Chaos Space Mariens Annhilerar Imperial Guard

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Chaos Space Mariens Annhilerar Imperial Guard

Inlägg av Pholostan »

Spelade med mina IG mot kompisens Yngves CSM häromdagen. Han har en 2000 poängslista som han är van vid, jag har typ inte fått nån ordning på min Guard-lista sen codex. Eller vad jag nu ska skylla på ;)

Yngves CSM:

Sorceror med Lash Of Submission och jump-pack
5x10 CSM, 2xML,2xHB o 1 LC, champions o Chaos Glory icons
Hoper (~10) Terminators med champion, chain fist, reaper autocannon
10 Raptors med champion, meltagun, powerfist osv
3 Obliterators

~40 i komp

Mina IG:

2xCCS (Company Command Squad),
Nr Ett med Missile Launcher, Sniper Rifle, Astropath o Bodyguard + chimera
Nr Två med Company Standard, Mortar o Sniper Rifle.

1xPBS (Psyker Battle Squad) med 8 psykers+overseer i chimera
1xStorm Trooper Squad, 8 st med 1 Plasmagun o 1 Meltagun, Power Weapon

3xInfantery Platoons:
3xPCS (Platoon Command Squad), två med 2x Grenade Launcher, ett med Heavy Bolter+GL
7xInfantery Squads, 5x med Missile Launcher+Grenade Launcher, 2x med Autocannon+GL

1xScout Sentinel Squadron,3 st sentinels med 3x Heavy Flamer
1xHell Hound Squadron med 1x Hell Hound

1xOrdnance Battery med 2x Basilisks, 2x camo netting
1xLeman Russ Punisher med Heavy Bolter Sponsons och Knight Commander Pask

~-5 eller så i komp

Ganska mycket terräng på bordet, en mosad stad på vänstra halvan, ruiner och nåt hus längs långsidorna och kratrar+lite ruiner i mitten. Lite torn o skog till höger. En kulle och en rätt stor manufaktorum-ruin mitt i högra halvan skymmer sikten lite, men på sidorna av den ser man bra.

Yngve rullar tärning för deployment, det blir pitched battle. Jag rullar för typ och det blir Annhilation. Abbans, jag har mer än dubbelt så många killpoints som Yngve har. Aja, han ska nog få...

Yngve vinner roll-off och bestämmer att jag deploy:ar först (undra varför...). En Hell Hound placeras längst till vänster (utflanka) och det fylls på med två platoons fram till ungefär mitten av bordet (där den ruinerade staden tar slut) Totalt 5 Inf-squads med två PCS, CCS Ett ungefär mitt i smeten av guardsmen. PBS tar plats i sin chimera något till vänster om CCS Ett. CCS Ett:s chimera ställer sig utan passagerare intill i ett gap mellan ruiner/hus.

Punishern med Pask ställer sig ungefär mitt på bordet där den har bäst sikt. Till höger ställer sig artilleriet (basilisk:erna)
och CCS Två + den kvarvarande Platoonen (PCS+2xInf-squads).

Stormtroopers o Sentinels i reserv, tanken är att göra deepstrike och outflank.

Yngve tänker först placera allt i skogen mittemot mitt artilleri, men får inte plats. Så Terminators, Raptors+Sorc och en squad marines med ML hamnar tryggt bakom skogen rätt långt åt höger. En till squad marines gömmer sig i ett skogsparti på höger sida men närmare mitten där de ser Pask:s Punisher. De har en lascannon. Undra vad de tänker göra... Två squads och Obliterators hamnar rätt långt till höger, tvåvåningsruin där. Rätt trångt blir det i ruinen, men de knökar in sig allihop. Sista squad:en med en HB hamnar i en ruin ungefär mitt på vänstra sidan.

Turn 1

Hell Hound drar fram på vänster och använder smoke launchers. Planen är att elda på högen marines i ruinen. En Inf-squad avancerar längst till höger (nära mitten av bordet) på min vänstra flank för att få bättre skottläge. Pask:s Punisher kör combat fram för att komma åt squad:en med lascannon:en. Artilleriet ordnar skottläge på hopern hopp-jönsar i skogen mittemot.

Så börjar jag skjuta då. Skjuter allt jag orkar på vänstra flanken, bara mina heavy når ju fram+chimerorna. Psyker Battle Squad:en har ett temporärt motivationsproblem och får inte iväg nån power öht. Resultatet blir att ett par marines dör.
Artilleriet öppnar eld mot högen av raptors, vanliga marines o terminators. Kan inte skjuta barrage då de är för nära. Träffar hyfsat, även om jag scattrar en del. Nån Raptor och tre vanliga går åt på höger flank. Marines måste testa, men har inga problem, LD 10 med re-roll är rätt OK. Alla infanterister på höger flanken misslyckas med att åstadkomma nåt alls.

Pask är för långt ifrån squad:en med lascannon för att stora kannonen<tm> ska nå fram. En Heavy bolter åstadkommer inte nåt.

De flesta order giock iofs bra, även om de typ inte hade nån effekt. Fire on my target tvingar re-roll på lyckade cover saves. Det hade inte så stor betydelse på höger flank eftersom där inte fanns nåt annat än Earthshakers med Ap3. Krak-missiler på vänstra flanken lyckades knappt träffa nåt, och det gick förstås bra för Yngve när jag väl träffade. Den marine som avled dog av ett frag-skott ifrån en icke-beordrad squad. Company Commandern får ju bara ge två order, så det kändes inte så lyckat ändå. Frag träffar så många fler än Krak.

Obliterators gick med sällan sedd fart ut ur den överbefolkade ruinen och sprängde sedan bort den stora kanonen på Hell Hound:en. Man ska väl vara tacksam, dels så lyckades de move:a såpass att de kom nära, och dels så misslyckades cover save för HH. Rökridå duger dåligt mot oblits. Skulle ha fegspelat mer och gått mindre långt med Hell hound:en. Mariens skjuter med lite heavy på mig, men lyckas inte döda särskilt. Hare cover.

Raptors+Sorc på höger skuttar fram. Som tur var misslyckades Lash of Submisson med att dra en Inf-squad inom assault. Terminators avancerade o Reaper autocannon fick en Bassie shaken. Yngve tyckte Camo Netting borde funka första turn, men vad hjälper det när jag slår ett. Krak-missilen åstadkommer åtminståne inget.

Lascannon skjuter på Pask, men studsar av pansaret. Might of the Emperor!

Turn 2

Jag slår för reserves. +1 för 30-poängs astropath! Stormtroopers kommer in, men inte sentinels.
Jag lägger ut en Stormtrooper i närheten av Raptors et al på vänster flank. Hyfsat säkert, men jag slår förstås 11 på scatter. Pilen pekar på en squad marines. Sen glömmer jag bort att de får re-roll (Special operatios) och slår på mishap. 1. De är döda allihop, fallskärmarna var väl inte ordentligt välsignade antar jag.

En Inf-squad + en PCS avancerar på vänster sida nära mitten av bordet, de har nästan skottläge nu. Pask fortsätter köra combat framåt, nu ska väl det räcka! Hell Hound:en bestämmer sig för att tankshocka Oblits. Death or glory går förstås bra med Multimelta. Stora explosionen blir resultatet, det stänkte på oblit + en squad marines i det närbelägna huset. Många får wound, men deras rustningar är för bra för att det verkligen ska bli nån förlust alls.

På vänster flank skjuts det en massa på en o samma squad marienes, tack vare sista skottet tvingas de till test!. PBS är här inspirerade och klarar sitt psykic test, marine squad:en får tydliga moralproblem. Dock slog Yngve dubbel-ett och Chaosgudarna skrattar åt mig.

Pask skjuter massor med skott och dödar en marine. En hel marine i enheten med LC.

På högerflanken skjuter alla infanterister på den Sorc-ledda Raptor-enheten. Det faller ett par, test iofs går bra. Basilisken där besättningen inte har ont i huvet skjuter på terminators och dödar ett par stycken.

Obliterators avancerar och öppnar eld mot PBS-chimeran som blir vrak. Det dör några guardsmen lite här var på vänster flank, men inget allvarligt.

Lascannonen talar och alla skyttar i Pask:s Russ blir shaken.

Terminators o Raptors avancerar. Sorc lämnar sina män. Raptors skjuter pistol mot en Inf-squad o dödar några. Assault mot resten som förlorar stort o springer. Sorc lashar den andra Inf-squad:en och sprider ut dem. Han misslckas dock, bara en hamnar uttanför assault. Sorken vinner assault och sveper ned resten. Nu är det en PCS o en CCS kvar på höger. Kamofleringen av artilleriet visar sig distrahera fienden när det kommer krak-missiler och annat flygande. Hell Kejsaren!

Turn 3

Jag slår för reserver och Scout sentinels kommer in. Jag har lite dilemma över var de ska gå in, men det är ju mest behov på höger flank helt klart. Dock är det skog ivägen för att de ska kommaåt Raptors et al. De trasslar in sig i grenar o buskar, kommer knappt in på bordet. Så inget skjutande där inte. Och intill står en hoper terminators. Huston we got a problem.

På vänster flank avancerar jag nu med en PCS till vänster, en PCS och en Inf-squad till höger. Jag vill få in lite granater i hopern med marines. Psykers klättrar upp på sitt chimera-vrak för att de ska se nått alls. Pask är upptagen med att svära åt sin skakade besättning så han glömmer att ens flytta på stridsvagnen.

Obliterators äter en del eld. En Oblit blir faktistk skadad. Lyckas få död nån marine genom att skjuta på den squad jag dödat i förr med resten av folket på vänster. Psykers är inte att lita på, de står mest och skriker åt varandra utan att lyckas med nåt.

En Basilisk skjuter prick på den onda Sorcerer:n, stor jämrans smäll, men han är förstås helt oskadd. Man skulle inte kunna tro att lite buskar o träd skyddar mot tungt artilleri, men så är det. PCS och CCS lyckas döda ett par Raptors, Kejsaren är med oss! Fast det flyr förstås inte. Sentinels försöker springa, men kommer nästan ingen vart alls. Tät skog var det här.

Obliterators avancerar mer och häller sen plasma på mina Psykers, varvid de alla utom två biter i gräset. Tack vare en frag-missil och ett par HB dör det alarmerande många guardsmen på vänster flank. En avancerande PCS närmare mitten flyr förstås av ett par förluster.

Den här gången är kamoflaget verkningslös mot krak-missilen som spränger en Basilisk i luften. Flygande skrot utsätter alla i närheten för fara, men det dör ingen. Raptors-champion slår sönder den kvarvarande Basilisken med sin powerfist. Terminators assault:ar sentinels och dänger dem ordentligt. Det blir inte ens en skruv kvar. Sorc gör assault mot PCS och dänger också dem ordentligt. Ett heavy weapons team överlever med en wound, men det ordnar force weapon. Så de dör allihopa. Slafs!

Turn 4

På vänster flank: den flyende PCS kommer plötsligt ihåg att det är dödstraff på reträtt utan order, så de reagroup:ar.
Sen försöker de och den andra PCS samt en Inf-squad fernetsikt komma in i skottläge och samtidigt i cover i några av ruinerna i mitten. Det går rätt okej ändå. Fast jag misslyckas med order hot o dit lyckas jag med ett par Move Move Move! vilket duger. Pask kör iväg åt höger mot Sorc, Terminators et al. Han visar arrogant upp en bit flank mot LC:n en bit bort.

Alla är rädda för Obilterators efter att de bevittnat vad de gjorde med Psyker-enheten. Så alla skjuter på de demoniska mojängerna. Två biter i gräset och den kvarvarande blir skadad, fear the flashlight! Dom två psykers som finns kvar verkar upptagna med att dra varandra i skägget, så det blir inget ifrån det hållet.

Pask öppnar eld mot Sorc:en i skogen. Han får fler wounds än man kan räkna och lyckas inte savea tillräckligt. Död! EN killpoint till mig! Den första! Wohoo! Den överlevande CCS på höger skjuter ned en raptor till så bara champion blir ensam kvar.

En HB avlivar de sista två idioterna till psykers som försöker gömma sig i chimera-vraket. Det avancerande PCS på vänster blir totalt ihjälskjutet trots att det är i cover. En hög med boltgun-skott är det sista de hör här i livet.

Pask får som väntat ett lascannon-skott i flanken. Som väntat är dock stridsvagnen alltför skymd för att de ska träffa någe vidare. Pask noterar att de ser honom. Den överlevande Raptor-champion:en bestämmer sig för en taktisk reträtt. han kommer rätt lätt ur Pask:s skottfält genom att springa allt han orkar. Terminators smäller på min överlvande CCS på höger. Det blir en rätt kort strid där alla modeller i min enhet får tre-fyra wounds var. Det blir lite köttfärs kvar.

Jag ger upp, det står 9-1 (eller så) i killpoints.

Mjaha, vad ska man säga om detta då? Pja, inte skjuta på terminators när det finns Raptors i närheten. Skydda artilleriet bättre tack. Camo netting är knappt värt det om man slår ettor hela tiden. Jag behöver fler plasmaguns istället för grenade launchers, eller mer tur kanske. En Punisher är rätt kass ändå. Psykers är inget att ha, åt Eye Of terror med dem allesammans! Istället för en Punisher o PBS kan man ta två eller tre vanliga Russ:ar om man skippar Paks o Camo. Det är nog bättre.

EDIT: Stavfel och ihpblanding av ett par höger-vänster.
Senast redigerad av 2 Pholostan, redigerad totalt 12 gång.

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Chaos Space Mariens Annhilerar Imperial Guard

Inlägg av Jocke Rapp »

Kul läsning, härligt med lite battle reports. Trist att få stryk bara.

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

När man får stryk får man ju omvärdera sin taktik och sin lista, och det är ju också kul :)

Jag tror jag räknade fel, det stod nog 10-1 när jag gav upp. Jag hade kanske kunnat få en killpoint till, men det kunde nog å andra sidan motståndaren också. 11-2 är ju minst lika illa... Nåå nästa gång blir det fler vanliga russar, ingen PBS (proxade modellerna, dessutom är ju de som finns rätt träliga), och kanske ett par commissars. Jag har mest Steel Legion-modeller vilket klingar lite illa med att jag knappt har några chimeror... dock är jag på G att bygga mig några transporter till. Ska posta min nya ide till lista armeliste-tråden senare.

Eskil

Inlägg av Eskil »

Kudos för att du skrivit!

(ps du vet att sentinels har "move through cover" va?)

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Eskil skrev:(ps du vet att sentinels har "move through cover" va?)
Jovisst, det var dock ännu en grej jag glömde bort då det behövdes. Hade kunnat göra skillnad. Nå, jag har spelat mer med mina sentinels, så nu minns jag förhoppningsvis. Spelade lite Guard mot Guard i helgen, jämrans jämt och tar en himla tid med alla enheter överallt. Men skoj :) 1500p Seize ground med max objectives. Oavgjort i turn 6.

Skriv svar