funkar cammo netting första rundan.

Regelfrågor och förslag på husregler
PeterWelzien

Re: funkar cammo netting första rundan.

Inlägg av PeterWelzien »

Silversixx skrev:RAW är det sämsta som hänt med 40k sen internet...
:D
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Silversixx skrev:RAW är det sämsta som hänt med 40k sen internet...
Som regel kan man ju inte säga att RAW är dåligt, det är ju precis det vi alla speler efter i 99% av fallen. I min regelbok står det (written) hur man skjuter, går och slåss, och det spelar jag efter.
Ibland blir dock RAW lite konstigt, och i sådana fall kan det vara bra att ta till annat för att få vettiga spelbara regler.
Om fallet med camo netting är ett sådant konstigt fall låter jag någon annan avgöra.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Problemet med RAW är att GW:s regler aldrig har kommit ens i närheten av att vara tillräckligt välskrivna för att kunna använda den principen. RAW kan funka om regler är genomtänkta, välskrivna och korrekturlästa. Det är inte GW-regler.

Maqisad

Inlägg av Maqisad »

Ok nu har jag funderat lite och faktiskt läst vad som står i IG codexen om camo netting.

På sid 70 står följande: A vehicle with camo netting has the Stealth universal special rule, if it remained stationary in the previous friendly Movement phase.

Det betyder, så som jag kan förstå det, att ett fordon kan aldrig på Stealth i runda 1. Det känns som det är väldigt lätt att övertolka GW:s regler och på något sätt "måla fan på väggen" om ni ursäktar uttrycket. Så som GW skrivit det tycker jag det är solklart.

Eftersom spelet börjar med runda 1 kan det aldrig ha varit en "friendly Movement phase" innan runda 1 och således kan aldrig ett fordon med camo netting få Stealth special regeln i runda 1. Som tidigast kan fordonet få det i runda 2, förutsatt att det inte rörde på sig. Regel är, enligt mig, ganska självklar och lätt att tolka, alla andra house rules etc. betyder att man vidgar reglerna att gälla under omständigheter som de inte är designade för att gälla, vilket i många fall leder till denna typ av diskussioner. Jag tror hela GW:s idé har varit att hitta enklare regler sen tolkar vi dem på ett för svårt sätt, vi vill inte "se" det självklara. Sen kan man alltid diskutera om priset 20 poäng per modell, som det är i IG codexen, är värt det, men den diskussionen har inget med regeln i sig att göra.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Silversixx skrev:Fordon räknas som att de inte rört sig första rundan enligt reglerna.
Därför ska cammo netting även fungera första rundan.
Enligt vilka regler?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:
Silversixx skrev:Fordon räknas som att de inte rört sig första rundan enligt reglerna.
Därför ska cammo netting även fungera första rundan.
Enligt vilka regler?
Hmmm.... Bra fråga när man tänker på det egentligen. Vi (även jga måste jag erkänna) har jku tidigare i tråden skrivit att man träffar fordon automatiskt i första player turnen i första game turnen, men läser man på Vehicles and assault så står det:

"Attacking a vehicle that is immobilised or was stationary in its previous turn."

Typ samma wording som Cammo Netting alltså. Nu har detta lite fler problem än så, om man inte träffar dess fordon automatiskt, vad träffar mna dem då på? Men jag ville bara påvisa att folk har tolkat nästan identiska regler olika på olika ställen, eller åtminstone tänkt på dem olika.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Den som börjar kan alltså inte slå på ett fordon efter som den inte rört sig eller stått still, undantaget om den har scoutmovat för då vet man att den har rört sig innan.

Personligen tycker jag man slipper alla problem om man klar lägger att allt har stått still innan Turn 1. (Ingen regelbokstext bakom detta)
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

svenska40k-konto skrev:Den som börjar kan alltså inte slå på ett fordon efter som den inte rört sig eller stått still, undantaget om den har scoutmovat för då vet man att den har rört sig innan.

Personligen tycker jag man slipper alla problem om man klar lägger att allt har stått still innan Turn 1. (Ingen regelbokstext bakom detta)
Heja heja!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker att det vore ännu bättre om man definierade det som att alla fordon rört sig i Combat speed första rundan, för att lite grann balansera upp tramsiga scoutmovande meltabombare. (Med undantag för saker med scout move, som får välja själva hur mycket de vill flytta (inte alls, combat, cruise, turbo/flat out), och sedan stå sitt kast.)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Man kan fortfarande slå på fordon första rundan, i och med att formuleringen på regeln är negativ.. dvs den sägar att du träffa alla fordon som inte rört sig automatiskt.. den säger inte att du träffar fordon som stått still automatiskt..

Det är ju tydligen en skillnad mellan att inte ha rört sig och att ha ståt still............................
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar