Jag börjar faktiskt hålla med om detta; metat just nu ger ganska mycket S8-skytte och liknande och det känns som att Nob Bikers inte riktigt står sig mot listor som kompar lika lågt så vi kan nog kolla på att lätta upp deras komp lite.Lillen skrev:Tja kollade lite på kompen på bikernobs och tycker dom är lite i överkompade. Vist dom är bra och förtjänar att bli komp smiskade. Men med nya GK, DE och hur spelat har skiftat lite tycker jag man kan lätta lite på kompen på dom. Jag menar en tia med bikerboss kompar i runda svängar -85 i komp. Och det är bara 805pts sen ska man ta resten av armen plus model minuset som finns bland orks. Har ingen bra plan på vad de bör kompa men kan väl tycka det är lite i över kanten att kompa 85. Jag säger inte att man ska lätta så pass att men nu kommer kunna se tior med bikernobs på varje kompad turnering. Men att man kan så spela några stycken på turneringar med mindre komp trösklar och liknade.
Mvh
Lennart
Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag tror man kan tänka om det exelerande minuset för dom. Kanske sänka det ganska mycket och införa ett mindre minus på wound allocation. För varje wound grupp får man 0,5 i minus eller nåt. För det borde fungera och så blir de inte jättesnällt kompade men de blir inte kompade så att man inte alls kan spela med dom överhuvudtaget. Minuset kanske borde ligga runt vad en full fnp paladin enhet med alla unika modeler och fulla uppgraderingar kanske. Fast en anning mer.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Jag tycker att det största problemet med nob biker minuset var att dom rätt snälla varianterna av nobs också blev väldigt hårt straffade. Vet inte riktigt hur det fixas på bästa sätt, men om kompen görs om, se gärna till att små enheter nobs till fots eller riktigt små enheter nob bikers (som generellt är sämre än vanliga warbikers med undantaget att dom kan bli scoring lättare) inte blir för hårt straffade.
Kompen för grot tanks och lootas (jämför som med psyfleman dreads för samma komp) kan också behöva kollas lite på, samt bikerwarboss utan powerklaw, som inte är värd -7 någonstans.
Kompen för grot tanks och lootas (jämför som med psyfleman dreads för samma komp) kan också behöva kollas lite på, samt bikerwarboss utan powerklaw, som inte är värd -7 någonstans.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker också att det måste börja göras skillnad på om man har opptat så att alla är individuella eller inte också. Sjukt mycket bättre om man har 10 olika än typ 3 olika.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Jag vill börja med att säga att jag inte är en komp expert och kanske inte får allt helt rätt. Men jag ville bara slänga ut ett exempel på nob minuset. För att få igång snacket.
Mitt exempel:
Nobz
-2 each unit taken as Troops
-1 each Nob if the unit includes a Painboy (-2 if on Warbike)
-1 fifth Nob, sixth and seventh Nob on Warbikes (-2 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-2 eighth Nob on Warbikes (-3 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-3 ninth Nob on Warbikes (-4 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-4 tenth Nob on Warbikes (-5 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-3 each of the first and second Power Klaw
-2 each additional Power Klaw
-0,5 for each wound allocation group
-2 Waaagh! Banner
-1 first Bosspole
Vet inte varför riktigt att IC:n med bike ska ge minus till gruppen så pass mycket. För IC:ns bike kostar redan ganska mycket i komp. Och ser inte vad IC:n gör för att kompas så pass mycket extra. Kan ju vara att den inte insta gibbas av st 8 men det kanske inte ska ge minus för varje nob som det gör nu i mallen. Utan kanske ett fast minus om man har en IC i armén.
Låt snacket flöda
Mvh
Lennart
Mitt exempel:
Nobz
-2 each unit taken as Troops
-1 each Nob if the unit includes a Painboy (-2 if on Warbike)
-1 fifth Nob, sixth and seventh Nob on Warbikes (-2 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-2 eighth Nob on Warbikes (-3 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-3 ninth Nob on Warbikes (-4 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-4 tenth Nob on Warbikes (-5 if there is an IC with warbike and T5(6) in the army)
-3 each of the first and second Power Klaw
-2 each additional Power Klaw
-0,5 for each wound allocation group
-2 Waaagh! Banner
-1 first Bosspole
Vet inte varför riktigt att IC:n med bike ska ge minus till gruppen så pass mycket. För IC:ns bike kostar redan ganska mycket i komp. Och ser inte vad IC:n gör för att kompas så pass mycket extra. Kan ju vara att den inte insta gibbas av st 8 men det kanske inte ska ge minus för varje nob som det gör nu i mallen. Utan kanske ett fast minus om man har en IC i armén.
Låt snacket flöda
Mvh
Lennart
Det är exakt det. S8 finns det ganska mycket av, S10 är förhållandevis ovanligt. Tänk på att det även innebär att han får använda FNP om det inte är AP1 eller 2, samt har 3+ eller 4+ cover.Lillen skrev:Kan ju vara att den inte insta gibbas av st 8
Okej men då är jag med. Men det känns lite myckat att ge -10 för en tia med nobs och IC. För biken ger redan -7 på warbossen. Men man kan kanske ge minuset lite som jag skrev ovan om man vill ge inus för det. Men Paladiner får inte minus om de har en IC som kan ta wounds från gruppen. Dragio med eternal warrior, 2+ 3++ och fnp. Så det kanske inte behövs kompas eller så ska GK också kompas för det. Och alla andra för den delen som kan göra så.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Palladiner jagas av plasma, nobs jagas av missile launchers. Jag tror det är tanken bakom minuset.
Nobbikers är dessutom ett mer direkt hot då de är så snabba, man måste hantera dem direkt annars får man pisk. Palladiner kan man låta vandra en stund och mer långsamt skjuta ut.
Nobbikers är dessutom ett mer direkt hot då de är så snabba, man måste hantera dem direkt annars får man pisk. Palladiner kan man låta vandra en stund och mer långsamt skjuta ut.
Alexander Merinen
Jo det är sant som du säger. Men det kanske inte behöver ligga ett minus på varje nob biker i gruppen utan kanske som jag gjorde ovan bakar in det i mängd minuset kanske.
Är mitt förslag något vettigt? Tar gärna in förslag och ser gärna diskutionen flöda.
Mvh
Lennart
Är mitt förslag något vettigt? Tar gärna in förslag och ser gärna diskutionen flöda.
Mvh
Lennart
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att det är bra att minuset ökar ju större enheten bli då det är mycket det som avgör hur hård den är och warbossen gör enheten relativt hårdare ju fler dom är.Lillen skrev:Jo det är sant som du säger. Men det kanske inte behöver ligga ett minus på varje nob biker i gruppen utan kanske som jag gjorde ovan bakar in det i mängd minuset kanske.
Mvh
Lennart
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis