Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Röde

Re: Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

Inlägg av Röde »

Gillar terminators...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Snyggt som alltid! Är väldigt imponerad av hur du lyckas få washes att lira så bra över hela modellen. Själv blir det mest bara fläcksjukan när jag försöker så jag sitter och målar washen i skrevor. Behöver kanske inte nämna att det är hyfsat tidskrävande :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Snyggt som alltid! Är väldigt imponerad av hur du lyckas få washes att lira så bra över hela modellen. Själv blir det mest bara fläcksjukan när jag försöker så jag sitter och målar washen i skrevor. Behöver kanske inte nämna att det är hyfsat tidskrävande :)
Då blir du säkert inte glad av att höra att det tog typ 1 minut per modell att washa :)

Desto gladare blir du säkert av att det är snorenkelt :) Du tar army painters washer strong tone och dark tone och blandar 50/50. De motsvarar ganska precis agrax earthshade och nuln oil men med tjockare konsistens, som om du blandar en vanlig wash med varnish. Sedan smetar du på ett heltäckande lager med en hyfsat stor pensel över hela modellen. Ta bort de värsta pölbildningarna. Klar. :)

Vill du finlira kan du låta det bli ett lite tjockare lager i skarvar och runt nitar, om du inte tänkt lägga på någon mer wash efteråt.

Det kan ju vara värt att poängtera att det här är inte en wash för att simulera skugga utan det är en wash som fungerar som ett filter. Den blendar ihop färgerna lite, tar ned alla nyanserna lite så den blir lite mörkare och ger färgen samtidigt lite nyansskiftningar så att den inte ser så ny och fräsch ut som den gör annars. Den ser helt enkelt lite naturligt sliten ut. Det går att köra färgspecifika filter också, typ en lite mörkare blå wash för blått, men jag gillar den här eftersom den slår två flugar i en smäll då den funkar som filter och smutsar ned modellen lite.

Ska man washa för att skugga så tar det tid och är så tråkigt att jag inte gör det :) Jag kör med airbrush istället, börjar med den mörkaste färgen och jobbar mig mot ljusare nyanser så är skuggningen redan klar.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Är det deras dip eller washar du använder?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Olof skrev:Är det deras dip eller washar du använder?
Jag kör washer, har inte provat dipparna.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

Inlägg av Nurgle »

Tack för tipsen - jättebra :) Har ju tyvärr påbörjat ett spår som är oändligt tidskrävande. Men vore najse om det gick att styra över till detta. Så jag är mest glad att det faktiskt är görbart på kortare tid. Även om det inte är jag just nu så betyder det inte att det kan bli så :)
Ska testa på nån provmodell så jag inte sabbar de befintliga.

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Snygga terminators! :)
Måste vara bra många smurfar som fick offras för dessa fem va? (=

Låter otäckt enkelt washa som ni beskriver, hmmmmmm.... =D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Tack för tipsen - jättebra :) Har ju tyvärr påbörjat ett spår som är oändligt tidskrävande. Men vore najse om det gick att styra över till detta. Så jag är mest glad att det faktiskt är görbart på kortare tid. Även om det inte är jag just nu så betyder det inte att det kan bli så :)
Ska testa på nån provmodell så jag inte sabbar de befintliga.
Kör du airbrush eller penselmålar du?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Leffegnu skrev:Snygga terminators! :)
Måste vara bra många smurfar som fick offras för dessa fem va? (=

Låter otäckt enkelt washa som ni beskriver, hmmmmmm.... =D
Tack och kul att du gillar de!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Sådär, la på en ak interactives streaking grime som sista wash. Det enda abret just nu är att jag körde vallejo gloss varnish innan jag la på washen och den är så j*kla blank att efter fem lager mattlack är de fortfarande halvblanka. Någon som har något tips? Är det bara att fortsätta lägga mattlack? Jag tycker inte de blivit så mycket mattare efter kanske det andra lagret.

I övrigt är jag nöjd med mina första fulmentarus. Bara baserna kvar. Och fem till att måla... :)

Bild

Skriv svar