40k på SSK 17-18 September - Informationen

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

Användarvisningsbild
Seregon

Re: 40k på SSK 17-18 September

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:
Seregon skrev:Jag misstänker att en uppdaterad informations-pdf kommer i samband med anmälningstråden? Även, någon uppgift på vad själva konventsavgiften kommer att gå på i år?
Jag jobbar på pdf:en nu. Föranmälningen till konventet ligger på 250:-, men jag håller på att försöka fixa ett 'figurspelspass'. Jag återkommer när jag vet mer.
Perfekt. Tack och bock.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: 40k på SSK 17-18 September - Informationen

Inlägg av Katarsis »

Dåså, då finns informationen för 40k-turneringen på Stockholms Spelkonvent som bilaga i första posten. Hojta till om det saknas något. Den uppmärksamme ser att det står kompmallen 6.6, detta stämmer och den kommer antagligen ut i dagarna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Ska man ta med egna objectives och är det isf någon fast storlek bestämd på dem?

Om vinnaren av en wipe automatiskt får alla poäng från battle points från objectives, finns det då någon anledning att matchen ska spelas klart till sista omgången? Bör det inte vara antingen autostorvinst eller spela klart och hålla objectives som vanligt med scoring (alternativt om allt som inte är fordon blir scoring)?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Seregon skrev:Ska man ta med egna objectives och är det isf någon fast storlek bestämd på dem?

Om vinnaren av en wipe automatiskt får alla poäng från battle points från objectives, finns det då någon anledning att matchen ska spelas klart till sista omgången? Bör det inte vara antingen autostorvinst eller spela klart och hålla objectives som vanligt med scoring (alternativt om allt som inte är fordon blir scoring)?
Ja wipen förstod jag inte heller. Tycker det bästa alternativ är matchen fortsätter och man sen får de objektiv som man håller i slutet. Wipe och atomatiska poäng går till en spelare brukar skapa en del missnöje. (Min upplevelse på de turneringar jag har hållt)

Sen mission två så är det två objektiv med 3" contesting och en i mitten med 12" contesting radius? Så tre objektiv totalt.

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Seregon skrev:Ska man ta med egna objectives och är det isf någon fast storlek bestämd på dem?

Objectives är lättast att ta med själv, men det kommer finnas markörer att låna. Det finns ingen bestämd storlek på objectives, endast max 40mm i diameter. Man kommer, om inget annat görs upp, alltid att mäta från kanten på objektivet.

I praktiken är det som händer att spelaren som whipear får alla objektivpoäng och har resterade rundor på sig att ralla sina flyende trupper eller phasa ut om man är Necrons.
Lillen skrev:Sen mission två så är det två objektiv med 3" contesting och en i mitten med 12" contesting radius? Så tre objektiv totalt.
Nja. Det är två traditionella objektiv samt ett objektiv med 12" radius som kan hållas utav hur många enheter som helst och som inte kan contestas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Uppfattat, tackar för infon.

Jag skulle nog dock personligen föreslå att wipe inte ger objectives om man faktiskt inte håller dem i slutet på spelet, annars lär det finnas mer än en person som istället för att spela på missions bara kommer att försöka döda allting på brädet. Lyckas man med det kan man till och med ställa upp med arméer helt utan scoring och ändå ha möjlighet vinna alltihop.

Hawk

Inlägg av Hawk »

Poängen i KP-skillnad ser lite konstig ut i mission 2. Annars gillar jag upplägget!

/H

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev: Jag skulle nog dock personligen föreslå att wipe inte ger objectives om man faktiskt inte håller dem i slutet på spelet, annars lär det finnas mer än en person som istället för att spela på missions bara kommer att försöka döda allting på brädet. Lyckas man med det kan man till och med ställa upp med arméer helt utan scoring och ändå ha möjlighet vinna alltihop.
Varför är detta en dålig sak? Det brukar ju aldrig funka så jag är glad för variationen, jag tvekar starkt att listan som vinner inte kommer innehålla några scoringenheter. Skulle alla spela på utan scoring så skulle det självklart bli väldigt tråkigt, men jag skulle inte ha något emot att möte en sådan lista under turneringen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:
Seregon skrev: Jag skulle nog dock personligen föreslå att wipe inte ger objectives om man faktiskt inte håller dem i slutet på spelet, annars lär det finnas mer än en person som istället för att spela på missions bara kommer att försöka döda allting på brädet. Lyckas man med det kan man till och med ställa upp med arméer helt utan scoring och ändå ha möjlighet vinna alltihop.
Varför är detta en dålig sak? Det brukar ju aldrig funka så jag är glad för variationen, jag tvekar starkt att listan som vinner inte kommer innehålla några scoringenheter. Skulle alla spela på utan scoring så skulle det självklart bli väldigt tråkigt, men jag skulle inte ha något emot att möte en sådan lista under turneringen.
Det jag menar är att en wipe ger automatiskt mellan 16-20 poäng av 24 möjliga utan att man en enda gång under matchen behöver spela på uppdraget. Säg istället att allting som inte är fordon direkt blir scoring när motståndaren är wipad så måste man fortfarande faktiskt hålla objectives och kan, när det ser ut som om man riskerar att bli wipad, kan fokusera på att försöka ta ut en till enhet för motståndaren och på så sätt förhindra att denna inte får det där sista objektivet. Iaf jag tycker att det är roligare än att man spenderar sista turen/turerna med att försöka gömma sin sista modell.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker också att man måste hålla objektiven i slutet för att få dom. 2*Stormraven med massa DC och DC dreads borde gott behöva ta lite scoring också...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar