Den stora counts-as diskussionen

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
evr

Re: Den stora counts-as diskussionen

Inlägg av evr »

guildmaster skrev:Sen om andra viskar ost när man gör spelar sina ultramarines som BA så är det bara att hålla med.
Då kan man ju lika gärna viska ost när någon spela BA som BA. :P

Tycker personligen att så länge det är klart och tydligt vad varje modell representerar så spelar det mindre roll om färgschemat överensstämmer med GWs rekommenderade. Står i regelböckerna att det är fritt fram att göra egna chaptertolkningar (och att de även uppmuntrar det), så vad är det då för fel att ha ett chapter som ser ut som Ultramarines men att man spelar de som en offensiv Blood Angels-lista, om man nu vill spela en armé som ser ut som Ultramarines men är bra på att slåss i närstrid?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev: Blood angels är röda (något sånär) med blodtema. Inte gula med en knytnäve på. Night lords tillhör Chaos, inte blood angels för att de "passar temat bättre".
Jag tycker inte alls som du. Säg att man vill starta en ny arme och funderar på tema. Säg att man kanske har en massa coola och tuffa nightlordraptors, och får iden att det vore tufft att basera en arme på dom modellerna. Tyvärr går det ju inte att använda CSM kodexet till det, armen skulle bli så tråkig och kass att ingen skulle vilja spela med dig. Men, eftersom det funkar med BA kodexen så borde väl det vara ett vettigt alternativ?
Man skulle ju komma undan med den äran om man bara döpte om armen till "Blood Knights" eller vad det där successorchaptret nu heter som är farligt nära chaos.
Menar du att det skulle spela någon roll vilket namn en annan person sätter på sin arme?

Vidare tror jag inte att den främsta anledningen till att folk hoppar mellan kodexar är för att få bättre arméer, det är väl snarare för att få lite variation. Jag har spelat mina Ultramarines med Sicarius, Calgar, Lysander, Master of the Forge och Shrike. Jag hade fan varit urless på armen om jag kännt mig tvingad att alltid ha med ultramarineskaraktärer.

Jag tycker inte heller att det på något vis är självklart vilken av alla SM böcker som är bäst eller sämst. Det går att göra skitbra listor av samtliga.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Niklas

Inlägg av Niklas »

Jag har alltid varit bland de som blir bittra när de ena veckan möter en marinearme som använder sig av en codex, sedan hoppar till en annan codex när det codexet anses bättre. Speciellt när en vecka senare möter dem spelandes med en tredje codex. Å andra sidan så vill man ju gärna testa på att spela lite annorlunda ibland. Armebygge tar tid, så varför ska man inte få testa på innan man bestämer sig för vilken arme man egentligen vill spela?
imp skrev:Det jag inte gillar är när man använder ett av GW fördefinierat chapter och har dem som nåt annat. T.ex. BA som SW.
Jag hade ett fördefinerat gäng marines kallade World Eaters. Sedan valde GW i all sin visdom att ta ifrån mig allt som hörde dem till och bakade bara in dem bland alla andra chaos marines. En av de klart coolaste sakerna jag hade i min förra codex var möjligheten att sätta aspiring champions på juggernaughts, idag kan bara chaos lorden rida på en sådan.

Låt oss nu säga att jag har fem av dessa tillsammans med 8 fleshhounds för den delen. Om jag en dag känner för att plocka fram dessa gamla figurer jag spenderat ett antal timmar på att bygga ihop och måla - men ej längre kan spela med i mitt nuvarande codex... låt oss nu låsas att mina berzerkers är blood claws, mina aspiring champions på juggernaughts är thunderwolves, mina possessed chaos space marines är wulfen och mina flesh hounds är fenrisian wolves. Modelmässigt skulle det inte vara några som helst problem att urskilja vad var och en var och wysiwyg är inga problem. Axe of Khorne? Inga problem, här har du en Frostaxe. Icon of Khorne? Varsego, inkassera ett av de där fuskiga rerolla 1'or bannéren.

Rent tekniskt sett så tror jag inte att det skulle vara några problem över huvud taget. Space Wolves har fått så sjukt många leksaker att välja mellan i sin nya bok, medans jag som Chaos Space Marine spelare fick mina borttagna. Klart tusan man blir bitter och den ökände Greve Counts-as sitter där och lockar likt Slaanesh själv. Jag har änslånge varit lojal mot Codex: Chaos Space Marines, men det börjar bli riktigt lockande att testa på att leka rymdviking. Problemet som jag ser det dock, är att då spelar jag inte längre World Eaters... kalla det vad man vill, men det kommer bli Space Wolves jag spelar då och som hängivet fan av Khorne och hans gäng så känns det bara fel. Vi vet ju alla hur fåniga loyalist-marines är.

I korthet, kör på med counts-as för all del. Men då får ni fan leva med att jag kommer och retas med är för att ni spelar med fuskpäls på era vargar och med löstagbara huggtänder på era blödaränglar. Speciellt du Hylander. Jag minns nog allt dina Alpha-Iron-Lords-Warriors-of-the-Damned-Marines.

Ja e' int' bitter.

EDITS: Oj. Ett stavfel. Och ett till. Ännu ett. Aja, passar på att fixa lite grammatik när jag ändå är igång och editerar...
Senast redigerad av 4 Niklas, redigerad totalt 25 gång.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Vidare tror jag inte att den främsta anledningen till att folk hoppar mellan kodexar är för att få bättre arméer, det är väl snarare för att få lite variation. Jag har spelat mina Ultramarines med Sicarius, Calgar, Lysander, Master of the Forge och Shrike. Jag hade fan varit urless på armen om jag kännt mig tvingad att alltid ha med ultramarineskaraktärer.
Sålänge du håller dig till din egen codex så tycker jag att man kan få spela med precis vad man vill. Det känns ju jättedumt att exempelvis SM måste vara blå för att spela med Calgar när andra arméer får se ut hur de vill och välja vad de vill.

Samma sak gäller ju att "blanda marks" till Chaos, varför skulle man frivilligt ignonerara halva sin codex på grund av fluff när inga andra arméer gör det?

Fluffet tycks ju bara "påverka" vissa arméer. Folk klagar om man spelar Ultramarines med Lysander, men däremot så klagar ingen om du spelar "random clan" och har med Ghazkull även fast han enligt fluffet tillhör en annan. Eller vem reagerar ens om du har "the swarmlord" i fel hivefleet?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Så länge det är tydligt med vad som är vad kan man spela med vilket codex man vill. Men så är ju jag en av dem som har hoppat från SM till BA :oops:
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Har folk inget bättre för sig än att gå runt och irritera sig på hur andra människor bygger och målar sina arméer, de kanske borde fokusera på sig själv istället...

SÅ länge det är wysiwyg och enhetligt ser jag inge problem med count as

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Jag tycker att det bara finns tre saker som spelar roll.
1. Man ska kunna titta på modellerna och veta vilken enhet de representerar (förutsatt att man vet vilken armé man spelar mot).
2. All utrustning ska vara wysiwyg.
3. Armén man spelar ska inte uppenbart vara en annan armé.

Att bryta mot någon av ovanstående punkter tycker jag blir förvirrande att spela mot.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Niklas skrev:rant
Bra sagt.

Om någon undrar vad jag tycker så står det där.

egge

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:Jag tycker inte alls som du. Säg att man vill starta en ny arme och funderar på tema. Säg att man kanske har en massa coola och tuffa nightlordraptors, och får iden att det vore tufft att basera en arme på dom modellerna. Tyvärr går det ju inte att använda CSM kodexet till det, armen skulle bli så tråkig och kass att ingen skulle vilja spela med dig. Men, eftersom det funkar med BA kodexen så borde väl det vara ett vettigt alternativ?
Man skulle ju komma undan med den äran om man bara döpte om armen till "Blood Knights" eller vad det där successorchaptret nu heter som är farligt nära chaos.
Menar du att det skulle spela någon roll vilket namn en annan person sätter på sin arme?

Jag håller med om att det är ok att spela med count as så länge man är konsekvent och har gjort det för att det skall vara coolt. Men jag tror bara inte att folk väljer tema först utan de väljer i så fall ett codex först och sedan försöker passa på att göra modeller som kan spela med det egentligen codex de vill spela med för att det blir bättre för just den typ av armé man vill spela, regelmässigt. Att spela med Chaos figurer hade gått som BA. Men då skall det ändå vara BA tema. Att köra ett chaostema med raptors och sedan kalla det BA (för att sedan byta tillbaka till Chaos första sekunden man kan) är jag tveksam till och tycker faktiskt det är rätt fult.

Särskilt i turneringar där det nu finns en miljon specialregel för varje specifik enhetstyp. Jag har flera gånger blivit trött och glömt specialregler och känner att det kommer inte bli lättare när Khorne berzerkers kommer kunna antingen ha personal teleporters och power weapon samt storm bolter eller så har de counter-charge med +2 attacker och ett standard som ger +1A eller så har de väldigt snabba rhinos eller så får alla slå om sina missar. Samtidigt tycker jag det är ok lite åt andra hållet. Spela BA som vanliga marines om du vill - det är nära nog. Men som Space wolfs? Nej, det skär i mina ögon och det är ingen som skall säga till mig att någon tycker att BA fluffet passar bättre till SW utan det är bara för att de vill ha de bästa reglerna på den typ utav armé de vill spela just då.

Sedan vill jag vara god nog att erkänna brister i min logik men det är ju högst personligt tycke så:
1. Jag gillar inte att jag inte får göra samma sak som Marines och att jag skall bli straffad för att jag spela nids. Jag ser för mycket folk som gör en marine-armé, kommer underfund med att ett visst codex är bättre för den armén och spelar med den armén istället. Bara för att de kan. Det handlar inte om variera sitt codex. Det finns så mycket olika enheter i de nyare codexen att du kan variera sjukt mycket ändå. Det handlar om att du vill ha bättre regler.
2. Jag tycker det är ok att spela specifika marines som vanliga codex space marines. Inte Blood angels som plötstligt är grey knights (och om GN-codexet är tillräckligt bra kommer vi antagligen få se det).
3. En turnering är fem matcher. Vill man ha variation kan man spela andra codex hemma. På turneringar tycker jag man alltid skall vara tydlig med vad det är för codex alternativt alltid spela dem som samma armé. De flesta anser dock att de vill ha variation på turneringar men oftast handlar det om att de vill få fram fördelar till sin armé.

Märk dock att jag har egentligen inget problem med detta. Utom på de turneringar jag arrangerar - då sätter jag de regler jag vill. Jag godkänner gärna arrangörers idé om att ett space marine codex= DA, BA, SW, Marines, BT och Chaos men på mina turneringar får man straff för det för hittills är det ingen jag märkt som spelat med ett annat codex för att de vill ha variation (då hade de lika gärna kunnat välja DA) utan helt enkelt för att de vill ha bättre arméer.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

fjugin skrev:Jag tycker att det bara finns tre saker som spelar roll.
1. Man ska kunna titta på modellerna och veta vilken enhet de representerar (förutsatt att man vet vilken armé man spelar mot).
2. All utrustning ska vara wysiwyg.
3. Armén man spelar ska inte uppenbart vara en annan armé.

Att bryta mot någon av ovanstående punkter tycker jag blir förvirrande att spela mot.
Håller med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar