Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Falkman

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Falkman »

Yautja skrev:
Falkman skrev:Och absolut, min kommentar var bara angående Yautjas förslag angående en deepande suicide squad, då jag anser att det inte är speciellt bra och inte nåt dom ska få extra minus för.
Yarrgh... och aldrig påstod jag att de skulle ha extra minus någonstans. Scourges exemplet var ju vara för att plocka fram att Dark Eldar hade anti tank kapacitet. Jag brukar ha anti tank kapacitet i varje unit i mina listor och det har funkat ganska hyffsat hitills (Även fast man varit bortskämd tidigare som marine spelare med Typhoon, Melta och missile launcher spam). Det finns gott om anti tank, men det är inte point and click anti tank.

Det var alltså en del av att Dark Lance Ravagern skulle vara så mycket bättre för att resten av armén inte har något anti tank vilket jag tycker är fel. Men jag köper att en Dark Lance Ravager är ett av de stabilare choicen :)
Ja, jo, det var dåligt formulerat av mej. Jag vet att du inte sa att de skulle ha extra minus, jag ville bara lägga fram mitt argument för att de är en ytterst ostabil AT-enhet och därmed förtydliga att jag inte ville se några extra minus på dem. Att du tog upp dom gjorde det bara till en enkel post att citera som referensmaterial.
Dock så är de hyggligt bra med Haywire blasters och deployade normalt, då de iaf kan hålla sig utanför assault-räckvidd, vilket blir svårt om man ger dem Heat lances.
Tycker faktiskt att det är lite konstigt att de har samma minus för Heat lances som de har för alla andra vapen, då just Heat lances känns som ett mycket sämre val än de övriga, på grund av de extrema risker du måste utsätta enheten för om du vill kunna nyttja Heat lances optimalt.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Michael Carl skrev:Nej, den listan är inte direkt värd 36 i komp.
Problemet är att jag inte kan sätta fingret på vad som är fel och kompar för hårt heller,
förutom "superkombon" med en liten enhet hellions med fnp.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

men om ni har gjort subotimala val så kan ni väl inte döma kompen :)

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

cadelin skrev:men om ni har gjort subotimala val så kan ni väl inte döma kompen :)
Det är väl precis det man ska göra?

cadelin

Inlägg av cadelin »

nu får du utveckla joakim

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Nu tycker jag verkligen Cadelin är helt ute och cyklar.

Syftet med en kompmall som är "perfekt" är ju just det.
Att man skall kunna ta vilka enheter som helst och "råka" landa på precis den komp som armén förtjänar.

Jag sysslar inte med kompmallsoptning eftersom jag inte brukar gilla hur armén som kommer ut i andra änden av processen ser ut, men jag tycker ändå det vore trevligt om arméer fick en något så när rättvis komp, oavsett hur väl man utnyttjar eventuella hål i en mall.

cadelin

Inlägg av cadelin »

men det är ju precis det som Katarsis brukar säga när tex ni diskuterade nobskompen. Väljer man suboptimalt så straffas man av mallen. Den utgår från att man gör optimala val. Nu får ni bestämma er.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Där handlar det om att man annars måste ha en sida extra text för olika sorters komp för o-unika modeller o dyl.

Men avsikten är verkligen inte att alla skall vara tvingade att spela med de komp-optimalaste enheterna.
Det kan jag iaf inte tänka mig.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Idealet är ju givetvis att mallen är "perfekt", men i praktiken kan det ibland bli väldigt svårt att få till det, och då är det bättre att fälla än fria.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Det största problemet med mallen i dagsläget är den är väldigt rädd för att man skulle kunna utnyttja Pain Tokens och flytta runt dem till höger och vänster vilket man inte riktigt har tid med i en match.

Skriv svar