Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Användarvisningsbild
whistler

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av whistler »

refabricated skrev: Jag har också funderat på det där med deployment i mission ett. Kan man ställa en troop så långt in som möjligt 11.5'' eller 12'' in och sedan placera fortifikationen? Eller skall det krävas att man rör sig framåt?

Se ovan.

Alla svar ovan har korrigerats/lagts till i missionsdokumentet och markerats med rött, och detta nya kommer finnas tillgängligt inom fem minuter från att jag postar detta.

Har även definerat tie-breaker.
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
whistler

Inlägg av whistler »

Som svar på tankar angående mission 5 så är både jag och missionförfattaren överens om att vi behåller det som det är.

Det är lite finalmission iom att det är det sista och vi vill att det skall vara svårare att få de där sista poängen och att spelarna skall få kämpa lite mer, bränna lite extra hjärnceller :mrgreen:

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Angående mission 1

Regelboken säger att enheter måste ställa upp MER än 12" från mitten, vilket enligt regelboken samtidigt innebär knappt 12" från kanten, så min tanke är fortfarande att enheter INTE ska kunna bygga befästningar runda 1 (om de inte har scout / infiltrate), eftersom de per definition är inom 12" från kanten.

Annars känns det dessutom som lite av en no-brainer att bygga en massa runda ett, som sen blir rätt svårt att ta bort. Måste enheterna längre in och dessutom offra en runda till blir det mer av ett taktiskt avvägande när och var man ska bygga.

/missionförfattaren
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
whistler

Inlägg av whistler »

Johannesson skrev:Angående mission 1

Regelboken säger att enheter måste ställa upp MER än 12" från mitten, vilket enligt regelboken samtidigt innebär knappt 12" från kanten, så min tanke är fortfarande att enheter INTE ska kunna bygga befästningar runda 1 (om de inte har scout / infiltrate), eftersom de per definition är inom 12" från kanten.

Annars känns det dessutom som lite av en no-brainer att bygga en massa runda ett, som sen blir rätt svårt att ta bort. Måste enheterna längre in och dessutom offra en runda till blir det mer av ett taktiskt avvägande när och var man ska bygga.

/missionförfattaren
Good point. Ändrar tillbaka men ändrar till 12.01 för att döda eventuella diskussioner i sin linda

Magnus

Inlägg av Magnus »

Hur kommer ni att spela med snabba karaktärer som lämnar enheter som inte är lika snabba? :)

Henke

Inlägg av Henke »

Magnus skrev:Hur kommer ni att spela med snabba karaktärer som lämnar enheter som inte är lika snabba? :)
IG har väl inga snabba IC? ;)

Magnus

Inlägg av Magnus »

Nej det är rätt, men Necrons har. :)

Användarvisningsbild
whistler

Inlägg av whistler »

Magnus skrev:Hur kommer ni att spela med snabba karaktärer som lämnar enheter som inte är lika snabba? :)
Vad är det du tänker på mer specifikt? Anar en regeldiskussion som jag måste ha missat.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det är otydligt i regelboken om en karaktär med jump pack får använda det för att hoppa 12" eller om han måste gå långsamt 6" när han ämnar en enhet som går 6".
Dvs om karaktären lämnar enheten när han säger att han har för avsikt att lämna enheten, eller om han lämnar enheten efter att ha avslutat sin förflyttning mer än 2" bort.

Tyvärr finns det inget konsensus i frågan, varken i Sverige eller USA, resten av världen vet jag inte...

Användarvisningsbild
whistler

Inlägg av whistler »

Ah. Vi brukar köra med om han står inom två tum i slutet av movementfasen är han med i squaden, annars inte. Så då kör vi likadant på turneringen.

Skriv svar