Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat

Re: Imperial Guard

Inlägg av kombat »

Dock ska sägas att den kan ha upp till 4 multiple rocket pods och inte bara 3 som sägs tidigare

Vash

Inlägg av Vash »

nu vet jag inte hur mycket man får skriva från en IA bok men försöker hålla mig från att skriva individuella poängkostnader.

Vulture finns i Imperial armour 8. Dvs ingen update från en gammal IA1 eller 2. Den är inte eller från IA apoc där den har billigare vapen upgraderingar.

Vulture gunship +5 pts mer än en Valkyrie.

Composiotion:
1 Vulture

Unit type:
Samma som Valkyrie (minus transport)
*Flyer i Apocalypse games

Wagear:
- Heavy bolter
- Twin-linked multi-laser
- Two hell strike missiles
- searchlight
- Extra armour

Special rules:
- Deep strike

Options:
Exchange multi-laser for:
- Twin-linked autocannon
- Twin-linked missile launcher
- Twin-linked lascannon
- Two MRPs

Exchange Hellstrike missiles for:
- 6 heavy bombs
- hunter killer missiles
- Two MRPs

or exchange both for:
- Twin-linked punisher cannons

Exempel på total kostnader:

- Vulture med 4 MRP och heavy bolter @ 175 pts
- Vulture med twin-linked punisher cannons och heavy bolter @ 155 pts

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

I IA8 ingår den i Drop Troop Army List, där den är ett Heavy choice, med identiska poängkostnader och upgrades som i IA1 Update. I IA1 finns den tillgänglig för Armour Battlegroup Army List, där ingår den under Imperial Navy Air Support, som är ett Heavy Choice. Det står inte angivet någonstans vilken sorts choice den ska vara i en normal IG-lista.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är väl inte svårt att bara swefaqa det till att det är ett Heavy-choice. Det ger ju folk möjligheten att spela med massor av coola flygplan utan att köra skvadroner, vilket några kanske tycker är häftigt.
Alexander Merinen

Anton

Inlägg av Anton »

Vash skrev:- Vulture med 4 MRP och heavy bolter @ 175 pts
I IA1 Update kostar båda dessa varianter 155. Kan du dubbelkolla att MRP-varianten kostar 175 i IA8?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Anton skrev:
Vash skrev:- Vulture med 4 MRP och heavy bolter @ 175 pts
I IA1 Update kostar båda dessa varianter 155. Kan du dubbelkolla att MRP-varianten kostar 175 i IA8?
Det är affirmative på att det kostar 175 för quadruppla multiple rocket pods.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ah, fel av mig. Att byta ut Multi-Lasern är konsekvent dyrare i IA8-listan än i IA1 Update. (Min PDF-läsare bråkade med mig, så jag kunde inte ha båda öppna samtidigt, och jag har uppenbarligen sifferminne som en guldfisk.)

Anton

Inlägg av Anton »

Tack, det är bra tycker jag, 20 poäng för att byta multilasern mot två MRP känns lite för mycket som en nobrainer. 175 för en fågel som är ganska lätt att skjuta ut känns lite tveksamt även om den har trevlig bestyckning.

En grundförutsättning för att kompa den är förstås att den tas med i listan över tillåtna fordon i SweFAQ och då kan man ju specificera att den ska köpas ur IA8 och inte IA1U1.1.

Vash

Inlägg av Vash »

Jo det vore trevligt om den kunde få vara med. Tror inte det blir någon direkt jättevåg av folk som köper en Vulture. Den är rätt överprisad i poäng. Den har sin charm, men det hårdaste i IA är den långt ifrån.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Vash skrev:Jo det vore trevligt om den kunde få vara med. Tror inte det blir någon direkt jättevåg av folk som köper en Vulture. Den är rätt överprisad i poäng. Den har sin charm, men det hårdaste i IA är den långt ifrån.
Jag ska ha 3st. antingen med 6xHKM+Autocannon eller alla med twin-linkade punishers beroende på lista :mrgreen:

Skriv svar