Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Imperial Guard
Vi är i precis samma läge, är två IG spelare som försöker sätt ihop listor som ska kunna vara konkurrenskraftiga men det är svårt (om inte nästan omöjligt) att hamna högre än 20-30 i komp.
Det beror ju på vad du menar med konkurrenskraftig. En lista som hamnar på 50 i komp kommer inte att vara jättebra. Bra listor skall hamna på under medel.Maqisad skrev:Vi är i precis samma läge, är två IG spelare som försöker sätt ihop listor som ska kunna vara konkurrenskraftiga men det är svårt (om inte nästan omöjligt) att hamna högre än 20-30 i komp.
@Maqisad: ta en titt på Pontus lista (http://www.foreningenylva.org/forums/in ... opic=23046). tittade och räknade inte så noga, men vid en första anblick så verkar, förrutom det sjukt befogade minuset för PBS, listan både hyffsat högkompad och "konkurrenskraftig".
Mechade IG är sjuuuukt hårda, och hur många turneringar har Jeppa inte vunnit med sin gunline? med detta vill jag säga att IG just nu är "hårt" straffade, är något vi nog alla bara acceptera, eftersom det är ett "bra" (dvs svårt att göra en mjuk lista med) codex.
Mechade IG är sjuuuukt hårda, och hur många turneringar har Jeppa inte vunnit med sin gunline? med detta vill jag säga att IG just nu är "hårt" straffade, är något vi nog alla bara acceptera, eftersom det är ett "bra" (dvs svårt att göra en mjuk lista med) codex.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
-
Silversixx
Men Carlgrens var det och den skojade man inte bort heller. Tycker helt klart att allt överdrivet meck ska straffas.Jeppas Gunlines är garanterat inte mech...
/H
-
Gonka Koff
Med PBS tror jag den hamnar runt 0. Byter man PBS till veterans med meltaguns borde kompen hamna runt 40. (nu har jag inte räknat med trojanen eller vad del lilla bomb-tanken nu heter).sourpus skrev:@Maqisad: ta en titt på Pontus lista (http://www.foreningenylva.org/forums/in ... opic=23046). tittade och räknade inte så noga, men vid en första anblick så verkar, förrutom det sjukt befogade minuset för PBS, listan både hyffsat högkompad och "konkurrenskraftig".
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
-
PeterWelzien
Dock så tycker inte jag att den listan är särskilt mycket att hänga i julgranen.
/Peter Welzien
Nej, det är klart, vad man anser vara hårt avgör ju lite hur hårt straffad man anser sig bli av mallen.. 
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Ok nu har jag försökt sätta ihop en lista som kan vara konkurrenskraftig och samtidigt inte vara en lista som är helt komp. straffad. Efter poängen har jag skrivit komp. minus.
HQ1
Primal psyker 70p (-2)
Elite1
Stormtroopers (+2 troopers) 117p (-0)
Troop1
Veterans, 3x melta, chimera 155p (-7)
Troop2
Troop3
Veterans, 3x flamer, chimera 155p (-7)
Troop4
Veterans, 1x lascannon 90p (-2)
Troop5
Troop6
Fast attack1
Hellhound 130p (-4)
Fast attack2
Vendetta gunship 130p (-8)
Heavy support1
2x Leman Russ Battle tank, heavy bolter sponsors 340p (-12)
Heavy support2
Colossus 140p (-5)
Totalt är det 1662 poäng och 42 i komp. Då har jag 88 poäng kvar vilka jag inte är säker på hur jag ska utnyttja. Antingen ta in en techpriest med servitors (inget komp. minus vilket är bra) som kan gå bakom russarna eller så kan man ta in Marbo för -2 komp. och ta in ytterligare 1 stormtrooper. Eller satsa -4 komp. för att ta in två sentineler. Väldigt osäker på hur jag ska göra med de sista 88 poängen.
Kommentarer motses gärna för denna lista.
HQ1
Primal psyker 70p (-2)
Elite1
Stormtroopers (+2 troopers) 117p (-0)
Troop1
Troop2
Troop3
Veterans, 3x flamer, chimera 155p (-7)
Troop4
Troop5
Troop6
Fast attack1
Hellhound 130p (-4)
Fast attack2
Vendetta gunship 130p (-8)
Heavy support1
2x Leman Russ Battle tank, heavy bolter sponsors 340p (-12)
Heavy support2
Colossus 140p (-5)
Totalt är det 1662 poäng och 42 i komp. Då har jag 88 poäng kvar vilka jag inte är säker på hur jag ska utnyttja. Antingen ta in en techpriest med servitors (inget komp. minus vilket är bra) som kan gå bakom russarna eller så kan man ta in Marbo för -2 komp. och ta in ytterligare 1 stormtrooper. Eller satsa -4 komp. för att ta in två sentineler. Väldigt osäker på hur jag ska göra med de sista 88 poängen.
Kommentarer motses gärna för denna lista.
Jag ska inte säja att jag är en expert på IG men jag tycker det ser ut som helt ok listadär kompen ligger rätt tycker jag, (tänk på att det är en 1750 lista och den får ju lägre komp en 1500p lista) Du har 6 bra bilar (om Colossus är en bil så 7 + ett flygplan ) helt ok skytte.
För det extra poängen hade jag fösökt få in lite rough riders för de är verkligen suveränt bra i en armé spec med så mycket bilar att gömma sig bakom, och antligen en singel sentinel med multilaser eller skippa prästen mot en liten comand HQ för att kunna lägga ordrar och vifta flagga, kan hända att du får skippa något för det sista men det kan det vara värt.
//Björn
För det extra poängen hade jag fösökt få in lite rough riders för de är verkligen suveränt bra i en armé spec med så mycket bilar att gömma sig bakom, och antligen en singel sentinel med multilaser eller skippa prästen mot en liten comand HQ för att kunna lägga ordrar och vifta flagga, kan hända att du får skippa något för det sista men det kan det vara värt.
//Björn