Allies på turneringar?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Röde

Re: Allies på turneringar?

Inlägg av Röde »

daskad skrev:Hur kan det bli mindre variation när man kan ta så många mer olika kombinationer?
För att folk kommer inte spela olika kombinationer. Alla kommer spela de ostigaste kombosarna som någon postat på nätet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Röde skrev:
daskad skrev:Hur kan det bli mindre variation när man kan ta så många mer olika kombinationer?
För att folk kommer inte spela olika kombinationer. Alla kommer spela de ostigaste kombosarna som någon postat på nätet.
Och här betyder "alla" egentligen "många" eftersom inte alla spelat t.ex GK i 5th och de har ändå inte vunnit varenda turnering? ;)

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Ny regelbok som vänder upp och ned på hela spelet och som vad jag förstått är skapad som en helhet med reglerna i den.

Kör reglerna rakt av säger jag :wub: annars så är det ju ingen mening med att man spelar 6th ed. alls.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag har läst igenom era åsikter kring det hela och här finns en hel del argument som jag kan köpa.

Dock så vill jag sällan gå in och pilla i reglerna så att ändra på Allies reglerna så att Battle brother försvinner känns inte vettigt. Dock anser jag inte att välja eller välja bort Allies är att pilla i reglerna då det är klart optional om de skall med.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Allies på turneringar?

Inlägg av LillePer »

Att ta bort Allies känns mer som att välja bort spearhead eller superheavies. Även om jag tror Allies kommer bli bra mycket mer frekvent använt än t.ex. Spearhead.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Allies är skitkul och tillför mycket till spelet tycker jag. Det brutan brukar vi ju alltid fixa komp/restriktioner för.

Jag tror helt klart att variationen kommer öka drastiskt på listorna med allies vilket är kul :)

Spela spelet ett tag, så får vi se sen vad som behöver "fixas".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Väktaren skrev: Kör reglerna rakt av säger jag :wub: annars så är det ju ingen mening med att man spelar 6th ed. alls.
Fast nu handlar ju diskussionen bara om turneringar så lite drastisk är du allt när du säger så.

Med det resonemanget så skulle ju alla arrangörer använda Allies, War Lords, Fortifications, Lethal och Mysterious Terrain samt Mysterious Objectives. Och då har jag säkert missat något iaf. Det kommer bli krångligt och många variabler att hålla reda på för arrangören och klagomålen på att allt är för random kommer att hagla över honom/henne efter ett tag.

Det tror jag iaf.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Känns som att det flesta tycker att vi ska köra på och känna lite på spelet ett tag, vilket känns vettigt. Men när man har en god känsla för spelet tycker jag inte att man ska vara rädd för att gå in och göra måttliga regeländring i syfte för att variera och balansera. Spelet är ju uppenbart inte turneringsanpassat, vilket är synd, för det är väldigt roligt att spela.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Spelet är i sin grund för obalanserat för seriöst turnerande. Att bort allies kommer inte att fixa det. Förutom att göra trista mongohårda combos med allies så kan man göra en hel del balla. Det får helt enkelt vara upp till varje arrangör att tillåta eller banna.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag är kluven angående allies. Å ena sidan kan det användas till att göra coola och fluffiga arméer. Men å andra sidan också till att göra riktigt brutna kombinationer av saker eftersom GW aldrig hade tänkt att reglerna skulle användas tillsammans.

Och det kan hända att jag är cynisk, men om man ser historiskt sett på saker i 40K som har kunnat användas antingen till att göra obalancerat bra saker eller till att göra coola saker så är det max en person per turnering som försöker göra något coolt av det medan 20+ personer försöker utnyttja det så mycket det går. Det är så det har funkat de få gånger allies har varit tillåtna tidigare, det är så det har funkat med Imperial armour, det är så det har funkat med mer "öppna" codexar, som t.ex. 4th ed Chaos-codexen. Mängder med folk pratar om allt coolt man kan göra för att sedan utnyttja det för att ta de hårdaste sakerna de kan.

Så i teorin är allies awesome, men jag är tveksam till hur bra det kommer att funka i praktiken.
Fast med lite rejäl subjektiv komp kan man möjligen få fason på det.

Det bästa ur turneringssynpunkt tror jag är att testa olika varianter. Om man har turneringar med och utan allies kan man dels jämföra hur de funkar och dels kan folk välja hur de vill spela. Turneringsvariation FTW!

Skriv svar