Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Nora

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Nora »

Tycker fortfarande det verkar problematiskt att flytta karaktärer tillsammans med en enhet om man inte placerar den längs bak. Blir svårt även i chargen att få med någon karaktär om denna står i bakre ledet. Det står inte uttryckligen att man inte får charga genom en enhet, men jag tolkar det ändå som att det inte är tanken, så det går inte att flytta karaktären först. Flyttar man enheten först så kommer det inte finnas utrymme att hamna inom 1" från motstånden, för karaktären så då får den snällt stå och se på.
Några kommentarer på detta?

Nora

Inlägg av Nora »

Tycker även att moral fasen är konstigt formulerat och det gagnar en lista som kan fokusera sitt skytte. Kommer man över en viss gräns på döda modeller så får man ju dubbel utdelning. Konstigt
Sedan har jag sökt men inte hittat någon regel som exkluderar fordon från moral. Det är ju relevant för enheter av fordon.

Användarvisningsbild
Talos

Inlägg av Talos »

jag tror inte de exkluderade från moral, de har fått ett ld värde av en anledning

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Nora skrev:Tycker även att moral fasen är konstigt formulerat och det gagnar en lista som kan fokusera sitt skytte. Kommer man över en viss gräns på döda modeller så får man ju dubbel utdelning. Konstigt
Sedan har jag sökt men inte hittat någon regel som exkluderar fordon från moral. Det är ju relevant för enheter av fordon.
Som jag förstår det är fordon som vilken modell som helst numera. Tar Ld som alla andra. Very nice.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Man tar ju moralslag vid förlorade modeller, inte wounds, och singelenheter/fordon kan inte förlora några modeller, alltså slår man heller inget moral.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Ancalagon skrev:Man tar ju moralslag vid förlorade modeller, inte wounds, och singelenheter/fordon kan inte förlora några modeller, alltså slår man heller inget moral.
Fast enheter av fordon då?

Youndi

Inlägg av Youndi »

Flogger skrev:Vilket gör både tzeentch och grey knights rätt nice. Mortal wounds är fan tokbra nuförtiden!
Problemet är ju bortkastade "levels". Har jag en modell som kan kasta 3 magier så använder han ju upp hela skolan. Nästa modell kanske kan 2 men kan bara kasta 1, smite. Ett level bortkastat.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Nora skrev:Tycker fortfarande det verkar problematiskt att flytta karaktärer tillsammans med en enhet om man inte placerar den längs bak. Blir svårt även i chargen att få med någon karaktär om denna står i bakre ledet. Det står inte uttryckligen att man inte får charga genom en enhet, men jag tolkar det ändå som att det inte är tanken, så det går inte att flytta karaktären först. Flyttar man enheten först så kommer det inte finnas utrymme att hamna inom 1" från motstånden, för karaktären så då får den snällt stå och se på.
Några kommentarer på detta?
Image

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Youndi skrev:
Flogger skrev:Vilket gör både tzeentch och grey knights rätt nice. Mortal wounds är fan tokbra nuförtiden!
Problemet är ju bortkastade "levels". Har jag en modell som kan kasta 3 magier så använder han ju upp hela skolan. Nästa modell kanske kan 2 men kan bara kasta 1, smite. Ett level bortkastat.
Det är ju inte bortkastat. Det ger dig möjligheter att kasta rätt spells på rätt plats.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Konfa skrev:
Bengt skrev:Olika typer av terräng finns beskrivna i advanced rules, så man kan få cover om man står bakom något. :lol:
Jag tänkte så först också, men om det läses tillsammans med huvudregeln, och framför allt regeln för infanteri, så verkar det som att man måste uppfylla två kriterier: Helt på terrängen, och 50 % obscured.
Bara Woods, Ruins, och Imperial Statuary nämner obscured alls och för de första två är det är bara för icke infanteri, obscured nämns inte alls i core rules.

Woods: hela infanteri enheten på basen.
Ruins: infanteri enheten i/på den (utlämnar "hela" av någon anledning).
Craters: refererar till infanteri modeller istället för enheter.
Barricades: också infanteri modeller och det står uttryckligen att de bara behöver vara inom 1" (och på andra sidan från skytten).

Om man inte förutsätter att Battlefield Terrain sektionen gör undantag från core rules så gör sektionen ingenting alls.

Skriv svar