Crowe har som alla andra Brotherhood Champions en rad olika attacker, exempelvis 1 mot varje i B2B, eller D3 mot en enstaka osv. Och eftersom han rendar på 4+ behöver han knappt PW. Dessutom Art armour och Iron halo och skithög WS. Det enda som gör honom kass är att enheter som assaultar honom får furious charge och re-roll to hit den fasenJacke skrev:Har jag missat nått? Crowe har väl bara en attack per fiende i baskontakt och inte ens power weapon? Det är svårt att få in honom i assault och väl där så är han inte särskillt bra och dessutom enkel att döda.
Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Grey Knights
Tänkte inte så långt Halvar ^^Halvar skrev:@daskad: det är väl mest för att man måste vara tio pers för att få användning av combatsquadregeln som det är just vid tio, så valet mellan att ta två elite slots med femmanna grupper av purifiers jämte en tiomanna inte ska slå skevt på något sätt.
En annan tanke är då
Purifiers
-6 Each Unit
-6 If the Unit is 10
-0,5 each Purifier after the first 5(only if the unit is not 10 purifiers)
-2 if the unit is taken as troop (-4 if the unit is 10 purifiers)
Eller något liknande
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Då var första turneringen med GK spelad. Tänkte posta min lista med kommentarer.
Ordo Malleus Inquisitor, Power Armour, Force Weapon -1 72p
Psyker: Hammerhand, 3*Servo Skulls
Gjorde termosar lite modigare och kunde ta några smällar. Kompar rättvist
Castellan Crowe +1 150p
Sjukt kass kille. Jag tyckte innan turneringen att +1 var lite snällt, men det är nog faktiskt lagom. Det är väldigt sällan clensing flame är användbar.
10*Grey Knight Terminators, Psybolt Ammunition, 6*Halberds -19,5 495p
2*Daemon Hammer + Psycannon, Brotherhood Banner
Justicar: Force Sword
Enheten var sjukt ovärd det, iaf i min lista. Slogs nästan aldrig och psybolts var meningslösa eftersom dom i princip hela tiden måste skjuta tanks. Dom är sämre än 10*vanilla termosar med 2*cyclones eftersom deras korta range gör att dom får smaka en hel del smådaka.
9*Purifiers, 2*Psycannons, 6*Hallberd -12,5 248p
Bra enhet. Men inte för att dom har clensing flame utan för att dom är bra i allmänhet. La deras power i endast 1 av 7 matcher och då var den mest menlös. Dom kompar nog lite väl hårt, men inte mycket.
-Rhino, Dozer Blade -3,5 45p
Ligger bra i komp, fortitude förtjänar -0,5.
6*Purifiers, 2*Incinerators, 3*Hallberd -8,5 150p
Denna enheten var verkligen inte värd varken sin poäng eller komp. En SS med 1*inc. hade varit mycket mer prisvärd i både komp och poäng.
-Razorback, Twin-linked Lascannon, Dozer Blade -3,5 85p
Helt ok, men är väldigt dyr för vad den gör, speciellt om man inte tar flera stycken.
Dreanought, 2*Twin-linked Autocannons, Psybolt Ammunition -6 135p
Ruggit bra alla matcher. Ligger hyffsat rätt i komp. Den första skulle gott kunna ge -7 men det eskalerande minuset som finns nu är överdrivet.
Dreanought, 2*Twin-linked Autocannons, Psybolt Ammunition -8 135p
Ruggit bra alla matcher. Ligger hyffsat rätt i komp. Den första skulle gott kunna ge -7 men det eskalerande minuset som finns nu är överdrivet.
Nemesis Dreadknight, Personal Teleporter, Heavy Incinerator -12 235p
Sjukt rolig att spela med, men verkligen inte värd sina 235p. Den är så stor att den bara tvärdör. Enda gångerna den fick göra något var när jag slog för bra save på 5++. Kan verkligen gå ner i komp.
Så överlag kompar sakerna rätt bra internt i listan, men alla listor man gör slutar på typ 10 för lite i komp. Skall dom vara så strypta som dom är nu måste startkompen höjas till 115.
EDIT: Kom på en till sak. GKs vill sällan combat squada och minusen för att komma upp i 10 man känns överdrivna på nästan alla enheter.
Ordo Malleus Inquisitor, Power Armour, Force Weapon -1 72p
Psyker: Hammerhand, 3*Servo Skulls
Gjorde termosar lite modigare och kunde ta några smällar. Kompar rättvist
Castellan Crowe +1 150p
Sjukt kass kille. Jag tyckte innan turneringen att +1 var lite snällt, men det är nog faktiskt lagom. Det är väldigt sällan clensing flame är användbar.
10*Grey Knight Terminators, Psybolt Ammunition, 6*Halberds -19,5 495p
2*Daemon Hammer + Psycannon, Brotherhood Banner
Justicar: Force Sword
Enheten var sjukt ovärd det, iaf i min lista. Slogs nästan aldrig och psybolts var meningslösa eftersom dom i princip hela tiden måste skjuta tanks. Dom är sämre än 10*vanilla termosar med 2*cyclones eftersom deras korta range gör att dom får smaka en hel del smådaka.
9*Purifiers, 2*Psycannons, 6*Hallberd -12,5 248p
Bra enhet. Men inte för att dom har clensing flame utan för att dom är bra i allmänhet. La deras power i endast 1 av 7 matcher och då var den mest menlös. Dom kompar nog lite väl hårt, men inte mycket.
-Rhino, Dozer Blade -3,5 45p
Ligger bra i komp, fortitude förtjänar -0,5.
Denna enheten var verkligen inte värd varken sin poäng eller komp. En SS med 1*inc. hade varit mycket mer prisvärd i både komp och poäng.
-Razorback, Twin-linked Lascannon, Dozer Blade -3,5 85p
Helt ok, men är väldigt dyr för vad den gör, speciellt om man inte tar flera stycken.
Dreanought, 2*Twin-linked Autocannons, Psybolt Ammunition -6 135p
Dreanought, 2*Twin-linked Autocannons, Psybolt Ammunition -8 135p
Sjukt rolig att spela med, men verkligen inte värd sina 235p. Den är så stor att den bara tvärdör. Enda gångerna den fick göra något var när jag slog för bra save på 5++. Kan verkligen gå ner i komp.
Så överlag kompar sakerna rätt bra internt i listan, men alla listor man gör slutar på typ 10 för lite i komp. Skall dom vara så strypta som dom är nu måste startkompen höjas till 115.
EDIT: Kom på en till sak. GKs vill sällan combat squada och minusen för att komma upp i 10 man känns överdrivna på nästan alla enheter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Tar bort förmågor, 30"-hopp och får lägga ut en flamer som en hellhound, 2+ save, MC and what not. Trodde snarare den låg på -18."DHettNeck"
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
- DHettNeck
Problemet är inte att den kostar för lite för sina stats/regler utan för mycket för sin storlek. Hade den varit "liten" som daemon prins eller liknande hade den varit riktigt bra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Mer värd sin komp kanske, men hur kan en SS med Incinerator vara mer värd sina poäng? För 10 poäng mindre får du en Incinerator mindre, inga hillebarder och en attack mindre på varje kille. Ska de ha hillebarder är de dyrare än Purifiers.DHettNeck skrev:Då var första turneringen med GK spelad. Tänkte posta min lista med kommentarer.
Håller med om Dreadknighten dock. Så stor som den är blir den inte så svår att hantera och den betalar vettiga poäng för sin Teleporter. Möjligen kan man flytta över kompminus från den första till den andra och/eller tredje. De lär bli mycket jobbigare att ha att göra med om man tar flera och överbelastar AP2-skyttet lite.
Morks reflektioner efter Lincon. Testade att köra Grey Knights.
Listan:
Librarian: Vortex of Chaos, Warp rift, MC-weapon, Empyrean brain mines, 1x servo skull.
190pts, -7,5
- Warp rift är faktiskt ok men grymt opålitlig. Vortex tittade jag inte på ens. Brain mines var si och så. Servoskulls bra.
Vindicare assassin:
145pts, -5
- Ligger nog lagom. Floppade ibland men turbo-penerator var grym.
10 GK Terminators: 2x Psycannon, 6x halberd, 1x daemonhammer, brotherhood banner, warding stave.
495pts, -18,5
- Absurt ovärd enhet kompmässigt. Som tidigare talare redan nämnt. Potential finns dock.
10 GK Strike squad: 2x Incinerator, 6x halberd, 1x daemonhammer (INTE på justicar).
280pts, -4
- -1 i grund, -1 om 10st. -1 om det finns en transport de passar i. Vapnen som de är.
5 GK Strike squad: 1x Psycannon, 4x halberd.
130pts, -4
- Som ovan. Visst, de har powerweapons, de har hammerhand & warpquake. 1 attack var gör dem hemskt ineffektiva ändå.
Möjligt att psybolt ammo skulle ge mer minus då denna egentligen är deras bästa uppgradering.
Land Raider:
255pts, -15
- Samma som alla andra. Inget att tillägga.
Land Raider:
255pts, -22
- Se ovan.
Total: 1750pts, -80 (76 army, 4 fordon) = 25
Mitt Lincon gick väl ungefär som det brukar när man inte spelar på ett tag.
Hjälper inte att man glömmer av saker och ting också.
De tre första matcherna gick åt till att lära mig att man som Grey Knight spelare inte har någon back-up. Dör en enhet så är det väldigt
hårt. Inte som med orkerna... Sjukt missnöjd med terminators. Ännu mer förvånad över det galet dåliga utdelningen som man fick
från Strike squads.
Match 4 och 5 hade jag iaf fått kläm på det hela och med möda lyckades man få enheterna att stödja varandra. Men ack så fort de dog
av minsta lilla felsteg. Tröttnade lite under match 6. De dyrt införskaffade nya modellerna var redan nu rejält tråkiga att spela.
Match 7 var mer en trevlig samtalsstund med en annan GK spelare. Såg prydligt till att denne fick sina första 4-poängare.
Overall så kändes standardenheterna alldeles för hårt kompade och det var svårt att släppa den tanken fast man visste att det var första
turneringen med deras mall. Givetvis kommer de ha setts över till nästa gång.
I övrigt, stort tack till arr, med- & motspelare och alla som var där!
Listan:
Librarian: Vortex of Chaos, Warp rift, MC-weapon, Empyrean brain mines, 1x servo skull.
190pts, -7,5
- Warp rift är faktiskt ok men grymt opålitlig. Vortex tittade jag inte på ens. Brain mines var si och så. Servoskulls bra.
Vindicare assassin:
145pts, -5
- Ligger nog lagom. Floppade ibland men turbo-penerator var grym.
10 GK Terminators: 2x Psycannon, 6x halberd, 1x daemonhammer, brotherhood banner, warding stave.
495pts, -18,5
- Absurt ovärd enhet kompmässigt. Som tidigare talare redan nämnt. Potential finns dock.
10 GK Strike squad: 2x Incinerator, 6x halberd, 1x daemonhammer (INTE på justicar).
280pts, -4
- -1 i grund, -1 om 10st. -1 om det finns en transport de passar i. Vapnen som de är.
5 GK Strike squad: 1x Psycannon, 4x halberd.
130pts, -4
- Som ovan. Visst, de har powerweapons, de har hammerhand & warpquake. 1 attack var gör dem hemskt ineffektiva ändå.
Möjligt att psybolt ammo skulle ge mer minus då denna egentligen är deras bästa uppgradering.
Land Raider:
255pts, -15
- Samma som alla andra. Inget att tillägga.
Land Raider:
255pts, -22
- Se ovan.
Total: 1750pts, -80 (76 army, 4 fordon) = 25
Mitt Lincon gick väl ungefär som det brukar när man inte spelar på ett tag.
De tre första matcherna gick åt till att lära mig att man som Grey Knight spelare inte har någon back-up. Dör en enhet så är det väldigt
hårt. Inte som med orkerna... Sjukt missnöjd med terminators. Ännu mer förvånad över det galet dåliga utdelningen som man fick
från Strike squads.
Match 4 och 5 hade jag iaf fått kläm på det hela och med möda lyckades man få enheterna att stödja varandra. Men ack så fort de dog
av minsta lilla felsteg. Tröttnade lite under match 6. De dyrt införskaffade nya modellerna var redan nu rejält tråkiga att spela.
Match 7 var mer en trevlig samtalsstund med en annan GK spelare. Såg prydligt till att denne fick sina första 4-poängare.
Overall så kändes standardenheterna alldeles för hårt kompade och det var svårt att släppa den tanken fast man visste att det var första
turneringen med deras mall. Givetvis kommer de ha setts över till nästa gång.
I övrigt, stort tack till arr, med- & motspelare och alla som var där!
Mork, the articulate ork!
- DHettNeck
Skönt att någon mer än jag tycker att terminatorsarna var kassa. För mej funkde dom inte klockrent i en enda match. Oftast dog dom (eller blev åtminstonde väldigt få kvar) pga deras korta räckvid.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
HQ:
Lord Kaldor Draigo 275p -15
Var en best i närstrid, när han väl nådde fram. Väl värd sin komp
Troops:
Paladin Squad (5) 310p -13
- M-C Halberd w/ M-C Psycannon (1)
- Halberd (2)
- Daemon Hammer (2)
Skötte sig mycket ypperligt, var bara i 2 matcher de var helt urusla och det var inte deras fel, utan min taktik. Kan kompas som de gör
- Halberd (2)
- Daemon Hammer (2)
Skötte sig mycket ypperligt, var bara i 2 matcher de var helt urusla och det var inte deras fel, utan min taktik. Kan kompas som de gör
Grey Knight Strike Squad (10) 270p -11
- Psycannon (2)
- Halberd (6)
- Daemon Hammer (1)
- Daemon Hammer Justicar (1)
Alldeles för högt kompade för vad de skapar, skulle vilja se en komp minskning på ungefär 2-4 om inte mer.
Fast Attack:
Stormraven Gunship 265p -11
- Multimelta
- Assault Cannon
- Teleport Homer
- Psybolt Ammunition
- Truesilver Armour
- Extra Armour
Absolut värd sin komp, 20" charge är inte att leka med! Iaf inte när det sitter paladiner och en Draigo i. Kan behålla sin komp
Heavy Support:
Land Raider Crusader 300p -17
- Multi-melta
- Hunter-Killer Missile
- Truesilver Armour
- Extra Armour
Vad kan man säga, den tål mycket och har bra skytte. -17 är väl var den ska ligga, kan inte säga imot här
1735p
25,0 komp
Gick för mig jättekasst på Lincon, och en sådanhär lista kommer aldrig funka i 1750 av 1 anledning, Alldeles för få trupper som är tillräckligt bra. 10 paladiner kommer man inte långt med, de blir utskjutna alldeles för fort om deras transport går sönder. 10 Strike Squads går inte heller för sig då de inte tål särskilt mycket alls. Fick själv bara användning av Warp Quake 1 gång, och det var mot demoner. Men då var jag sjukt underlägsen i trupper och han stormade ner mina gubbar med en gång.
Lord Kaldor Draigo 275p -15
Var en best i närstrid, när han väl nådde fram. Väl värd sin komp
Troops:
- Halberd (2)
- Daemon Hammer (2)
- Halberd (2)
- Daemon Hammer (2)
Grey Knight Strike Squad (10) 270p -11
- Psycannon (2)
- Halberd (6)
- Daemon Hammer (1)
- Daemon Hammer Justicar (1)
Alldeles för högt kompade för vad de skapar, skulle vilja se en komp minskning på ungefär 2-4 om inte mer.
Fast Attack:
Stormraven Gunship 265p -11
- Multimelta
- Assault Cannon
- Teleport Homer
- Psybolt Ammunition
- Truesilver Armour
- Extra Armour
Absolut värd sin komp, 20" charge är inte att leka med! Iaf inte när det sitter paladiner och en Draigo i. Kan behålla sin komp
Heavy Support:
Land Raider Crusader 300p -17
- Multi-melta
- Hunter-Killer Missile
- Truesilver Armour
- Extra Armour
Vad kan man säga, den tål mycket och har bra skytte. -17 är väl var den ska ligga, kan inte säga imot här
1735p
25,0 komp
Gick för mig jättekasst på Lincon, och en sådanhär lista kommer aldrig funka i 1750 av 1 anledning, Alldeles för få trupper som är tillräckligt bra. 10 paladiner kommer man inte långt med, de blir utskjutna alldeles för fort om deras transport går sönder. 10 Strike Squads går inte heller för sig då de inte tål särskilt mycket alls. Fick själv bara användning av Warp Quake 1 gång, och det var mot demoner. Men då var jag sjukt underlägsen i trupper och han stormade ner mina gubbar med en gång.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Mötte både din och Morks Warp Quake. Skulle påstå att den var rätt störig för mina podar. Kanske inte i vår match, men hade du kommit ihåg att trolla den hade det varit jobbigt då meddaskad skrev:Fick själv bara användning av Warp Quake 1 gång, och det var mot demoner. Men då var jag sjukt underlägsen i trupper och han stormade ner mina gubbar med en gång.
Har lite svårt att komma med utlåtande då tärningarna inte funkade i nån av matcherna för mig. Men kan nog hålla med om att Termosarna kan få lite lättare komp, med extra straff-avgift om transport, eller möjligtvis servo-skallar finns i listan. Strike-killarna tycker jag var grymt jobbiga, kanske inte att hantera, men att manövrera runt, då hade jag å iofs dåligt med mech att skydda mina gubbar med.
Fortitude var ju grymt störigt, kanske inte på Rhinos, men på allt annat.