kompslutsatser fran touren.

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Halvar

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Halvar »

Mutt skrev:
Seregon skrev:
Mutt skrev: Space wolfs har inte en enda CC-spell vilket gör att man inte vill ha sina präster i närheten av CC, och då är long range bra att ha. Ska kompen vara hårdare på en long-range spell på grund av att man inte har en CC-spell, eller på grund utav att andra spells är kassa?
På grund av att den är extremt bra. Om alla builds (i princip) alltid tar blixtmagi kompar den för snällt för vad den tillför; annars hade vi sett fler av andra kombinationer. Alternativt är de andra krafterna för hårt kompade, eller en kombination av bägge.
Så om en codex har en drös spells som kompar +5 per styck, och en som kompar 0 och alla väljer att spela med den som kompar 0, så ska den kompa ännu sämre på grund av det? Jag skulle till exempel ALDRIG välja en präst med thunderclap och fury of the wolf spirits som enda spells. Då är det 100p rakt ut i sjön då effekten är lika bra med valfritt combi-weapon för 10p.

Dessutom hade jag missat att thunderclappen är en shooting-attack, så den är ännu sämre eftersom man inte kan trolla den i CC.

Kompen ska inte balansera så att alla val i listan är lika bra, den ska kompensera mellan olika codexar.
men eftersom du har valet att inte ta en präst alls så blir då valet mellan att ta en präst med en bra magi som inte kompar någonting (+ en kass magi som man får pluskomp för) eller att ta en annan sorts karaktär.
Ja' än't bittä'!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Om nu en charactär råkar vara bättre än en annan ska den klart ha mer kompminus än den andra, men det behöver inte sänkas i all oändlighet bara för att folk väljer denna charactär även med det högre minuset, särskillt inte i en näst intill kompfri turnering.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Mutt skrev:Så om en codex har en drös spells som kompar +5 per styck, och en som kompar 0 och alla väljer att spela med den som kompar 0, så ska den kompa ännu sämre på grund av det?
...
Kompen ska inte balansera så att alla val i listan är lika bra, den ska kompensera mellan olika codexar.
Här är ett av många problem med komp.
Att det inte riktigt funkar eftersom alla omöjligen kan vara överrens och alla inte tycker komp ska uppnå samma sak.

I min idealvärld är alla val lika bra ur alla böcker.
Kompen och (den bristande) balansen mellan olika codex ser till att alla arméer är lika bra på att vinna turneringar.

Tyvärr är det ganska omöjligt att uppnå.

Så ja, i ditt exempel tycker jag att den bra spellen förtjänar mer minus, alternativt de andra förtjänar mer plus.

Mutt

Inlägg av Mutt »

speedfreek skrev:
Mutt skrev:Så om en codex har en drös spells som kompar +5 per styck, och en som kompar 0 och alla väljer att spela med den som kompar 0, så ska den kompa ännu sämre på grund av det?
...
Här är ett av många problem med komp.
Att det inte riktigt funkar eftersom alla omöjligen kan vara överrens och alla inte tycker komp ska uppnå samma sak.

I min idealvärld är alla val lika bra ur alla böcker.
Kompen och (den bristande) balansen mellan olika codex ser till att alla arméer är lika bra på att vinna turneringar.

Tyvärr är det ganska omöjligt att uppnå.

Så ja, i ditt exempel tycker jag att den bra spellen förtjänar mer minus, alternativt de andra förtjänar mer plus.
Slutresultatet hade bara blivit att man kompat bort valet helt. Det är väl knappast så att Runepriest är det enda HQ-val från spajswolfs som man ser i nuläget?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Living Lightning är en av de bästa avstånds-psychic powers i spelet och en av extremt få som når över 24".

Jag tycker nog personligen att Murderous Hurricane skulle kunna lättas upp lite i komp på bekostnad av LL (flytta 2 komp från MH till LL).
Storm Caller bör nog också lättas upp till bara -1 iom att man kastar den i sin egen tur.

Dvs:
Storm Caller -1
Murderous Hurricane -3
Living Lightning -4
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker Seregons förslag ser väldigt bra ut.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Seregon skrev:Living Lightning är en av de bästa avstånds-psychic powers i spelet och en av extremt få som når över 24".

Jag tycker nog personligen att Murderous Hurricane skulle kunna lättas upp lite i komp på bekostnad av LL (flytta 2 komp från MH till LL).
Storm Caller bör nog också lättas upp till bara -1 iom att man kastar den i sin egen tur.

Dvs:
Storm Caller -1
Murderous Hurricane -3
Living Lightning -4
Hellt acceptabelt förslag. Att omfördela minusen är helt ok, då blir det inte en ständig ökning av kompstraffen som det låter på många att det behövs.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Förstår inte för allt i världen varför en runpräst med LL(+skräppower) och Chooser ska kompa -8 jämfört med riflemans. Jämför dessa eftersom deras huvudupgift blir att panga på samma sak. Finns inte en chans jag väljer prästen över en rifleman för den kompskillnaden. Och det med dispel är inte en sådan superbonus som man kan tro. De flesta som har Powers som man vill bli av med har bra tillgång till dispel själv och således kan jävlas med din magiker.

Att välja mellan en Rifleman för -3(+fordonsminus) vs Präst med LL och Chooser med -8 i komp det är en no-brainer. Testspelat präst några ggr och av de valen jag har när jag bygger lista(Dundervargschef, Logan, Vargpräst och Runpräst) så tillför den minst i förhållande till komp. Hurricane är enda anledning för att jag spelar den överhuvudtaget, så att skifta Hurricane kompen ner till -3 och LL-4 så kommer jag lira den mer utan LL men personligen är det fan skevt om Hurricane kompar bättre än LL.
Hurricane + anti hoppsaken är lätt mer värt det då, då man kan kompenserar med Riflemans

Sen att räckvidden är bra och man jämför med andra powers är nästan irrelevant(särskilt andra powers i andra böcker). Man kan inte jämföra LL med Fortune och säga att den har bra räckvidd. Men jag tycker man kan jämföra den med en Rifleman som har väldigt lik output och har range 48" och 48" räcker gott och väll 99% av gångerna.

Personligen tycker jag både Hive Guards alla Riflemens, Long Fangs med ML och mycket annat är betydligt bättre. Ska vi jämföra komp då så ser man att alla dessa kompar bättre eller om Hive Guards om de är 2 lika mycket. Nu är detta vs LL -4 i kompförslaget.

Jag känner då att förslagen är illa genomtänkta och beror på enskilda upplevelser. Som de flesta i 40k när man spelar tittar man nästan enbart på motståndarens armé och ser vad som är bra och inte vad som är hemskt med sin egen.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Om en kompökning av Living Lightning innebär att man får se Dreadnoughts i en Space Wolf-armé så är det värt det bara det. Jag tror att jag har sett Björn någon gång, men övriga gräddnougater lyser med sin frånvaro i så gott som alla valplistor.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Om en komp ökning på SM skulle innebära att fler spelade med nakna tior tacticals utan transport så är det värt det bara det. Tror jag aldrig sätt en naken tia på en turnering.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar