Nya Eldar Wraithknight

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Nya Eldar Wraithknight

Inlägg av Kaptenen »

Iceplague skrev:att bara släppa en ny bok utan coola modeller, känns inte riktigt GW.
Jag läste någonstans, kanske tom var på den här sidan, att GW och Chapterhouse har legat i en tvist där utgången blev att om det inte finns en modell så kan GW inte förhindra att andra bolag tillverkar en som kan användas som det.

Därför är teorin att GW numera lagt om kursen och först tillverkar de nya modeller som ett Codex lanserar, och sedan i en andra våg uppgraderar befintliga modeller som kommit till åren.
Vet inte om det stämmer, men låter logiskt.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jo det finns det. Eftersom det räknas som att stå bakom terräng när man står bakom modeller (dvs modellerna räknas som terräng) så gäller 25% regeln även i detta fallet.

Wordingen är inte sådan.

Intervening models ger dig cover save på samma sätt som att vara 25% täckt av terräng.

Intervening models = samma cover save som 25% täckt av terräng

Men modellerna i sig behöver inte täcka dig 25%. Därav finns ju då tex. "mur"-exemplet att det är en osynlig vägg mellan figurer så även om man är "det öppna" så får man ändå cover save. För du räknas som att du är bakom figurer. Det är ett jävla meck att kika om någonting är 25% täckt mellan figurer när det står 2 termagants 10 tum isär och allt emellan ska ha cover save för de blir beskjutna genom enheten. Då måste man ju börja flytta figurer och ställa dem framför bas i bas och stå och mäta och kika om något är täckt.
Nej, det står inte så och jag tror inte heller det är tänkt så.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Jo det finns det. Eftersom det räknas som att stå bakom terräng när man står bakom modeller (dvs modellerna räknas som terräng) så gäller 25% regeln även i detta fallet.

Wordingen är inte sådan.

Intervening models ger dig cover save på samma sätt som att vara 25% täckt av terräng.

Intervening models = samma cover save som 25% täckt av terräng

Men modellerna i sig behöver inte täcka dig 25%. Därav finns ju då tex. "mur"-exemplet att det är en osynlig vägg mellan figurer så även om man är "det öppna" så får man ändå cover save. För du räknas som att du är bakom figurer. Det är ett jävla meck att kika om någonting är 25% täckt mellan figurer när det står 2 termagants 10 tum isär och allt emellan ska ha cover save för de blir beskjutna genom enheten. Då måste man ju börja flytta figurer och ställa dem framför bas i bas och stå och mäta och kika om något är täckt.
Nej, det står inte så och jag tror inte heller det är tänkt så.

Jag håller med flogger så som han säger.
Jag har läst regeln ett flertal tillfällen för jag tyckte det lät konstigt men så som den är skriven så är det som Flogger säger.
Man får 5+ Coversave om man är "Partially hidden" så döljer sig en stortå så kommer man ha coversaves.
Dessutom så räknas mellanrummet mellan modeller också som "Cover" Det står också i regeln.
Det står ingenting om 25% täckt under Intervening models,

Intervening models är ett eget avsnitt under Cover saves precis som, Determing Coversaves, Types of Coversaves osv.
Man kan läsa på s.18 i regelboken.

xedric

Inlägg av xedric »

Captaingallas skrev:Därför är teorin att GW numera lagt om kursen och först tillverkar de nya modeller som ett Codex lanserar, och sedan i en andra våg uppgraderar befintliga modeller som kommit till åren.
Vet inte om det stämmer, men låter logiskt.
Makes sense...

Användarvisningsbild
LillePer

Nya Eldar Wraithknight

Inlägg av LillePer »

Det är väl lite för att inte släppa enheter som inte har någon modell. Typ TWC till SW.

Användarvisningsbild
LillePer

Nya Eldar Wraithknight

Inlägg av LillePer »

Det är väl lite för att inte släppa enheter som inte har någon modell. Typ TWC till SW.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

SamuelB skrev: Jag håller med flogger så som han säger.
Jag har läst regeln ett flertal tillfällen för jag tyckte det lät konstigt men så som den är skriven så är det som Flogger säger.
Man får 5+ Coversave om man är "Partially hidden" så döljer sig en stortå så kommer man ha coversaves.
Dessutom så räknas mellanrummet mellan modeller också som "Cover" Det står också i regeln.
Det står ingenting om 25% täckt under Intervening models,

Intervening models är ett eget avsnitt under Cover saves precis som, Determing Coversaves, Types of Coversaves osv.
Man kan läsa på s.18 i regelboken.
Även om jag tycker det är urbota dumt, så är jag beredd att hålla med.
Istället för att skriva 25% obscured så har de skrivit "Partially", och RAW kan det vara en stortå.
Fluffmässigt så är förklaringen att trupper emellan kan göra att skytten inte skjuter alls då han inte ser ett rent skottläge eller att skytten bli distraherad av all rörelse, inte att enheten som står i vägen får skotten på sig på det sätt som terräng gör.

I samma stycke finns dock en mening väger in höjden på modellerna.
För mig handlar då diskussionen istället om att komma fram till om skotten går över eller genom enheten som är emellan, för i den meningen står inget om förutsättningar som tex höjdskillnader för att två modeller står på hustak och skjuter på varandra, bara att om skotten går över istället för genom så ges inte cover. Nyckelordet är rather.
Det står inte "...instead of through it", vilket skulle göra det till svart eller vitt.
Det står "...rather than through it", vilket översätts till att om "skotten snarare går över än genom" så ges inget cover.

Om en stortå eller fotknölarna är täckta av Intervening troops men resten av kroppen är synlig, blir det då inte så att skotten snarare går över än genom de trupperna som står emellan?
Jag tolkar det så, men snarare är ett luddigt ord att luta sig mot och det går säkert att tolka annorlunda.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Oklart varför jag ger mig in i debatten, men jag håller med Tröger och den mer naturliga tolkningen.

Varför:

Stycke 1 (s18 stora regelboken) säger att om man är "partially hidden or obscured by terrain" så är man "in cover" och är därmed "entitled to a cover save". Detta kan ses som steg 1 och säger inget om hur mycket man är täckt, utan endast när man räknas som att man är "in cover". "Partially hidden" implicerar "in cover" som implicerar "chans på ett cover save".

Stycke 2 säger att när det är dags att testa för ett cover save (steg 2) så måste minst 25% vara täckt (från någon i skytteenheten) för att man skall få ett cover save.

(Efter stycke 1 och 2 ser man att vara "in cover" inte ensamt räcker för att du skall få sitt save, du måste också vara täckt med 25%. "In cover" är du så fort du är "partially obscured".)

Stycket om Intervening Models säger att "If a target is partially hidden from the firer's view by models from a third unit (...), it receives a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain.", dvs "partially hidden by models" implicerar "partially hidden by terrain", som ju då implicerar "in cover" och "chans på ett cover save" (enligt stycke 1). Detta cover save är då ett 5+, istället för något av de andra sorternas cover som nämns i tabellen. Vidare står det att "Similarly, if a model fires through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover, even if it is not completely visible to the firer." Alltså "skjuta mellan modeller" implicerar "target is in cover" som ju implicerar "entitled to cover save". (Sedan kommer meningen med att skjuta över en enhet inte räknas för detta, vilket jag tolkar som "skjuta över en enhet" implicerar inte "in cover".)

Nu till poängen: stycket om Intervening models nämner bara ytterligare sätt att hamna "in cover" och i så fall vad denna save blir. Detta blir egentligen bara ett tillägg till stycke/steg 1 som ju också säger hur man hamnar "in cover" och att man då är ett "entitled to a cover save". Det står däremot inte att man skall hoppa över steg två (dvs det här med 25%) för att se om man faktiskt får sitt save eller inte. Det räcker ju inte med att vara "in cover" för att faktiskt få sitt save, du måste vara "in cover" och "vara täckt 25%", eftersom du är "in cover" så fort du bara är täckt minsta lilla, även i vanliga fall med terrain (enligt stycke 1).

(Vill man hårddra detta så har den "osynliga väggen" mellan modeller inte någon större effekt, eftersom den inte heller plockar bort 25% regeln. Det säger också bara att man är "in cover", vilket ensamt inte har någon betydelse för om man faktiskt får slå sitt save)

Det blev en mindre uppsats, får se om någon orkar läsa det och blir övertygad, som inte redan var det.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

frigobben skrev:Oklart varför jag ger mig in i debatten, men jag håller med Tröger och den mer naturliga tolkningen.

Varför:

Stycke 1 (s18 stora regelboken) säger att om man är "partially hidden or obscured by terrain" så är man "in cover" och är därmed "entitled to a cover save". Detta kan ses som steg 1 och säger inget om hur mycket man är täckt, utan endast när man räknas som att man är "in cover". "Partially hidden" implicerar "in cover" som implicerar "chans på ett cover save".

Stycke 2 säger att när det är dags att testa för ett cover save (steg 2) så måste minst 25% vara täckt (från någon i skytteenheten) för att man skall få ett cover save.

(Efter stycke 1 och 2 ser man att vara "in cover" inte ensamt räcker för att du skall få sitt save, du måste också vara täckt med 25%. "In cover" är du så fort du är "partially obscured".)

Stycket om Intervening Models säger att "If a target is partially hidden from the firer's view by models from a third unit (...), it receives a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain.", dvs "partially hidden by models" implicerar "partially hidden by terrain", som ju då implicerar "in cover" och "chans på ett cover save" (enligt stycke 1). Detta cover save är då ett 5+, istället för något av de andra sorternas cover som nämns i tabellen. Vidare står det att "Similarly, if a model fires through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover, even if it is not completely visible to the firer." Alltså "skjuta mellan modeller" implicerar "target is in cover" som ju implicerar "entitled to cover save". (Sedan kommer meningen med att skjuta över en enhet inte räknas för detta, vilket jag tolkar som "skjuta över en enhet" implicerar inte "in cover".)

Nu till poängen: stycket om Intervening models nämner bara ytterligare sätt att hamna "in cover" och i så fall vad denna save blir. Detta blir egentligen bara ett tillägg till stycke/steg 1 som ju också säger hur man hamnar "in cover" och att man då är ett "entitled to a cover save". Det står däremot inte att man skall hoppa över steg två (dvs det här med 25%) för att se om man faktiskt får sitt save eller inte. Det räcker ju inte med att vara "in cover" för att faktiskt få sitt save, du måste vara "in cover" och "vara täckt 25%", eftersom du är "in cover" så fort du bara är täckt minsta lilla, även i vanliga fall med terrain (enligt stycke 1).

(Vill man hårddra detta så har den "osynliga väggen" mellan modeller inte någon större effekt, eftersom den inte heller plockar bort 25% regeln. Det säger också bara att man är "in cover", vilket ensamt inte har någon betydelse för om man faktiskt får slå sitt save)

Det blev en mindre uppsats, får se om någon orkar läsa det och blir övertygad, som inte redan var det.
Kort och gott det du vill ha sagt är alltså:

Modellen är i Cover, men inte tillräckligt mycket för att ge ett Cover Save?

Ska man hårddra RAW reglerna så visst är modellen i Cover och skulle få ett Cover Save på 5+.

Men Intervening Models regeln säger inget om allokering av wounds. För att se reglerna för hur du allokerar ett wound till sagda modell måste du ändå ta hjälp av "Determining Cover" regeln, som säger att du måste vara täckt till 25%.

Så, modellen är i cover, men när du väl allokerar woundet till honom så får han inte något cover save från det skottet ändå eftersom 25% inte är täckt, vilket är en parameter för allokering.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Ancalagon skrev:
frigobben skrev: Det blev en mindre uppsats, får se om någon orkar läsa det och blir övertygad, som inte redan var det.
Kort och gott det du vill ha sagt är alltså:

Modellen är i Cover, men inte tillräckligt mycket för att ge ett Cover Save?

Ska man hårddra RAW reglerna så visst är modellen i Cover och skulle få ett Cover Save på 5+.

Men Intervening Models regeln säger inget om allokering av wounds. För att se reglerna för hur du allokerar ett wound till sagda modell måste du ändå ta hjälp av "Determining Cover" regeln, som säger att du måste vara täckt till 25%.

Så, modellen är i cover, men när du väl allokerar woundet till honom så får han inte något cover save från det skottet ändå eftersom 25% inte är täckt, vilket är en parameter för allokering.
Jag vill ha sagt precis du sade nu, med någon sorts bevisföring från texten. Dvs det spelar egentligen ingen roll om man är i cover eller inte, vare sig det är Intervening models eller terräng (som ju skall likställas enligt regeln om Intervening models), för om du skall få ett Cover Save. Du måste också vara täckt med 25%.

"Ska man hårddra RAW reglerna så visst är modellen i Cover och skulle få ett Cover Save på 5+.", ja precis på samma sätt som du får ett 6+ Save från Razor wire. Men precis som vi båda säger så får du inte ta ditt save om du inte är täckt till 25%.

(Det enda märkliga är regeln med att man kan vara i cover från tomma mellanrum, eftersom detta inte påverkar din möjlighet till Cover Save. Möjligen om det finns andra för- eller nackdelar med att vara i cover)

Skriv svar