Grey Knights 6.5

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av DHettNeck »

Johannesson skrev: • Purgation Squad måste få minus något för varje Incinerator. Det måste vara bättre att ta en gratis Incinerator än att behålla en Storm Bolter och det ska reflekteras i kompen. Incinerators är ju rakt av bättre än Heavy Flamers, som alltid ger minuskomp. Det är av samma anledning jag la till Incinerator minus för Termisar/Palas..
Att incinerator är bättre än force weapon + storm bolter håller jag inte med om, det känns ganska likvärdigt. Heavy flamers kompar nästan aldrig minus på något så varför skulle den gör det här?
Johannesson skrev: • Berzerkers och DC får -3 istället för -2, för att de når över S8.
Dom får snarare mer minus för att dom har många attacker, WS5 OCH furious charge. Inte bara pga möjlighet till högre styrka.
Johannesson skrev: • Terminators
-2 each Terminator unit (-4 if 10 models)
-1 each Terminator
-2 each Psycannon
+0,5 every third Falchion
-1 Warding Stave
-0,5 every second Terminator if Brotherhood Banner present in unit
-1 Psybolt Ammo (-2...)
-0,5 each master-crafted weapon
-2 Justicar Thawn
Menar du på allvar menar att 10 man med 2 PC ska kompa -18? Jämför det med cyclone termosar.

Enheten är bättre med 1+ hammare än utan, men den blir inte bättre av att ta många, alltså borde bara första (och möjligen ett litet minus på andra) kompas, inget annat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

En vanlig vanilla 10-manna med 2x CML kompar -15. Att en 10-manna GKT med 2x PC då kompar -18 är väl egentligen lågt kompat? Jämförelsevis är de ju scoring, har frag, krak samt psyk-out granater, the aegis, hammerhand, pe (daemons) och möjlighet att variera sina cc-vapen (som ju enligt de flesta är bättre än att tvingas ha fist på alla). Det enda de inte har som vanilla terminators har är combat tactics. Så, ja, jag menar på allvar att de borde kompa ett par snäpp sämre. Allt annat vore väldigt konstigt, eftersom de ju kostar lika mycket (till och med 10p mindre med skjutvapnen) men är uppenbart bättre på allt!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Johannesson skrev:En vanlig vanilla 10-manna med 2x CML kompar -15. Att en 10-manna GKT med 2x PC då kompar -18 är väl egentligen lågt kompat? Jämförelsevis är de ju scoring, har frag, krak samt psyk-out granater, the aegis, hammerhand, pe (daemons) och möjlighet att variera sina cc-vapen (som ju enligt de flesta är bättre än att tvingas ha fist på alla). Det enda de inte har som vanilla terminators har är combat tactics. Så, ja, jag menar på allvar att de borde kompa ett par snäpp sämre. Allt annat vore väldigt konstigt, eftersom de ju kostar lika mycket (till och med 10p mindre med skjutvapnen) men är uppenbart bättre på allt!
Förutom att dom har sämre skjutvapen...det är en enorm skillnad på att ha range 24" och 48". Jämför med 10*termosar med 2 AC (som är sämre, men inte mycket sämre än PC) för -11 så får du en bättre uppfattning om hur fel -18 är. Det är snarare mer lagom med -13.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Lyssna på Johannesson!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

DHettNeck skrev:Heavy flamers kompar nästan aldrig minus på något så varför skulle den gör det här?
Heavy Flamers kompar -1 för dudes som köper dem för 20p...
Heavy Flamers kompar -0,5 för csm terminators, där de också kostar 5p...
De enda som inte får minus är lojalist terminators, men det är nog mest för att alla väljer cml och så vill kompskaparna ge incitament att någon gång välja en heavy flamer...
DHettNeck skrev:Dom får snarare mer minus för att dom har många attacker, WS5 OCH furious charge. Inte bara pga möjlighet till högre styrka.
Hmm, det kan jag köpa, men mitt huvudargument är att även hammare efter den första bör ge kompminus. Jag bryr mig inte lika mycket om vad den första hammaren hamnar på i minus.
Framför allt borde hammare nummer två kompas, eftersom GK har möjlighet att combat squada med multipla hammare, vilket varken exempelvis dc eller chosen kan göra. Övriga codexar köper fistar betydligt dyrare än GK och får ändå kompminus för att ha flera i samma enhet. Vore sjukt konstigt om GK då inte också får något minus för att ha flera...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

DHettNeck skrev:Förutom att dom har sämre skjutvapen...det är en enorm skillnad på att ha range 24" och 48". Jämför med 10*termosar med 2 AC (som är sämre, men inte mycket sämre än PC) för -11 så får du en bättre uppfattning om hur fel -18 är. Det är snarare mer lagom med -13.
Fast nu jämför du vapenuppgraderingarna...
I så fall är det Psycannon (eller CML) som kompar fel, inte enheten i övrigt!
(Jag använde CML och PC som exempel eftersom många tycks vara överens om att de ska kompa -2 båda två.)

I så fall jämför jag hellre två nakna tior, som då med mitt förslag kompar -11 för vanilla och -14 för GK, som med alla deras uppenbara fördelar (framför allt scoring) för samma kostnad jag anser ligger rätt. Att som du vilja kompa tio GKT med -9 (vilket blir effekten av de -13 du nämnde minus kompen för två pc) istället känns helt fel.. De är ju bättre!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Johannesson skrev:Hmm, det kan jag köpa, men mitt huvudargument är att även hammare efter den första bör ge kompminus. Jag bryr mig inte lika mycket om vad den första hammaren hamnar på i minus.
Framför allt borde hammare nummer två kompas, eftersom GK har möjlighet att combat squada med multipla hammare, vilket varken exempelvis dc eller chosen kan göra. Övriga codexar köper fistar betydligt dyrare än GK och får ändå kompminus för att ha flera i samma enhet. Vore sjukt konstigt om GK då inte också får något minus för att ha flera...
Jag håller med om att hammare nummer två borde kompa -1 eller nått liknande. 2 hammare är nog det mest "lagoma" i nästan alla enheter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

DHettNeck skrev:Jag håller med om att hammare nummer två borde kompa -1 eller nått liknande. 2 hammare är nog det mest "lagoma" i nästan alla enheter.
Kan köpa att det räcker till att börja med (om inte alla börjar spamma hammare...), utom till Purifiers. I deras fall är hammare ett och två exakt lika bra om man köper en tiomanna, eftersom de inte sitter på ledaren, har lika många attacker och kan dela upp sig i två squads. Varje ytterligare hammare är dessutom för dem fortfarande 2A. Säg följande då (och -3 kommer från förslaget i post 1):

GKSS/GKIS/GKPurg

-1 first and second Daemon Hammer (-3 if on Justicar)

Purifiers

-3 first Daemon Hammer (and second if 10 models)
-1 each additional Daemon Hammer

På detta sättet är det heller ingen fördel att köpa purifiers som 1x 10-manna med 2x dh, jämfört med 2x 5-manna med varsin dh.
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

DHettNeck skrev:
Johannesson skrev:Hmm, det kan jag köpa, men mitt huvudargument är att även hammare efter den första bör ge kompminus. Jag bryr mig inte lika mycket om vad den första hammaren hamnar på i minus.
Jag håller med om att hammare nummer två borde kompa -1 eller nått liknande. 2 hammare är nog det mest "lagoma" i nästan alla enheter.
Skulle nog aldrig köpa en hammare till en enhet om det gav minus i komp. Gk är tillräckligt bra för att ta lagomsaker i närstrid efter tre eller fyra runders skytte vilket borde vara så länge man klarar av att dodga närstrid om man vill vinna med gk. Kommer det fram en dread och får slå på dig i närstrid har du gjort något fel eller så suger listan. För de 10pts som hammaren kostar är det i 9 av 10 fall bättre med Psycannon. För det kompminuset man får för hammare är det även där mer värt att ta en Psycannon då det gör att enheten kompar smällare och Psycannon är värt mer då man oftast kan skjuta fler gånger än vad man får slå
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Tadaotoko skrev:Skulle nog aldrig köpa en hammare till en enhet om det gav minus i komp.
Sant, det är upp till varje spelare att konstruera sin lista inom de ramar som ges i form av poäng och komp när det används :)

Men det är genomgående i kompmallen att enheter som köper flera fistar får minus inte bara för den första. Till och med den toksugiga grey huntern/blood clawn som köper en fist för 25p med 1A får -1 komp. Chosen har visserligen 2A men köper dem fortfarande för 25p styck och får -1 komp per extra fist oavsett hur många de har. Även DC/Sang guard får minus i komp för sina första tre, respektive två, fistar. CSMT får minus för varje fist. Det är mest därför jag anser att även GK måste få minus för mer än bara första. De köper ju sina fistar billigare än övriga (vilket måste vara bättre...) och har dessutom möjlighet till combat squads som inte övriga har.

Jag utgår helt enkelt från att det finns en tanke bakom att alla dessa enheter kompar minus för flera fistar, och anser att samma logik därmed borde appliceras även på GK. Sen om ingen väljer att spela med flera må så vara :)

Skriv svar