Karaghul skrev:Varierade och originella missions, kanske lite för mycket Kill Points dock, vilket kan göra listbyggandet överlag lite tråkigare.
Förstår inte riktigt den kritiken.
Tycker att det är ganska jämt fördelade uppdrag och att KP inte alls är överrepresenterat.
Om man räknar på det totala: (Bortser från uppdrag 2, där alla val är möjliga, och därmed tar ut varandra. Vill man inte ha KP, så behöver man dessutom inte välja KP)
Det lämnar 4 missions med 3 under uppdrag var:
Av de primära uppdragen är 0 KP
Av de sekundära uppdragen är 2 KP
Av de tertiära uppdragen är 1 KP
Så totalt 3 av 12 uppdragen är KP, varav inget är primärt.
Som allra mest kan det bli 4 av 15 om man väljer det på SpecOps uppdraget.
Jag var lite rädd från början för att ha 3 uppdrag i varje uppdrag, men att ha KP i några av dom underlättar under spelets gång då det är ett enkelt objektiv att hålla koll på, utan att förvilla sig.
Detta kommer nog inte att bli ett föremål för ändring.
Och bara som en notis: Jag har inte skrivit uppdragen, utan bara klippt och saxat, modifierat och förvanskat från:
https://docs.google.com/folder/d/0B8QaF ... gkYSYG61Dg
En kvarlämnad restprodukt från detta är bland annat 30 poängssystemet, då de även hade ett 4:de uppdrag i varje mission.
Men efter att funderat på Kelainos förslag har jag beslutat att poängen ska göras om till 14-10-6, så att om man klarar det primära är man inte garanterad ett minimum av draw, och att en draw ska överhuvudtaget bli svårare att få.
Katarsis skrev:Att min motståndare tjänar poäng är i stort sett irrelevant. Om jag får 2 poäng mindre i en match på grund av komp så får jag två poäng mindre än alla andra spelare i turneringen förutom just min motståndare som jag får fyra poäng mindre än. Säg att systemet istället skulle ge den med komp 0 fyra extra poäng och inte ge den med komp 1 några straff. Skillnaden i varje match är densamma men nu förlorar den med komp 1 helt plötsligt ingenting gentemot alla andra i turneringen förutom ens motståndare. Ser du sambandet?
Ser sambandet nu när du lägger fram det, och jag sitter med lite piggare ögon, och kan väl tycka att det var inte min grundtanke med kompsystemet.
Det lutar nu snarare åt att skippa komp-straff/belöning överhuvudtaget.
Den ursprungliga tanken var ju trots allt att kompen bara skulle skala bort den allra värsta osten, och det gör den ju ändå.
Sedan hade det varit kul att ha ett system som belönar folk som vågar spela med komp 0, och straffar fegisarna som spelar komp 1.
Men kompen har ju redan uppfyllt sitt primära syfte, och att krångla till det när man inte vet hur det kommer fungera känns lite som att utmana ödet. Vill ju ha det balanserat och det känns svårt att få med ett så pass oprövat kompsystem. Att veta vad som är ett lagom plus mellan nivåerna osv.
Så kompbelöning och straff kommer att plockas bort, och det är upp till var och en av deltagarna att välja vad dom vill spela med.
Ska se om jag inte kan få upp ett nytt utkast under dagen.