LBK-mallen

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Ancalagon

Re: LBK-mallen

Inlägg av Ancalagon »

benmannen skrev:Howdy, jag har en LBK mallen noob fråga:

Dark Eldar
1 AP*6/1750 or more total of Ravagers, Venoms, Razorwings and Voidraven bomber

Om jag har en 1750p lista med enbart tex tre Ravagers. Så får jag komp -0.5? stämmer det? Och hur avrundas det, måste man komma upp över 1.0 för får komp -1?

Med andra ord, 2 Ravagers get inget minus alls eller avrundas alla fraktioner uppåt? Det är lite luddigt förklarat i mallen.
Du har nog en gammal version. Den nya säger:

1 AP*5/1750 Venoms
1 AP*3/1750 (3 always gives 1) total of Ravagers

2 Ravagers inget minus, 3 Ravagers ger minus 1.

benmannen

Inlägg av benmannen »

Ancalagon skrev:
benmannen skrev:Howdy, jag har en LBK mallen noob fråga:

Dark Eldar
1 AP*6/1750 or more total of Ravagers, Venoms, Razorwings and Voidraven bomber

Om jag har en 1750p lista med enbart tex tre Ravagers. Så får jag komp -0.5? stämmer det? Och hur avrundas det, måste man komma upp över 1.0 för får komp -1?

Med andra ord, 2 Ravagers get inget minus alls eller avrundas alla fraktioner uppåt? Det är lite luddigt förklarat i mallen.
Du har nog en gammal version. Den nya säger:

1 AP*5/1750 Venoms
1 AP*3/1750 (3 always gives 1) total of Ravagers

2 Ravagers inget minus, 3 Ravagers ger minus 1.
Ah, ok. Tack så mycket för svaret. Då vet jag :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Efter att ha spelat LBKT8 i helgen måste jag säga att LBK-mallen inte är speciellt bra på att göra det den har som mål, nämligen:

The aim of this document is not to balance each codex. It is simply a way to punish players for taking
the absolute “best” in their codex. Thus, it will hopefully produce a greater variety in armies.

Mallen straffar många bra no-brainer grejer, men straffar också väldigt många enheter som inte änns är speciellt bra i dagens meta.

Vill man verkligen öka variationen så borde det in: Max 3 av samma transport (möjligen också max 3 av samma troops)!
För är det något som de bra listorna gör nu så är det inte att ta mongo-enheter, nej det är spamma troops i transporter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Nja, när man börjar se över att ge kompminus för att folk vill ha fler troops istället för andra saker är man lite ute på hal is. De flesta missions handlar ju om objectives, och i de allra flesta fall är det bara Troops som kan ta dessa, så naturligt vill man ju ha fler val för att lättare lyckas med sitt uppdrag, och det gör det hela enklare om man kan åka i ett fordon dit. Man skulle med andra ord behöva ändra missions till att t.ex. ta ut varandras HQs, all non-scoring blir scoring, eller vad hade du tänkt? Alla matcher blir till Last-Man standing?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vadå man har väl olika troop val. Man blir tvungen att använda andra än de man är van vid. Vilket är bra

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är väl ändå transporterna man bör vara ute efter i såna fall, inte själva troopsen. Det enklaste sättet eftersom alla är livrädda för transports är väl att sänka LBK mallens minuskomp för dessa till en lägre siffra än vad de redan är. T.ex sätta fordonskompet vid 4-5 fordon istället för 6-7 som idag, sen göra en större kompdiff. Det ska ju trots allt ge någon form av fördel att vilja spela 0 kompat, och möter man då 2-3 komp listor ska detta påverka slutresultatet rejält.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Nja, när man börjar se över att ge kompminus för att folk vill ha fler troops istället för andra saker är man lite ute på hal is. De flesta missions handlar ju om objectives, och i de allra flesta fall är det bara Troops som kan ta dessa, så naturligt vill man ju ha fler val för att lättare lyckas med sitt uppdrag, och det gör det hela enklare om man kan åka i ett fordon dit. Man skulle med andra ord behöva ändra missions till att t.ex. ta ut varandras HQs, all non-scoring blir scoring, eller vad hade du tänkt? Alla matcher blir till Last-Man standing?
Då är det väl helt uppenbart att just många bra troops skall ha minus?

Jag tycker att det är bra om folk dels måste variera vilka troops dom tar och också variera sina transporter.

Jag tycker också att transporter skall ge minus utöver antalet totala fordon i armén då båda behövs eftersom transporterna blir ännu bättre om det finns ytterliggare fordon i armén.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

DHettNeck skrev: Vill man verkligen öka variationen så borde det in: Max 3 av samma transport (möjligen också max 3 av samma troops)!
För är det något som de bra listorna gör nu så är det inte att ta mongo-enheter, nej det är spamma troops i transporter.
Bra förslag!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Max tre av samma troops och inte mer än en mer av en typ av transport än av en annan fixar både GK-henchmen, GK-bilspam, SW och DE ganska bra.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Tycker också det verkar som ett bra förslag.

Jag tror dock på ett mer armébaserat antal än generiskt för alla. Dark angels och black tempars har t.ex. inte så många alternativa troops att välja på. Imperial guard har bara en transport, och arméer utan just denna blir ofta rätt svaga, så dom borde nog få någon extra innan minuset kommer. Lite samma sak med chaos, som om man inte vill spela lash-obbar är väldigt beroende av rhinos, och har inga razorback alternativ till dessa.

Låst