Battle of Atlantis I - 16-17 Mars, 2013

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
DarkMessiah

Re: Battle of Atlantis I - 16-17 Mars, 2013

Inlägg av DarkMessiah »

kelaino skrev:Föreslår 14/10/6 (eller 14/10/6) poäng på de respektive nivåerna (Primary/Secondary/Tertiary) så slipper man att poäng kan försvinna (känns bättre så imho).
Det där kan jag definitivt hålla med.
Tyckte själv när jag satt och saxade att det var lite väl stora glapp och att det blev dumt med ojämna siffror..
Men att tanken inte slog mig att ändra.. Det vete tusan..
kelaino skrev:-Kan man contesta quarters?
Man claimar ju quarters genom att ha fler scoring units i quartern, än motståndaren. Har man lika många, så har ingen den. Har motståndaren fler, så claimar han den.
Så du kan inte contesta den med icke-scoring.
kelaino skrev:-Safeguard: När placeras objektiv? (Gissningsvis efter sidval innan deployment) Får man ställa i valfri deployment eller bara sin egen/mostståndarens? (föreslår motsståndarens)
Jupp, som vanligt. Efter sidval men innan warlord traits och deployment.

Grundtanken var väl att dom ska placeras i valfri deployment, men troligtvis blir det ju roligare spel om man bara får placera i motståndarens. *evil grin*

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Varierade och originella missions, kanske lite för mycket Kill Points dock, vilket kan göra listbyggandet överlag lite tråkigare.

Kanske borde kul med lite mindre KP, när du ändå kommit på så pass mycket originellt och varierat annars. Bara imho, såklart.

Har inte så mycket emot hur kompen fungerar, när det ändå bara finns 2 steg (0 och 1), är det väl bara att köra på komp 1 om man tycker att det är värt det baserat på turneringens kompsytem. Att maxkomp är 1 hindrar de värre/värsta listorna från att vara med ändå, vilket, om jag förstått rätt var syftet med användningen av komp under denna turnering, så, det funkar nog som det är, skulle jag säga.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

DarkMessiah skrev:Du förlorar ju 4 poäng varje match du möter någon med lägre komp.
Du får själv -2 och motståndaren får +2.
Att min motståndare tjänar poäng är i stort sett irrelevant. Om jag får 2 poäng mindre i en match på grund av komp så får jag två poäng mindre än alla andra spelare i turneringen förutom just min motståndare som jag får fyra poäng mindre än. Säg att systemet istället skulle ge den med komp 0 fyra extra poäng och inte ge den med komp 1 några straff. Skillnaden i varje match är densamma men nu förlorar den med komp 1 helt plötsligt ingenting gentemot alla andra i turneringen förutom ens motståndare. Ser du sambandet?

En komp 1-armé kommer lätt kunna ta igen två poäng gentemot en komp 0-armé och som svar på
Karaghul skrev:Har inte så mycket emot hur kompen fungerar, när det ändå bara finns 2 steg (0 och 1), är det väl bara att köra på komp 1 om man tycker att det är värt det baserat på turneringens kompsytem.
så tycker jag att det är tråkigt att tureringen utger sig för att ha ett kompspann när det i verkligheten inte är så utan bara straffar dem som inte läste/insåg hur kompsystemet fungerade och kom med en komp 0-armé.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Katarsis skrev:
Karaghul skrev:Har inte så mycket emot hur kompen fungerar, när det ändå bara finns 2 steg (0 och 1), är det väl bara att köra på komp 1 om man tycker att det är värt det baserat på turneringens kompsytem.
så tycker jag att det är tråkigt att tureringen utger sig för att ha ett kompspann när det i verkligheten inte är så utan bara straffar dem som inte läste/insåg hur kompsystemet fungerade och kom med en komp 0-armé.

För min del spelar det ingen roll om komp 0 är mycket "bättre" att spela med, om komp 1 är mycket "bättre" att spela med, eller om båda är lika bra, jag är helt enkelt bara glad för att max-kompen är 1, så att man slipper behöva möta (och ev. spela) de ärke-optade listorna, så, hade kompen inte alls påverkat, utan bara varit "max komp 1" hade jag också varit nöjd.

Jag reagerade snarare, som tidigare sagt, på att det verkade vara lite väl mycket Kill Points.

Dock förstår jag absolut din poäng, det är bara att jag själv blir nöjd med att max kompen är 1, så för min del behöver inte arrangören krångla med att lista ut ett system att applicera kompen på.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Fast är en komp 1 armé verkligen så himla mycket starkare än en komp 0 armé? T.ex. en IG armé med en extra vendetta, det är väl inte direkt värt mer än 2 av 30 poäng kan jag tycka.

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Karaghul skrev:Varierade och originella missions, kanske lite för mycket Kill Points dock, vilket kan göra listbyggandet överlag lite tråkigare.
Förstår inte riktigt den kritiken.
Tycker att det är ganska jämt fördelade uppdrag och att KP inte alls är överrepresenterat.
Om man räknar på det totala: (Bortser från uppdrag 2, där alla val är möjliga, och därmed tar ut varandra. Vill man inte ha KP, så behöver man dessutom inte välja KP)
Det lämnar 4 missions med 3 under uppdrag var:
Av de primära uppdragen är 0 KP
Av de sekundära uppdragen är 2 KP
Av de tertiära uppdragen är 1 KP

Så totalt 3 av 12 uppdragen är KP, varav inget är primärt.
Som allra mest kan det bli 4 av 15 om man väljer det på SpecOps uppdraget.

Jag var lite rädd från början för att ha 3 uppdrag i varje uppdrag, men att ha KP i några av dom underlättar under spelets gång då det är ett enkelt objektiv att hålla koll på, utan att förvilla sig.

Detta kommer nog inte att bli ett föremål för ändring.

Och bara som en notis: Jag har inte skrivit uppdragen, utan bara klippt och saxat, modifierat och förvanskat från: https://docs.google.com/folder/d/0B8QaF ... gkYSYG61Dg

En kvarlämnad restprodukt från detta är bland annat 30 poängssystemet, då de även hade ett 4:de uppdrag i varje mission.
Men efter att funderat på Kelainos förslag har jag beslutat att poängen ska göras om till 14-10-6, så att om man klarar det primära är man inte garanterad ett minimum av draw, och att en draw ska överhuvudtaget bli svårare att få.
Katarsis skrev:Att min motståndare tjänar poäng är i stort sett irrelevant. Om jag får 2 poäng mindre i en match på grund av komp så får jag två poäng mindre än alla andra spelare i turneringen förutom just min motståndare som jag får fyra poäng mindre än. Säg att systemet istället skulle ge den med komp 0 fyra extra poäng och inte ge den med komp 1 några straff. Skillnaden i varje match är densamma men nu förlorar den med komp 1 helt plötsligt ingenting gentemot alla andra i turneringen förutom ens motståndare. Ser du sambandet?
Ser sambandet nu när du lägger fram det, och jag sitter med lite piggare ögon, och kan väl tycka att det var inte min grundtanke med kompsystemet.

Det lutar nu snarare åt att skippa komp-straff/belöning överhuvudtaget.
Den ursprungliga tanken var ju trots allt att kompen bara skulle skala bort den allra värsta osten, och det gör den ju ändå.
Sedan hade det varit kul att ha ett system som belönar folk som vågar spela med komp 0, och straffar fegisarna som spelar komp 1.
Men kompen har ju redan uppfyllt sitt primära syfte, och att krångla till det när man inte vet hur det kommer fungera känns lite som att utmana ödet. Vill ju ha det balanserat och det känns svårt att få med ett så pass oprövat kompsystem. Att veta vad som är ett lagom plus mellan nivåerna osv.

Så kompbelöning och straff kommer att plockas bort, och det är upp till var och en av deltagarna att välja vad dom vill spela med.

Ska se om jag inte kan få upp ett nytt utkast under dagen.
Senast redigerad av 2 DarkMessiah, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Vill även passa på att be om ursäkt för ev strul och ändringar.

Men det är första turneringen jag arrangerar och det är mycket nytt att lära sig och att tänka på.
Mitt huvudmål är så klart att det ska bli så bra och kul som möjligt för deltagarna, och därför kommer det att ändras på saker fram tills den slutgiltiga versionen släpps, senast 22 februari.

Hoppas ni har överseende med detta, och fortsätter ge kritik så att detta kan utformas till en riktigt suverän turnering som faller många i smaken!

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Uppdaterat med diskuterade förändringar

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Fast är en komp 1 armé verkligen så himla mycket starkare än en komp 0 armé? T.ex. en IG armé med en extra vendetta, det är väl inte direkt värt mer än 2 av 30 poäng kan jag tycka.
Jag tycker det. Jämför t.ex. IG med fem valfria fordon och en Manticore med en IG-armé med alla fordon i världen. Eller en Orkarmé med sju fordon (inklusive dreads och kans) med en Orkarmé med typ 6 Battlewagons med Rollas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
z3bb3

Inlägg av z3bb3 »

Såg denna tunering först idag (antar att den dök upp först idag på förstasidan).

Jag har aldrig spelat en turnering, men hade tyckt att denna vore kalaskul då den är i pendlingsavstånd
(så inte frugan blir skvatt galen att man försvinner hela helgen).

Jag skriver gärna upp mig som reserv.
Top 3 40k "performances"
Januarirussen (2014)Plac. 8/16
NOS Summerslam (2013)Plac. 7/12
Last man standing II (2014)Plac. 12/17

Skriv svar