Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Inlägg av Mortarion »

Falkman skrev:
Mortarion skrev:Och av de två alternativen känns det som att alternativ ett är det vettigaste.
Kör alla spelare i Sverige såhär, att dom bara ignorerar regelboken och går på det som verkar "vettigt"?
Ja, det är rätt få som spelar efter RAW, som tur är.

40K-reglerna är inte ens i närheten av tillräckligt välskrivna för att man skall kunna spela med bokstavstolkningar.

flames

Inlägg av flames »

personligen så tycker jag att "vettigt" i denna tråd verkar betyda: "jag gillar inte att man kan göra såhär och därför måste det ändras/förbjudas".

kan man göra någonting som är "lagligt" innanför reglernas ramar så kan man. vad jag eller någon annan tycker om det är irrelevant. reglerna slutar inte att vara reglerna bara för att man inte håller med om dom.

egge

Inlägg av egge »

Ok. Då kör vi RAW-stuket, då.

s62. Under smoke launcher: "Once per game..."

92-93 under vilken uppsättning som helst:
"Lastly, players make any scout moves.

Start the game!
"

Du får bara kasta smoke launchers under spelets gång.

Spelet börjar efter scout moves är gjorde och en spelare börjar med runda 1.

Jag tycker dock att man kan gott få kasta smoke launchers men om man får första rundan skall de vara borta i motståndarens fas. Men jag tror inte man skall få skjuta smoke launchers under ett scout move.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

flames

Inlägg av flames »

egge skrev: Du får bara kasta smoke launchers under spelets gång. [/b]

så varför diskuterades detta ens när det är solklart att smoke inte funkar i samband med scout moves efter som spelet tekniskt sett inte börjat än?.

sourpus

Inlägg av sourpus »

flames skrev:
egge skrev: Du får bara kasta smoke launchers under spelets gång. [/b]

så varför diskuterades detta ens när det är solklart att smoke inte funkar i samband med scout moves efter som spelet tekniskt sett inte börjat än?.
förstår inte hur det kan vara solklart när det är ganska uppenbart att folk har disparata uppfattningar om vad man får eller inte får göra.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

flames

Inlägg av flames »

om nu reglerna säger att smoke kan användas under spelets gång och att scout moves händer innan spelet har börjat hur är detta då inte solklart?.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och det står att scout move är som en "normal move" och i det innefattas möjligheten till smoke.
Eftersom reglerna säger emot sig själva måste man bestämma vilken RAW som väger tyngst.

flames

Inlägg av flames »

speedfreek skrev:Och det står att scout move är som en "normal move" och i det innefattas möjligheten till smoke.
Eftersom reglerna säger emot sig själva måste man bestämma vilken RAW som väger tyngst.
du menar att "...any scouts may make a normal move. this is done exactly as in their movement phase..." skulle betyda någonting annat än att ett scout move följer de vanliga movement reglerna?.

dessutom så står det "once per game..." i smoke launcher reglerna. och tekniskt sett så har inte spelet börjat förrän första spelarens första turn.

Joppe

Inlägg av Joppe »

Varför skulle inte spelet ha börjat? Spelet börjar väl med deployment?

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Men betyder inte once per game att man får göra det hur många gånger som helst utanför "game"? Dvs man kan smokea i sin scoutmove (innan game) och sedan ha sina smokelaunchers kvar! Det står ju inte i reglerna att man inte får det! [/RAW-troll]

@flames jag skrev för en tid sen i en annan lika bizarr tråd ett janska långt inlägg om varför jag tycker att att dra ett RAW-resonemang till sin spets är fel och att jag är glad över att vi har ett vettigt Swe-FAQ-team som rättar till de mest uppenbara buggarna. Jag rekommenderar att du läser det, då jag tror att de åsikter jag beskriver delas av många på (södra) Sveriges 40k-scen. http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 0&start=30

Angående grundfrågan är jag inte så säker på att att "göra ett move" (även innefattandes turboboost) även innefattar att använda specialförmågor som används i movementfasen och skulle gärna se att någon jag ven regelhänvisning på detta då jag inte har min regelbok här. Om det inte kan utläsas något om det ur reglerna så lutar jag åt alternativ 1, mest med hänsyn till vad kartasis skrev ovan.
Senast redigerad av 2 Bengtsson den yngre, redigerad totalt 1 gång.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar