen mening i att stödja detta självupplevda martyrskap.
2. att skriva något på internet är att bjuda in missförstånd. detta då en skriven text endast kan tolkas bokstavligt och författarens tonfall, etc är svår att få fram.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Argos skrev:Det är ju vi stackars CP-hatare som tvingas nöja oss med CP hela tiden eftersom mallen finns.
Alltså...jag vet inte om jag ska skratta, ta mig en funderare eller moderera bort dig...

egge

Inlägg av egge »

Tråkig i det här fallet är högst subjektivt. Jag t ex tycker att copy paste-listor är vackra. Man måste också variera sitt spel beroende på vilken motståndare man möter, terräng, mission och andra faktorer.
Jag tycker inte att copy paste i sig är fel men resulterar ofta i listor som skall spelas väldigt enkelspårigt oavsett faktorer, särskilt när vi jämför med lite mer varierande listor. En balanserad lista kan oftast hantera fler situationer på fler sätt än en enkelspårig lista vilket jag tycker gör att varierande listor i längden är roligare.
En mycket vanlig missuppfattning. Jag har spelat många gånger och sett andra spela mot folk som kör copy paste-listor och torskar med dem för att de är sämre spelare. Om man vet med sig att man inte är så pro och gillar copy paste, så verkar det ju vara ett givet val, för övrigt. Man gör det man kan för att jämna ut oddsen och öka sina chanser att vinna, med en spelstil som man gillar.
Jag kan hålla med. Copy/paste listorna är inte alltid så bra som jag ville få dem först, ofta beroende på spelaren, men samtidigt är det mycket känslan utav att personen har tagit listan för att uppnå just den effekten - att listan skall vinna åt en. Det är inte särskilt rättvist då alla egentligen gör sina listor i hopp om att den skall vinna matcher åt en men jag får en klart större känsla utav att skicklighet (mellan båda spelarna) är mer avgörande när båda spelar varierande listor än om någon spelar en enkelspåriglista. En enkelspåriglista flyttar gärna över skickligheten över till motståndaren.
4. Dessa listor klarar sig ofta bra på turneringar men räcker inte tillräckligt långt fram för att vara bäst för att i slutändan finns det vissa situationer en copy/paste lista inte klarar av för att spelarens skicklighet inte kan kompensera för listans brist.
Ok, vad är det som upprör så mycket med dem då?
Jag skulle gissa att det är just det att copy/paste ger intryck om att det inte spelar särskilt stor roll om vem som kontrollerar dem. Jag vet inte egentligen för jag tycker det är ok med copy/paste men jag är svårt övertygad om att den är lika rolig att spela i längden som en varierande lista.
Hurra, copy paste är inte ostigt och fel! Däremot verkar det vara jävligt ostigt och fel att bygga varierade listor eftersom man då tar sig till toppen av turneringar. Sjukt tråkigt med folk som spelar listor som kan hantera fler situationer än sin ursprungstanke. Borde kompas bort - subjektivt.
Jag har alltid undrat över detta. Jag har inte spelat på en enda turnering med subjektiv komp, på väldigt länge, som straffat listor som dubblerar val. Dock är det ju så att dubblering utav val ofta gör en sak bättre men om man väljer något annat i en balanserad lista som gör samma sak (ger dubbleringseffektiviteten med en annan enhet) så får den listan också sämre komp. Jag undrar fortfarande varför folk säger att subjektiv komp kompar bort dubbleringar. Det kompar bort de hårda dubbleringarna men det skall det ju göra om listan blir bättre?
Det här känns ju som "competitive gaming 101". Är du inte bäst, öka dina chanser att vinna genom att ta en bra lista. Verkar som en bra taktik och jag tackar dig, Egge, för att du delar med dig av den.
Igen. Det är ju precis vad alla andra också gör men med copy/paste tycker jag det känns...fel. Jag tror det kan hänga ihop med att jag inte riktigt gillar sten/sax/påse arméer vilket jag får känslan utav när jag tittar på enkelspåriga arméer. Jag vill att båda spelarna alltid skall ha exakt samma utgångsläge per match (vilket teoretiskt poängen borde göra) men med sten sax påse arméer så minskas det ytterligare.

Det är väldigt sällan jag spelat mot en copy/paste armé där jag känner att jag vill spela med eller mot den igen för resultatet känns som det skulle bli likadant oavsett spelare och det tycker jag är lite tråkigt. Det är ju inte sant för det finns många variabler att ta hänsyn till men jag tror nog att det finns fler möjligheter till en annorlunda match än en precis spelad om båda spelarna har varierande arméer.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:
Det här känns ju som "competitive gaming 101". Är du inte bäst, öka dina chanser att vinna genom att ta en bra lista. Verkar som en bra taktik och jag tackar dig, Egge, för att du delar med dig av den.
Igen. Det är ju precis vad alla andra också gör men med copy/paste tycker jag det känns...fel. Jag tror det kan hänga ihop med att jag inte riktigt gillar sten/sax/påse arméer vilket jag får känslan utav när jag tittar på enkelspåriga arméer. Jag vill att båda spelarna alltid skall ha exakt samma utgångsläge per match (vilket teoretiskt poängen borde göra) men med sten sax påse arméer så minskas det ytterligare.

Det är väldigt sällan jag spelat mot en copy/paste armé där jag känner att jag vill spela med eller mot den igen för resultatet känns som det skulle bli likadant oavsett spelare och det tycker jag är lite tråkigt. Det är ju inte sant för det finns många variabler att ta hänsyn till men jag tror nog att det finns fler möjligheter till en annorlunda match än en precis spelad om båda spelarna har varierande arméer.
Min definition på sten-sax-påse armé är en lista som är automatiskt körd vissa matchupps. Tex 3x Landraider etc. Förstår inte hur du får det till att alla copy-paste arméer skulle vara av just sten-sax-påse karaktär.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Oavsett vad man tycker om listor som är copy paste så kan man väl då välja att inte kommentera dom. Jag tycker det hör till vanlig enkel forumettikett.

Fråga: Är denna listan bra?
Svar: Den är tråkig.

I detta fallet har man inte svarat på frågan utan endast fört fram sin åsikt i en helt annan fråga. Som OP så är man oftast inte det minsta intresserad av vad folk tycker om roligheten utan vill ha svar på vad man kan göra för att göra den bättre mot X och Y.

Eller om det är subjektiv komp inblandad.
Fråga: Är den här listan bra och kommer den få bra komp?
Svar: Den är tråkig och kommer därför få sämre komp än den förtjänar.

Här är svaret relevant och har en poäng.

Så för mig själv så tycker jag att svara på en armelistetråd med att den är tråkig är lite som följande ordväxling:

Min bil går jättefort, hur ska jag få den att gå fortare?
Den är ful.

mina 2 cent

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag kan spelat en del copy paste listor och har kommit fram till följande: En copypaste lista är tråkig att möta och spela.

När jag ska möta en copypaste lista vet jag hur den kommer spela i mycket större mån än en varierad lista. Man vet också redan i början om man kan hantera den eller inte. Redan här försvinner underhållande element av spänning. Om man förlorar mot en copypaste lista som spammar enhet X, är chansen är rätt stor att man gjorde det för att man inte har tillräckligt lättanvända och pålitliga verktyg i sin lista för att hantera spammet av enhet X. Detta är ett av de tråkigaste sätten att förlora en 40k match på, eftersom det inte framkommer vem som är på att göra saker på spelbordet utan vem som är bäst på att göra saker innan man kommer till spelbordet. Jag kan förstå de som anklagar sådant för att vara borderline fusk. Att spela en copypaste lista resulterar oftare än en varierad lista i dessa två utfall:

Glädjekrossande 20-0 seger eller glädjekrossande 0-20 förlust.

Notera glädjekrossande. Antingen kan motståndaren inte hantera ens nio stycken av enhet X eller så har han två stycken av enhet Y som gör det med lätthet. Chansen att få spela skickligt warhammerspel är minimal. Möjligheten att lära sig någonting från den matchen (förutom att enhet X har mycket bra regler) är minimal. Speltiden på själva matchen känns bortkastad. Iochmed att det finns kontringar till allting blir stensaxpåse effekten hos en copypaste lista extremt kännbar. Man kommer få möta enhet Y under turneringen (man vet inte hur många gånger) och man kommer vara chanslös för den svidande rövdullen i form av 0-20:an på resultatlappen. Det innebär (iaf i en fem matcher turnering) att man måste ha ännu fler 0-20 vinster för att ha någon chans att placera sig och cirkeln av bulldom är sluten. En copy paste lista tar undergräver några av spelets mest underhållande grundpelare, möjligheten att bli belönad för kalkylerade risker samt möjligheten att färga av sin personlighet i sin armé. Ett ha svårt för att spela elegant är en sak men att nonchalera bort det för att kunna vinna innan tärningarna ens är rullade gör copy paste listan inte bara till ett symptom för en tvångsmässig inställning till Warhammer 40k, utan också till en förolämpning mot ett stort antal 40k spelare.

Disclaimer: Jag läste bara trådens rubrik när jag skrev detta, men efter att ha ögnat igenom 3 sidor på en halv minut har jag med science kommit fram till följande: Eftersom det inte finns en accepterad definition på vad som är en copypaste lista och vad som är en varierad lista kommer detta bli ännu ett meningslöst inlägg i ett hav av meningslösa inlägg.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

jag ser cp-listor som en bra grund att bygga sina listor. Att en grupp personer sägar att den här listan är bäst behöver inte betyda det, jag bruka börja med en cp lista sen gör jag om den så att den passa mig bättre samt att jag även försöker prova många olika saker för att se vad som händer.
becon är ganska roligt.

Skriv svar