Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Tist

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Tist »

Vi har ett uttryck som myntades när vi spelade DnD: "kan man, så måste man". Att man alltid var tvungen att pumpa sin ost så lagrad som möjligt enbart för att reglerna tillät det. Inte så jättekul i långa loppet. Nu är det förvisso kanske inte den bästa jämförelsen heller då det inte handlade om att tävla mot varandra och (tyvärr) så är ju klimatet ut nu för tiden verkar det som, jag spelar på så få turneringar att jag bara har det jag ser på nätet som reella bevis.
Jag tycker dock att det är lite trist att stämningen verkar vara lite att den del som hörs tycker att de som tycker om att måla/bygga/göra "fluffiga" listor/döpa sina karaktärer och inte väljer att byta armé varje gång nästa flyingcircusofdaemondödsstjärna dyker upp förstör deras turneringar genom att inte spela uberhårt eller för den delen kanske inte bäst.
Jag har ingen lösning, och det kanske inte heller finns någon då det som sagt räcker med att det kommer en eller ett par hårdingar för att snöbollen ska vara i rullning. Synd att det inte gäller åt andra hållet, att om det kommer ett par snygga arméer så börjar alla försöka göra sin snyggare för att toppa. ;)

I övrigt: +1 Röde, Ooan och Tobias.

Mvh ett fluffmongo.
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Löser man inte problemet med en väldefinerad universell kompmall? Då måste ju hardcore spelarna fortfarande bygga en hård utmanande lista utifrån kompade förutsättningar d.vs. De kan fortfarnde få ut ett starkt tävlingsmoment från sin hobby men skillnaden från en beer and prezell lista blir mindre..

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tobias skrev:Fanns det inga på SM (med tanke på de listor jag sett så var det inte många) som ville vinna med en utmaning?
Om alla spelar hårda listor blir väl utmaningen lika stor iaf?

Sen vill jag passa på att flika in att gothcon är min favortiturnering varje år (borträknat lagturneringar), just för att det är sub.komp och massa målning. Men när det bjuds upp till ost-fight så kommer jag inte komma med mjuk-ost för att verka nobel ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Tobias

Inlägg av Tobias »

Eller också så kommer man bara överens, ett gentlemen's agreement att spela med listor som är "helt okej" :) I samma ögonblick som man inför någon form av tvång så har man redan misslyckats. Man kan bara lyckas om alla inblandade är överens om vilka riktlinjer som gäller. Det är därför som jag anser att det SM som genomfördes, åtminstone i mina ögon och detta trots att jag inte var där, var ett lyckat event! Alla som var där visste vad som gällde, allt från officiella regeltolkningar till outtalade förväntningar om det motstånd man kunde förväntas möta. Därför anser jag att "Tröger", trots att jag inte vet vem karln är, är en värdig vinnare, jag applåderar honom och gratulerar honom för hans titel. Att vinna en turnering mot de listor jag såg förekomma är en bedrift. Även om jag själv hade spelat samma lista så hade jag INTE vunnit. Som jag skrev i en tidigare tråd så var mina framgångar i Umeå beroende på tur ( jag fick first turn i alla matcher) och en rejäl förlust i andra omgången som skickade ner mig i fältet och gav mig någorlunda mer mänskligt motstånd. Så under de förutsättningarna är det välförtjänt, både att ha skapat en sådan lista och att vinna.

Det är därför jag är en förespråkare för min tvåstatslösning där både både vi fluffmongon och überkompetativa kan leva sida vid sida... Jag avstår från att peka ut vilka av oss som är Palestinier och vilka som är Israeler ;) Jag förstår varför man vill köra balls-to-the-walls. Jag förstår vad som lockar med segerns sötma, varför man vill vara den bäste av dem alla, jag förstår varför det skulle kännas fånigt att behöva begränsa sig själv i ett system där det är fritt fram för alla att så länge man håller sig till regler och överenskomna poäng verkligen är jämställt att spela vad man vill och hur man vill. Förlorar du? Byt armé! Det är ingen som tvingar dig att spela och om du inte tycker om turneringsklimatet så kan man alltid välja att inte åka dit. Ska Tyskland i nästa fotbolls-EM bänka Klose, Özil och Podolski bara för att de tycker synd om sina motståndare? Knappast. Så "Zurken" jag förstår att du och jag har olika synvinklar på vad som är det viktigaste, men jag ser vad du menar och jag respekterar den. Jag tror bara, och jag ber om ursäkt för att jag kommer att komma med en kliché här, så tillhör jag den typen av människa där resan i sig är det viktiga, inte målet. Jag struntar i om jag vinner (även om jag glatt erkänner att jag slänger tärningar och förbannar Fru Fortuna när jag får pisk) och jag struntar i ranking. Huvudsaken är att jag och min motståndare har haft det trevligt. Jag ser väl 40K (och fantasy) mer som en dans än som en tävling. Syftet är inte att dansa bättre än din partner, syftet är väl att ha en trevlig stund? Att man sedan kan tävla i dans också förstår jag (och jag tillhör väl den försvinnande lilla minoriteten bland 40K-spelare som faktiskt har tävlingsdansat) och på en danstävling vill man inte krocka med fluffmongon som bara förstör! Så SM ska finnas, ETC ska finnas och jag ser, som jag skrev, lockelsen med en ranking... jag har för faaan tävlat i kortspelet "Plump" i sju år där det är blodig kamp på liv och död om årets medaljskörd :) Men jag ser INTE varför det ska behöva vara så att majoriteten av dagens turneringar ska behöva vara så tävlingsinriktade, så kompetativa och så ostiga. Räcker det inte med SM och kanske någon annan "hård" turnering där det blir fritt fram på alla sätt och vis? Måste allt vara hårt?

Problemet är väl, och det är väl därför som OP (rätta mig gärna om jag har fel) skapade denna tråd, att det i Sverige idag känns som att vi fluffmongon inte är önskade. Att vi ska hålla oss till våra vardagsrum eller källare och att vi, när vi undantagsvis kommer till en seriös turnering, bara är i vägen. Att det überkompetativa spelsättet är det "rätta" sättet att spela på. Är det något vi lärt oss av historien så är det ganska farligt när en sida dominerar och anser att de har "rätt" och de andra har "fel". Jag skulle älska om det fanns turneringar där det fanns en lekhage för oss mesiga typer och utrymme för att vi mellan vår fruktstund och fingerfärgsmålning skulle hinna titta på två sjukt ostiga arméer spöa skiten ur varandra. Jag vill ha både och! Frågan är väl om de tävlingsinriktade vill det?

Tobias: Fluffmongo and proud!

ps: Tist, Röde, Kurdush och ni andra fluffmongon... skoja inte att vi har ett namn för någon kommande turnering! :)
Senast redigerad av 1 Tobias, redigerad totalt 23 gånger.
Fluffmongo and proud!

Tist

Inlägg av Tist »

Ett tillägg: Om jag nu på Defcon blir lottad mot en riktig ost så är det helt okej med mig att bli utbytt mot ett annat fluffmongo. Man vill ju inte förstöra upplevelsen för de kompetativa att behöva möta en klåpare som jag med en hyfsat målad armé. ;)
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Tobias skrev: ...wall of text...
...får veckans "hålla-med-klapp".

va kul att vi fött en ny term, fluffmongo. :)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Alla fluffmongon. Nu åker det in som signatur.

-You talk the talk, but do you walk the walk?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Självklart är det fritt fram att anordna mjukare turneringar med målet att ska en schysst stämning snarare än att kora en vinnare, det kan väl aldrig bli fel med fler turneringar och event? Variation förnöjer.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Får lite prestationsångest av Tobias super-inlägg. Håller med om allt karln säger.

Vill bara kommentera på "två separata tävlingar" önskemålen. Klart man kan ha det, men jag har slutat åka på de turneringarna. Uppskattning för målning kan man få i målningstrådar och målningstävlingar som butiker/föreningar brukar hålla. Varför ska då jag som vill se tjusiga arméer (och gärna roliga listor) bränna tid på enbart det kompetativa i hobbyn?

I år ska jag besöka Fantasias turneringar (det okompade uppvägs av att norrlänningarna verkligen lägger tid på sina arméer och sällan tar värsta osten fastän de kan) , Gothcon och Gamers Weekend (subkomp) . Det blir totalt 5st. Fullgott med nördhäng för mig!

Tycker verkligen inte hobbyn har brist på turneringar med olika upplägg, de flesta borde kunna hitta några favoriter! Kul att se att fler är intresserade av hela paketet!

Användarvisningsbild
speedfreek

Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av speedfreek »

Glöm inte vår superhemliga Gastturnering nästa år!

Skriv svar