Zätas målar logg-Zombicide figge

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
adde_z

Re: Zätas målar logg-Lorenzo

Inlägg av adde_z »

Stipplingen gjorde jag med en "patriot 105" som har stor nål/munstycke (0,5) men borde funka med 0,3 också (har för mig att jag testat det med) jag drar tillbaka nålen utan att trycka för luft. Då får man en väldigt liten droppe färg längst ut på nålen som man då får försöka sikta dit man vill ha det och trycka av med bara luft. Det sprider säg väldigt random så man lär göra det här steget i ett tidigt stadie :P. Sen brukar jag lägga en så tålig matt lack som möjligt (oftast närmsta sortens) när grunden är gjord (zenithighlightad) så kan man sudda det som blir dåligt med handsprit och en pensel.

Får se vad jag kan åstadkomma ang en steg för steg.... Har ett gäng kvällar med att försöka experimentera mig fram till att få till nidsen ur lådan snygga svarta, likt "ALIENS". Det ska hinnas med mellan torktider på termosarna :P Plus DA rhinon som ska färdigställas. Men vid nästa 5 termosar ska jag försöka komma ihåg att ta lite bilder och skriva lite anteckningar till en steg för steg.

Slutade här ikväll...
Bild

adde_z

Re: Zätas målar logg-Lorenzo

Inlägg av adde_z »

Så här långt har jag kommit på de 5 space hulk termosar jag påbörjat. Ska ner och sätta mig ett par timmar snart ungarna behagar somna. Men jag blir så jävla virrig när jag ska börja med detaljerna på en figur. Glömmer en massa grejer lr så vet jag inte hur jag vill ha det.... Nän mer som lider av samma sak?

Men iaf så här ser det ut när jag kommer ner och ska börja ikväll...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mymearan

Zätas målar logg-Mer SH Terminators

Inlägg av Mymearan »

Så gale snyggt! Min fråga är... Hur målar man "realistiskt"? Jag sitter här som relativ nybörjare och alla mina gubbar är målade med edge hughlighting och ser ut som seriefigurer. Även bilder på GW-målade gubbar brukar se väldigt serietidningsaktiga ut. Men dina gubbar ser ut att väga ett ton, rustningen ser ut som rustning, smutsen som smuts, skuggorna som riktiga skuggor och inte en edge highlight i sikte... Så frågan är... Hur fan målar man så härt? O_o

Skickas från min iPhone via Tapatalk

adde_z

Re: Zätas målar logg-Mer SH Terminators

Inlägg av adde_z »

Mymearan skrev:Så gale snyggt! Min fråga är... Hur målar man "realistiskt"? Jag sitter här som relativ nybörjare och alla mina gubbar är målade med edge hughlighting och ser ut som seriefigurer. Även bilder på GW-målade gubbar brukar se väldigt serietidningsaktiga ut. Men dina gubbar ser ut att väga ett ton, rustningen ser ut som rustning, smutsen som smuts, skuggorna som riktiga skuggor och inte en edge highlight i sikte... Så frågan är... Hur fan målar man så härt? O_o

Skickas från min iPhone via Tapatalk
:) Tackar!

Men om du tittar riktigt noga så ser du en och annan edge highligt på dom ;)

Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på frågan..... Det blir mest en massa svammel nu när jag försöker (har skrivit 3 längre svar här som inte går att fatta om man inte är jag)
Eller så blir det så invecklat att jag troligtvis skrämmer folk från att försöka. Men gör ytterligare ett försök här.....
Jag rådfrågade min sambo vad jag skulle kunna tänkas svara och hon sa helt kort -Skriv bara, Jag är lite skadad. Det är ju kanske inte så långt ifrån sanningen heller men det är ju inte heller ett svar som du lr nån annan som undrar nått liknande blir så nöjd lr hjälp utav. Så för att försöka svara på frågan som är ställd så... 1000 tals timmar med pensel och airbrush, 1000 tals timmar framför datorn med tutrorials och reviews, 1000 tals kronor på figurer, färg och tillbehör (hälften används inte och många gånger skulle man sparat på att köpa "rätt" från början) sen ett antal liter grönsåpa för att strippa figurer som man först har varit nöjd över men som inte är i samma standard som de 5 senaste man målade. Men det är riktigt kul och ibland riktigt frustrerande och man måste bara helt enkelt våga testa även om figuren egentligen är för fin för att experimentera med.

Ställ gärna mer frågor så ska jag försöka svara men just den här var väldigt knivig att svara på :P

Inga målare här som är sugen på ett "meet and paint", vet att det vara några här för nått år sen som gjorde det och som verkar vart kul!? Eller det kanske redan är nått sånt på g som man missat?

adde_z

Re: Zätas målar logg-Mer SH Terminators

Inlägg av adde_z »

La ut mina hirst art formar till salu tidigare i veckan och när jag gjorde inventeringen av vilka nummer det var på dom så föll det sig inte bättre än att det vart lite gjuta av och att jag tvekar lite på att sälja dom. Dels pga att det var jävligt kul och massa nya idéer kom till och dels att man vill jämföra US priser mot inhemska priser när man visar intresse för dom och då kan jag lika gärna ha dom kvar..... Men nu till det som har hänt de senaste kvällarna

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

frigobben

Re: Zätas målar logg-Hirst-arts zon platta

Inlägg av frigobben »

Nice! Påminner mycket om originalet. Hur går det att frakta sådant gips? Lätt att det skadas?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Asnajs! Bra jobbat!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

adde_z

Inlägg av adde_z »

@frigobben

Tack
Det är ett väldigt tåligt gips i det avseendet, inte tåligt på samma sätt som plast lr resin. Men när jag limmat ihop alla rutor och låtit det härda skulle jag flytta på det och då var det ett par rutor som inte riktigt var klara och ramlade till golvet och dom klarade sig. Är inte 100 men tror att om man bygger ett par stycken för hemma bruk och vill ta med dom till en polare lr liknande så går det alldeles utmärkt om man inte är vårdslös. Om man gjort det i rätt gips sort och sedan limmat hela plattan på nått underlag (typ tunn mdf lr annan board)
Den är något mindre än originalet (220x220) men får som synes lite mindre fläskiga väggar....

@Röde

Tackar

Hoppas hinna gjuta lite mer i kväll/natt och under väntetiden bygga lite väggar

OhmanJ

Inlägg av OhmanJ »

Oj! Riktigt fint! Hur mycket kostar gipset? Skulle det bli svindyrt att göra ett större bräde på det här sättet?

adde_z

Inlägg av adde_z »

Det här med gips är en djungel, och heter olika överallt typ, just det här är gjort med primodur 100 som jag köpte samtidigt som formarna från game maniacs och kostar 300kr för 6kg och med det har jag gjutit 3 såna här 220x220 plattor plus en hel del annat, + att jag har haft min inlärnings period så det har säkert gått åt mer än nödvändigt.... Men då är inte det ett bra pris på gipset heller. Just primodur 100 hittar jag inte någon annanstans i Sverige men däremot primodur 40 som enligt mina efterforskningar är ett ännu bättre (hårdare, starkare) gips för 16kr/kg om man köper 25kg från cebex.se så då kostar det nog inte många kr att göra ett ganska stort spelbräde. Men däremot tar det en hel del tid om man bara har en av den gjutformen man behöver. Jag funderar på att göra en gjutform av en hel platta och börja gjuta en hel platta i taget och dår går det ju undan....

Skriv svar