LBK-mallen

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: LBK-mallen

Inlägg av refabricated »

Psykanonen är det bästa vapnet i spelet(i sin viktklass), tycker def. att det skall finnas med i minuslistan.
Det enda som poppar tanks bättre är kortmelta och som dakka finns det inte bättre.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Kanske en bättre tråd att posta åsikter om mallen än i lincon tråden

komp 0 GK:
librarian
psycannon-inquisitor
10 terminators, 2 psycannons
10 strike squad, 2 psycannons, rhino
10 strike squad, 2 psycannons, rhino
5 purifiers, 2 psycannons, psyback
venerable psyfleman
venerable psyfleman

Lista med 9 psycannons, en jäkla massa stormbolter och två hårda och träffsäkra psyflemen. Vad rår på denna typ av lista på komp 0? Inte kollat, men en komp 1 lista med 5-6 psyflemen och sedan terminators borde också kunna vara äckligt hård. Problemet som jag ser det är att GK kommer runt psyfleman restriktionen genom att ta vernerable dreads som är sjukt svåra att skjuta bort och således får panga hela matchen med extra bra träffsäkerhet, och att dom kommer runt fordonsrestriktionerna rätt bra då dom kan få in riktigt hårt och mobilt skytte på sina fottrupper (framförallt terminators), så behovet av fordon är inte så stort.

Att GK sedan har auto-win mot ett antal arméer borde det också innebära att man kompar dom lite extra hårt.

Vill minnas att det var snack om att GK var så hårda att dom skulle förtjäna ett komp i grund, att enda förändringen istället blev ett mindre fordon innan man når gränsen verkar lite futtigt.

Standard GK-listorna, 3-4 psyflemen + psyback spam verkar hamna på komp 2 och är i princip det hårdaste man kan spela. Standard-listorna för andra bra lag hamnar på komp 3 (IG med psykers, 6+ av de bra fordonen och chimeraspam, SW med 3x longs fangs, 5-6 GH units och fler än 6 razorback/rhinos), verker inte helt rätt.

Funderar lite över blood angles också, deras cookie cutter listor verkar i princip enbart få minus för fordon, kanske vore på sin plats att lägga till ett minus liknande det IG har för de bästa fordonen, typ 3 eller fler predators/baal predators. Predators är ju ändå i många BA listor vad obbar är för chaos eller vad long fangs är för space wolves, så vore ju inte direkt omotiverat att dom också skulle få betala för att ha optat skytte.

Slutligen kan jag också tycka det är lite underligt att Loganwing är så hårt straffad, både komp på Logan och minus på 5:e wolf guard enheten verkar lite onödigt, är de listorna verkligen så hårda att de behöver komp 2?

Halvar

Inlägg av Halvar »

men det är juh grundproblemet med LBK-mallen från början, de redan hårda arméerna blir bättre än de normala arméerna än i relation mot om man skulle köra okompat. detta eftersom de hårda arméerna kan göra hårdare listor på komp 0 än en normal armé kan knåpa ihop på komp 2. nu har weak army-införandet minskat den biten lite men jag tror ändå inte det är tillräckligt för att balansera upp det.
sen att GK sätter sig ett snäpp högre ändå gör bara ont värre. som flera sagt i gothcon-tråden om subjektiv komp så säger jag att LBK-mallen är nog en av de större orsakerna till att jag inte kommer besöka lincon och subjektivkomp är avgöande faktorn till att jag åkte till gothcon som ligger så mycket längre bort och blir dyrare.

jag har dock inget förslag på hur man skulle kunna ändra det grundläggande problemet eftersom det skulle vara så långt från grundidén och upplägget att det inte skulle bli en LBK-mall då.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Som cadde skrev i någon annan tråd anser jag också att komp numera gör spelet skevare än utan komp. Codexarna är numera jämnare än de någonsin varit visst vissa codex har bara 1 effektiv lista och de andra har fler men de är fortfarande ganska jämnt mellan codexarna. LBK-mallen tcyker jag dock är den bästa mallen hittils men som du säger så främjar den redan bra listor.

För att hålla mig till topic så anser jag att Necrons borde endast få minus för den 2:a solar pulsen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Jag håller med dig om GK, men vi kan inte börja på 1 med den.

Dock så ska det nog läggs in fler minus på den.
Vad föreslår du vi ska lägga minusen på?

Psycannons
Stor terminatorenhet

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man borde få minus för AP*8 Psycannons/1750 där alla på terminators räknas som 1,5
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Här skulle man se smart ut och så blir man ninjad :) Det kan vara värt att precisera till models in terminator armour för att täcka in inquisitors och palladins också. e.g:
1 AP*8/1750 or more psycannons, count psycannons on models in terminator armour as 1.5.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

alla på relentless till och med kan vara en bra regel

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

DHettNeck skrev precis det jag tänkte föreslå, fast kanske räkna terminator psycannons som 2 st så man iaf inte får in mer än 2 fullkittade squads (och dessutom slipper man eventuella otydligheter med avrundning).

kraftman

Inlägg av kraftman »

Det borde bli minus för 2+ psyfelmen Ven dreads också !

Låst