Den stora copypaste tråden

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Skulliz

Re: Den stora copypaste tråden

Inlägg av Skulliz »

speedfreek skrev:Jag hoppades att du pratade om en för mig okänd "superlista" som var bäst mot allt och inte bara för att den var helt sned.
:shock:
Skicka ett PM till mig om du hittar den någon dag.

Nej men precis som Malmberg säger försöker man ju att täcka alla sina baser, och när man hittat en enhet som är bättre än andra på en viss roll blir i regel listan bättre av att kopiera den några gånger istället för att plocka in något liknande som inte är lika effektivt.

egge

Inlägg av egge »

speedfreek skrev:Jag hoppades att du pratade om en för mig okänd "superlista" som var bäst mot allt och inte bara för att den var helt sned.
Jag med.

För mig är en lista som innehåller lite enheter som gör sten, lite som gör sax, lite som gör påse och sedan någon counter-charge inte en copy/paste lista. Fast nu kanske jag missade tråden? "Några gånger" tycker jag inte är copy/paste. Minst fyra! Och resten av armén skall inte innehålla några singelval utom möjligen en karaktär och andra saker som är 0-1 i armén.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:
Jag med.

För mig är en lista som innehåller lite enheter som gör sten, lite som gör sax, lite som gör påse och sedan någon counter-charge inte en copy/paste lista. Fast nu kanske jag missade tråden? "Några gånger" tycker jag inte är copy/paste. Minst fyra! Och resten av armén skall inte innehålla några singelval utom möjligen en karaktär och andra saker som är 0-1 i armén.
Okej, jag har nog missupfattat då när folk gladerligen ropat copy-paste bara för att man råkar ha tre identiska Heavy Support eller dubbla Tervigoner.

egge

Inlägg av egge »

Skulliz skrev:
egge skrev:
Jag med.

Okej, jag har nog missupfattat då när folk gladerligen ropat copy-paste bara för att man råkar ha tre identiska Heavy Support eller dubbla Tervigoner.
Jag tycker verkligen inte det skall vara så mycket skrik efter copy paste för sådant. Tråkigt, oftast, men inte copy/paste.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

L3go skrev:[warning, warning! incoming rant]

@Klus (och till viss del Tadaotoko). En högst intressant "Original Post". Om jag sammanfattar vad jag centralt i din post ser jag följande:
1. du tycker kommentarer om copy-paste är "skitstörande".
2. du tycker tutti-frutti listor (lite av varje) snarare hör hemma i casual gaming/rollspel/fluffspel
3. du tycker att spelare som stör sig på copy paste kanske bör söka sig till andra spel (du nämner schack som exempel).

jag tänker därför besvara dessa punkter en i taget och därmed förhoppningsvis även besvara Tadaotoko's begäran om ett "riktigt" argument mot copy-paste, detta eftersom tråkighet tydligen inte är ett argument enligt er.
nåväl.
punkt nummer ett. hela din första post är en samlig av åsikter. hur du ser på spelet. som tidigare nämnts är detta ett öppet och fritt forum, där varje person har rätt att lägga fram sin åsikt. trots detta upplever du att vissa åsikter är störande. ska inte vissa åsikter få framföras? dude! respektera att vissa har en annan syn på spelet än du. här anser jag att jag även besvarat min syn på punkt tre.
Klus skrev: Självklart måste man kunna ta en och annan bajskastning, det är ju trots allt ett forum med mängder av olika åsikter som möts.
Dock tycker jag att det vore intressant att lära mig förstå hur de jag möter i bajskriget tänker, det måste ju trots allt finnas en bra anledning till att de tycker som de gör.
Jag som person har verkligen ingenting emot negativ kritik mot mina listor/andras listor, det är ju sådan kritik om något som kan göra listan bättre.
Jag tycker däremot att "tråkig copypaste lista" är tämligen dålig kritik då jag inte bryr mig alls om vad han som skriver så tycker är kul eller inte. Jag lägger upp min lista för att få höra vad som är bra och dåligt med den på ett sätt så att jag kan förbättra den och eventuellt ha större chans att prestera bättre i en match.
Man får gärna säga tex "din lista har nog svårt att handskas med Landraiders, byt x mot y och fixa lite poäng genom att ta bort det här så blir den nog bättre". Det är vad jag anser vara bra kritik.
Som sagt jag har ingenting mot kritik och jag är medveten om att folk har olika åsikter. Men jag tycker inte det tillför så mycket att om man skriver nånting i en tråd som är helt ovesäntligt.
L3go skrev:1. du tycker kommentarer om copy-paste är "skitstörande".
Om du ska citera mig kan du ju till en början läsa igenom vad jag skriver, och sen kan du ju även citera mig rätt.
Jag tycker det är "skitstörande" när det alltid finns två kommentarer som bara antyder att copypaste är tråkigt, sådana kommentarer tillför ingenting. Jag tycker däremot det är helt okej om de antyder att det kanske är bättre inte köra med tre sådana enheter utan kanske bara två, så kan man ta det här istället som funkar ungefär lika bra fast är bättre mot det här etc.
Egge tex gör ju iaf skäl för sina antydningar när han tycker att en copypastelista är dålig, då tycker jag att det är hur okej som helst att komma med sina åsikter, även om jag inte nödvändigtvis håller med så har jag iaf fått konstruktiv kritik från en annan synpunkt.
Men annars kan man ju tex hoppa in i varje LR armélista och säga "jag tycker LRs är tråkigt!" och se hur mycket det tillför. Nu tycker jag inte att LRs är tråkigt, det var mest ett exempel.

Men vissa vill ju tydligen att man ska skriva i varje armélista man gör vad man inte vill ha med för okonstruktiv kritik och negativa kommentarer, så man får väl börja varje lista med en uppradning av detta.

I denna arméliste-tråd är följande kommentarer inte välkomna:

Att copypaste är "tråkigt".
Inga rasistiska kommentarer.
Inga personangrepp.
Inga homosexuella påhopp.
Silversixx får inte kommentera någonting.
Ingenting annat som inte är vesäntligt för listans prestation.

Där har jag väl mina grundläggande värderingar om vad som är okej i en tråd, feel free to COPYPASTE and use for your own purposes.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Eller så kan du acceptera att inte alla här spelar enbart för att vinna, utan även för att ha en kul upplevelse, så om man inte vill ha kommentarer om hur roligt det är att spela med/mot en lista så bör man nog påpeka det.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev:Eller så kan du acceptera att inte alla här spelar enbart för att vinna, utan även för att ha en kul upplevelse, så om man inte vill ha kommentarer om hur roligt det är att spela med/mot en lista så bör man nog påpeka det.
Bra att du besvarade den frågan, jag frågade den i första posten men ingen har kommenterat det än så jag antog att alla spelade för att vinna.

edit: Kom för övrigt på en bra lösning till alla er copypastehatare, ni kan ju göra en egen kompmall, eller iallafall annordna turneringar som helt och hållet förbjuder copypaste.

Och sen måste jag även påstå att om man postar en lista till tex lincon så är det lincon som sätter restriktioner för vad man kan ha med i listan. Om man skriver vilken turnering man tänkt att listan är menad för så bör ju det vara nog för att signalera vilka kommentarer man vill ha (de kommentarer som skulle kunna förbättra listan och ge den större möjligheter att få ett bra resultat på den specifika turneringen).
Senast redigerad av 1 Klus, redigerad totalt 18 gånger.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Klus skrev: I denna arméliste-tråd är följande kommentarer inte välkomna:

Att copypaste är "tråkigt".
Inga rasistiska kommentarer.
Inga personangrepp.
Inga homosexuella påhopp.
Silversixx får inte kommentera någonting.
Ingenting annat som inte är vesäntligt för listans prestation.

Där har jag väl mina grundläggande värderingar om vad som är okej i en tråd, feel free to COPYPASTE and use for your own purposes.
:mrgreen:

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Klus skrev:Som sagt jag har ingenting mot kritik och jag är medveten om att folk har olika åsikter. Men jag tycker inte det tillför så mycket att om man skriver nånting i en tråd som är helt ovesäntligt.
det var någon som sa tidigare i tråden att det är tråkigt när folk bara "framför sina åsikter och är rädd för att trampa folk på tårna" så, here goes.. eftersom detta är ett publikt forum, får man nog vara beredd på allsköns kommentarer. vidare tycker jag lite grann att man får skylla sig själv. det är väl ingen hemlighet att trådar här har en tendens i att balla ur. för att sammanfatta "you know what you're getting yourself into". är det en kommentar man tycker är oväsentlig är det väl bara att ignorera den? eller?

Klus skrev: Om du ska citera mig kan du ju till en början läsa igenom vad jag skriver, och sen kan du ju även citera mig rätt.
läs-fail. om du läser vad jag skriver, så står det ganska tydligt att jag inte citerar dig utan sammanfattar i några punkter vad jag ser som det centrala i din post.

avslutningsvis ang. att "spela för att vinna". det där var nog det dummaste jag läst här på ett tag. precis som jag förklarade för jeppa för ett tag sedan finns det gradskillnader mellan att spela för att vinna, eller att se en vinst som "the one and only" mål med hobbyn. ser du inte det tycker jag synd om dig.

[/rant]
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Och sen måste jag även påstå att om man postar en lista till tex lincon så är det lincon som sätter restriktioner för vad man kan ha med i listan. Om man skriver vilken turnering man tänkt att listan är menad för så bör ju det vara nog för att signalera vilka kommentarer man vill ha (de kommentarer som skulle kunna förbättra listan och ge den större möjligheter att få ett bra resultat på den specifika turneringen).
Dels finns det nog de som tycker att "ett bra resultat" på en turnering är att man har spelat roliga matcher, och dels så är inte trådskaparen den enda som får läsa de kommentarer som sägs om listan, det är ett öppet forum, så även om du inte är intresserad av hur rolig en lista är så kan det finnas andra som är det.

Skriv svar