Jag läste den så från början också, men det tog ett tag innan jag fatta att det bara var modeller linjen nuddar som blev träffade. Tror det kommer bli mycket missuppfattning om den i början. Man får tripple-läsa för säkerhets skull.Ancalagon skrev:Jag är nästan säker på att den fungerar som följer:
Man slår 2d6 tum och drar en linje, varje Unit som blir träffad tar 1 hit för varje modell enheter innehåller. Har inte necron codex med mig, men det var så jag reagerade på det. Osäker på om det kanske var ett annat vapen dock kanske.
Nya Necrons
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Necrons
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Först och främst är GW fortfarande kassa på att formulera sig med sina regler, men men. Vid en snabb läsning tyckte jag också att det står att alla i enheten får en träff. Men läser man igen inser jag iallafall att de menar alla gubbar under linjen blir träffade. Anledningen till att de uttrycker sig så är för att den inte kan snipa gubbar. Och dessutom skulle de inte behöva skriva "underneath the line" två gånger i meningen om de menade att alla modeller blir träffade.Codex: Necrons skrev:To fire the death ray, nominate a point on the battlefield anywhere within the weapon's range, then nominate a second point within 3D6" of the first. Every unit (friendly or enemy) underneath the line suffers a number of hits equal to the number of models in the unit underneath the line. If the vehicle's other weaponry is fired in the same shooting phase, it must be fired at one of the units hit by the death ray.
Plus att enkel slutledning säger att det inte är alla i enheten, eftersom Doom Scythen inte kostar 800 poäng...
Det enklaste spelmässigt är att tänka sig det som en lång flamer som är väldigt tunn.
En annan fråga som dyker upp är om jag måste nominera punkten innan jag slår och om jag får mäta först. Jag hade spelat det som att man pekar på en punkt, mäter om den är inom 12". Är den det slår man 3D6", får t.ex 10. Sen mäter jag 10" från min startpunkt och sveper lite med måttbandet tills jag hittar en lämplig linje där måttbandets kant skär de gubbar jag är sugen på att träffa. Borde det spelas så?
- speedfreek

Om det skulle påverka alla i enheten så kan man alltid ändra till -100 i komp. men jag tror inte det ska vara så.
Möjligt att de tabbat sig med Res orbs också (de fungerar inte på de som bär dem). Titta till exempel på ytth vad som skrivs om dem.
edit: Helt klart är det bara de som faktiskt står på linjen som träffas.
edit: Helt klart är det bara de som faktiskt står på linjen som träffas.
Senast redigerad av 1 eldrak, redigerad totalt 7 gånger.
s. 82 i codexen:eldrak skrev:Möjligt att de tabbat sig med Res orbs också (de fungerar inte på de som bär dem). Titta till exempel på ytth vad som skrivs om dem.
"The bearer of the resurrection orb (and his unit) pass Reanimation Protocols roll on a 4+"
Ganska tydligt tycker jag. (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Nästan. Du får en träff per modell som står på linjen (som senare kan allokeras på vilken modell som helst).eldrak skrev:edit: Helt klart är det bara de som faktiskt står på linjen som träffas.
Dvs, det är inget "sniper" vapen.
Fast det kanske var det du menade?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Jo, men alla som har den har Ever Living vilket gör att de aldrig slår några Reanimation Protocoll rolls (tills första FAQn kommer).
edit:
Ja, antalet hits på enheten så klart.
edit:
Ja, antalet hits på enheten så klart.
Jag undrar också om man ska slå to hit på alla som träffats av linjen? Jämför med Space Wolf spellen som också säger hits, men som man numera ska slå to hit med.
Det beror nog på hur petig man är med ordvalen skulle jag säga. Det står att dom slår för Everliving counters, precis på samma sätt som en Reanimation Protocol counter.eldrak skrev:Jo, men alla som har den har Ever Living vilket gör att de aldrig slår några Reanimation Protocoll rolls (tills första FAQn kommer).
Jag tycker att första mallen ser rätt okej ut, har räknat på lite olika listor och tycker iof att det verkar svårt att få upp kompen till 30-40 på 1750, med en lista som kan stå sig mot andra komp 30-40 listor. Men det är nog bättre att kompa lite för hårt i början och sen höja om det skulle behövas.