Grey Knights 6.5

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av DHettNeck »

Kul att det kommer en ny mall, även om jag hade förväntat mej mer skillnader.

Känns som att GKs fortfarande kommer kompa lite för dåligt överlag. Minusen känns hyffsat rätt, men startkompen är nog fortfarande lite låg.

Dread Knighten blev rätt mycket sämre med str6 och kompar fortfarande lika mycket (vilket var i strängaste laget redan med str10) vilket är på tok för mycket för vad den gör på bordet.

Rad.G på henchemns kan strykas rakt av då minusen ligger på granterna.

Servo skulle har för mej hittills känns sjukt kassa. Jag tycker att minuset borde vara -1 om man har några över huvud taget, efter dom 2 första är resten överflödiga.

Att chimeran kompar -4 känns rätt. Skyttet ur luckan är bättre än till IG.

Libbens närstridskrafter kompar på tok för hårt, speciellt med tanke på att man bara kan använda dom i sin egen tur.

Den första psyfle dreaden kompar lite för snällt fortfarande, tycker gott att den första och andra borde kunna kompa -7 styck.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Okej, jag skall pilla in lite ändringar tills imorgon. Vad tror folk för övrigt som följande ändring på Dreadnoughts, jag tycker att det blir mer lättläst och ger mer möjlighet att spela med singel-psy-auto-Dreads.

Dreadnought (both normal and Venerable)
-3 each Dreadnought (-5 if Venerable)
-1 first Close combat weapon (-3 if Stormraven is present)
-1 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought
-3 first Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-5 second Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-7 third Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-9 each Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition after the 3rd
-0,5 Assault Cannon (only count if Psybolt ammunition is taken)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad

Inlägg av daskad »

skulle snarare säga

-3
-4
-6
-8
för dreadarna
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Varför ska dubbla A-cans straffas dubbelt? Först -1 varje nummer 2/dread, och sen ytterligare - varje gång man köper dem. Baka in stycket "-1 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought" så det bara blir en kompning per psyfleman. Som det ser ut nu är det kaka på kaka

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

Boggalogg skrev:Varför ska dubbla A-cans straffas dubbelt? Först -1 varje nummer 2/dread, och sen ytterligare - varje gång man köper dem. Baka in stycket "-1 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought" så det bara blir en kompning per psyfleman. Som det ser ut nu är det kaka på kaka
Skillnad på en Rifleman och en Psyfleman
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Okej, jag skall pilla in lite ändringar tills imorgon. Vad tror folk för övrigt som följande ändring på Dreadnoughts, jag tycker att det blir mer lättläst och ger mer möjlighet att spela med singel-psy-auto-Dreads.

-3 each Dreadnought (-5 if Venerable)
-1 first Close combat weapon (-3 if Stormraven is present)
-3 first Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-5 second Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-7 third Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-9 each Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition after the 3rd
-0,5 Assault Cannon (only count if Psybolt ammunition is taken)
Var tanken med förslaget att dom skulle kompa sämre än tidigare förslag i denna tråden? Hur som tycker jag snarare att dom ska kompa:
-3 1st
-4 2nd
-6 each over 2nd

Det är vanligt fordonsminus på dom också, och ska man ta mer än 3 måste man hur som ta venerables (som också kompar groteskt mycket nu).

Multimelta servitors borde kompa mer än andra. Dom känns vettigare än övriga när man får dom så billigt.

Stormraven kompar också för kasst jämfört med BA. Sämre missiler och har inga vettiga dreads att frakta (speciellt som en venerable skulle kompa -8 med ett DCCW). Att man har fortitude gör inte alls lika mycket när man har machine spirit.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Kom på en sak som var konstig dock. Ska verkligen en assault cannon ha -0,5 för psybolts, men man ska komma undan gratis om man tar en atuocannon med psybolts?

Här är mitt föslag:
-3 each Dreadnought (-5 if Venerable) -4 för venerable duger gott enligt mej
-1 first Close combat weapon (-3 if Stormraven is present) -3 är väldigt mycket minus för en dread som hur som inte slåss speciellt bra
-0,5 Assault Cannon (only count if Psybolt ammunition is taken) Tycker att denna raden kunde strykas egentligen
-1 each Autocannon (only count if Psybolt ammunition is taken)
-2 second Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-4 each Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition after the 2nd
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jämför minuset på dina två Dreads och mina två Ravagers.
Sen kan de få stå och skjuta på varandra en gång till...

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Jämför minuset på dina två Dreads och mina två Ravagers.
Sen kan de få stå och skjuta på varandra en gång till...
Haha, så går det med AV11 open top :P

-14 får två stycken tycker jag känns ganska rimligt. Men första borde kanske upp ytterliggare ett till.

-3 each Dreadnought (-5 if Venerable) -4 för venerable duger gott enligt mej
-1 first Close combat weapon (-3 if Stormraven is present) -3 är väldigt mycket minus för en dread som hur som inte slåss speciellt bra
-0,5 Assault Cannon (only count if Psybolt ammunition is taken) Tycker att denna raden kunde strykas egentligen
-1 each Autocannon (only count if Psybolt ammunition is taken)
-1 firstDreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-2 second Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition
-4 each Dreadnought with 2 Twin-linked Autocannons and Psybolt ammunition after the 2nd
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Tycker att kompen hamnar väldigt rätt med denna mallen som ligger på förslag nu. Är några små förändringar kvar dock kompen hamnar typ två kompsteg fel på de listor jag gjort vilket är ingenting.

När det kommer till att göra en gk lista finns det två saker som jag alltid tar med i en lista och som jag aldrig skulle kunna tänka mig att spela utan. Det ena är servo-skulls som är det mest värda valet i codexet. Med tanke på att gk är en skyttearme så är det guld värt att inte motståndaren kan infiltrata eller scouta. Har aldrig gjort en lista utan minst två dock är tre optimalt. Tycker att de borde ge minus -0,5 eller -1 för första -1 eller -1,5 för andra och tredje resten ska vara gratis i komp.

Nummer två som man inte kan spela utan är melta. Till detta finns tre alternativ. Warband med melta; multimelta eller venerabel med multimelta. Tycker dock att kompen ligger ganska rätt på dessa. Bara multimelta servitors som jag är lite tveksam till. De är glaskannoner som måste ha en hq. Man blir väldigt låst och skulle hq dö blir enheten värdelös.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar