Chaos spacemarines och chaos deamons

Moderatorer: Pärssi, Lillen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Chaos spacemarines och chaos deamons

Inlägg av cadelin »

diskutera här

Johannesson

Re: Chaos spacemarines och chaos deamons

Inlägg av Johannesson »

Tycker inte Lash ska ha minus utan Obbar. Visst, den är effektiv i rätt läge, men utan Obbar känns den inte lika hård som andra minusposter, framför allt inte eftersom en sak som ger minus för de flesta codexar ju är att ha en massa mech vilket försämrar lash en massa. En csm lista som får -1 för lash är ju rätt klen mot en lista som får -1 för mech eller en som får -1 för tuff dude + raider om den inte samtidigt har massa obbar.

Det skulle kunna stå exempelvis:

1 Lash + 6*AP/1750 Obliterators (eller nån annan siffra...)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Hur kommer det sig att csm inte får minus för mech? Är deras mech verkligen så mycket sämre än andras mech så att man inte ens kan sätta en något högre siffra i samband med AP?

Kan visserligen köpa det om minuset för andra arméer mest kommer från att spamma dreads och/eller razorbacks, men raiders, rhinos, predators och vindicators (och defilers) är ju typ likvärdiga..
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Ska man verkligen få -2 för Fateweaver och mycket Bloodcrushers? Visst överlever man, men sedan ska man ägna matchen åt att försöka springa ikapp bilar för att träffa de på 6or.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Framförallt känns 10 Crushers väldigt lågt, det var vad jag spelade med på GothCon...

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jag tycker det ska finnas ett mech minus för CSM. De kan rhino rusha ganska bra med havocs och chosen.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

HeadWar skrev:Framförallt känns 10 Crushers väldigt lågt, det var vad jag spelade med på GothCon...
Jesus MF, 2 5or med tutor, flaggor och champ är ju snorhårt. Vad fick du i komp?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

theWatchman skrev:
HeadWar skrev:Framförallt känns 10 Crushers väldigt lågt, det var vad jag spelade med på GothCon...
Jesus MF, 2 5or med tutor, flaggor och champ är ju snorhårt. Vad fick du i komp?
6/20, vilket var ungefär samma som i RT-mallen.

Framförallt så är det väl att om man ändå får minus på 10 stycken, då kan man lika gärna spela med 16, eller låta bli att spela demoner helt och hållet, eller om man möjligen gör en build med en åtta och dubbla Fiends.

Jag föreslår att man höjer minuset till 12 stycken. 2x5 är inte på något sätt omöjligt att hantera för de flesta listor som kan ta sig igenom den här mallen utan minus. (Som vanligt måste man tänka på att det för det mesta bara är en av enheterna som är på bordet.)

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

HeadWar skrev:
theWatchman skrev:
6/20, vilket var ungefär samma som i RT-mallen.

Framförallt så är det väl att om man ändå får minus på 10 stycken, då kan man lika gärna spela med 16, eller låta bli att spela demoner helt och hållet, eller om man möjligen gör en build med en åtta och dubbla Fiends.

Jag föreslår att man höjer minuset till 12 stycken. 2x5 är inte på något sätt omöjligt att hantera för de flesta listor som kan ta sig igenom den här mallen utan minus. (Som vanligt måste man tänka på att det för det mesta bara är en av enheterna som är på bordet.)
Japp, tror du har rätt 12 är nog mer rimligt. Vi kommer troligen även höja antalet nob bikers och council oxå så att höja crushers är inte mer än rätt.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ang lash: Vi försöker ta bort så många if satser som möjligt för att ha det enkelt

Skriv svar