Grön metallic

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Brad

Grön metallic

Inlägg av Brad »

Har fått för mig att jag ska måla lite delar i grön metallic men har inte en aning om hur jag ska gå tillväga. Någon som har några förslag? Har ett hyfsat lager med GW-färger, men vad jag vet finns det ingen färdig färg i deras utbud. Går det att blanda? Typ Dark Angels Green(motsv) och Mithril för att få grön metallic? Eller finns det någon annan tillverkare som har en lämplig färdig färg i sitt utbud?

Truant

Re: Grön metallic

Inlägg av Truant »

Att blanda går alldeles utmärkt!

Här kommer från en som sällan blandar färger och hur jag gjorde, helt enkelt noobtips :)

Vad är det för nyans du söker?
jag har kört scaly green + mithril silver till mina Dark Elf Corsair kappor för att skapa en "fiskfjällskänsla", för att få den metallisk måste du ha minst 1:1 helst lite mer metallfärg vilket också gör att den lyfter nyansen.

Boltgun metal - använd om du ska ha en dov metallisk ton
Chainmail - en metallisk klang i färgen
Mithril silver - Ljus metall

Självklart påverkar det vilken annan färg du blandar likaså...finns bara ett sätt att få reda på det, testa! det var så jag kom fram till min kombination:
1,2-1,5 delar mithril silver 1 del jade green.
Därefter är det pålagt en blå wash.

Bild

Halvar

Inlägg av Halvar »

vallejo har annars en färg som heter metallic medium, finns både som gamecolour och modelcolour. jag tycker den funkar finfint.
Ja' än't bittä'!

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Mins gamla goda tiden när det fanns grön/blå/röd metalic frpn GW :wub:

men testa blanda mythril + önskad färg
eller mythril + wash

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Brad skrev:Har fått för mig att jag ska måla lite delar i grön metallic men har inte en aning om hur jag ska gå tillväga. Någon som har några förslag? Har ett hyfsat lager med GW-färger, men vad jag vet finns det ingen färdig färg i deras utbud. Går det att blanda? Typ Dark Angels Green(motsv) och Mithril för att få grön metallic? Eller finns det någon annan tillverkare som har en lämplig färdig färg i sitt utbud?
Jag har en burk glistering green. Den var på utgående sortiment när jag började med figurspel för typ 16 år sedan, den fungerar för övrigt alldeles utmärkt att måla med fortfarande. Du kan få låna den om du vill?

Brad

Inlägg av Brad »

Jag provade blanda lite (Dark Angels Green med Mithril). Blev på något sätt inte exakt vad jag var ute efter men det får duga för stunden.
Tack så mycket för hjälpen!

Rashia

Inlägg av Rashia »

Testa och måla figuren med mithiril eller chainmail, och sedan måla med 50/50 vatten och Thraka green, vill du ha annan ton så lägger du bara till eller tar bort vatten.

eldrak

Inlägg av eldrak »

De gamla GW metallicfärgerna finns ju kvar i Coat of Arms färglinje. Har ett par hemma men har inte testat dem på många år.
edit: Alltså grön-, blåmetallic etc.

Brad

Inlägg av Brad »

Är det "Enchanted Green" som är metallic-färgen? Ska nog köpa en burk. Om inte annat så för att se vad det är.

Skriv svar