Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Johannesson

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av Johannesson »

När det gäller mission 1 så slutar man bygga om man förstörs (doh..), flyr, blir pinned eller börjar slåss i närstrid.

Jag vet inte exakt hur BT prylen funkar, men även om det låter lite småkonstigt kommer de inte att sluta bygga bara för att de rör sig lite argt... Däremot slutar de ju om de flyr.

Samma med tank shocks. Misslyckas Ld slaget och de börjar fly så slutar de, annars inte. Man kan inte liksom contesta bort bygget på det sättet.

Samma med exempelvis Lash. De slutar inte bygga för att de dansar iväg en bit, även om det också låter konstigt, men balansen i uppdraget blir bättre så. Misslyckas däremot pinning testet som ingår i Lash så slutar de bygga.

Man hinner heller inte slå regroup tests etc innan man kollar om bygger blir klart eller inte. Dock så ska alla former av närstrid avbryta bygget, även om den är över samma runda som den börjar. Inte riktigt så det står, men så är tanken. Egentligen samma för alla sätten att sluta bygga på. Har man väl börjat fly, lägga sig ner eller slåss avslutas bygget, oavsett om man på något sätt kommit ur det i början på nästa runda eller inte. Glöm inte att go to ground är samma som att bli pinned.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Måste ta och anmäla mig snart, klart jag skall vara med.

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Tänkte vidare på uppdrag 1.
Om man tankshockar eller lashar någon så de hamnar inom 12" från kanten?
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det är markören (dvs befästningen) som inte får vara inom 12" från kanten. Delar av den byggande enheten får lov att vara det. Alla i enheten måste vara inom 8" från markören och en modell måste vara i bas med markören när man börjar bygga.

För balansen i uppdragets skull gäller detta alltså inte om motståndaren på något sätt flyttar modeller i sin runda. Däremot får man så klart inte göra något med enheten i sin egen runda efter den börjar bygga. Och får motståndaren enheten att försvinna, fly, lägga sig ner eller börja slåss så slutar de som sagts tidigare att bygga.

Bra att ni frågar saker. Perfekt att kunna förtydliga i god tid, så fråga på bara.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

egge

Inlägg av egge »

Lite pepp inför Warpstorm, tillsammans med några frågor (läs också Asplunds kick-ass intervju från Fantasia Fanatic):

http://egges40k.wordpress.com/2011/12/2 ... peltestas/
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Om en nidz enhet är utanför synaps kommer den inte att kunna bygga om den missar sitt Ld test, eftersom den då måste göra saker. Lyckas däremot Ld testet kan de bygga.

Om man deklarerar att en enhet tänker bygga så placerar man markören i bas med en modell. Sedan kollar man (om det behövs, dvs är rimligt i närheten av 12" eller 8") att det är ett giltigt ställe. Är det inte det så justerar spelaren sitt val av plats för markören och så kollar man det nya stället, osv. Så fort man hittar en plats som är giltig så stannar markören där.

Visar det sig att en enhet som tänker bygga inte kan bygga eftersom alla möjliga ställen att lägga markören antingen är inom 12" från en annan markör eller inom 12" från kanten eller att hela enheten inte är inom 8" radie, så gör enheten ingenting den rundan. Så var lite försiktiga med var ni tänker bygga! Har en enheter däremot deklarerat att den ska bygga så måste den göra det även om det visar sig att man måste placera markören någon annanstans är där spelaren först hoppades att den skulle placeras.

Tror inte just detta medför så stora problem. För de som spelat 40k en och annan gång bör ju 12" vara relativt lätt att uppskatta och enheter måste vara ordentligt utspridda för att missa 8". Dessutom vill jag inte uppmuntra spelare att få någon form av fördel av att medvetet försöka bygga på mer eller mindre omöjliga platser, så därför blir enheten låst av att misslyckas att starta ett bygge. Tror inte det kommer att hända speciellt ofta, iaf inte förrän det börjar bli en massa markörer på spelplanen, och då ska det vara lite svårt att bygga ännu fler. Det är då man ska förstöra motståndarens...

Henke

Inlägg av Henke »

Det snackades en del om terräng innan. Warpstorm är ju lite känd för att ha lite terräng och nästan inga LOS blockers alls.

Kommer det att vara så eller får ni tag på lite LOS blockers mm?

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Känns mer som det är ett elakt rykte som har spritt sig. Jag känner mig delvis skyldig till det. Sist var där terräng så att man fick coversaves på det man behövde men det var ont om losblockers på vissa bord. Överlag är det inget att noja över.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

VÄS kommer ta me sig mer LOS-block dessutom...
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

egge

Inlägg av egge »

Om en nidz enhet är utanför synaps kommer den inte att kunna bygga om den missar sitt Ld test, eftersom den då måste göra saker. Lyckas däremot Ld testet kan de bygga.
Jag tänkte mer på synaps varelser i sig såsom Warriors. För mig känns det som att ni är ute efter att folk inte skall få kunna göra något beslut med modellen utöver att börja bygga. Men psychic power som alltid är igång är nog något ni antagligen tänkt skall fortsätta vara igång även om man bygger. Såsom cover från en warlock som exempel. Det ni är ute efter är nog att modellen inte får göra något aktivt alls i sin eller motståndarens runda för att bygga befästningar?

Och VÄS tar gärna med sig LOS block. Den kanske inte alltid passar in och är inte alltid så snygg men det är ett beslut arrangören kan ta då? Duger det?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar