EyeGuy skrev: Anledningen till att jag inte läger till särskilt mycket för deras ordrar är hur lättillgängliga de är. En platoon command squad kostar 30 poäng och har fem 5p modeller i sig redan i grund. Så max 5p skulle kunna hävdas vara order kostnad. Dessutom konkurrerar inte ordergivningen av FRFSRF med nånting annat. Springer du får du inte skuta så då lägger du run run run ändå osv. Men det räcker att du säger att varannan har FRFSRF aktiverat när du skjuter för att de ska ha mycket hög damage output. Då räknar jag också med att de måste lyckas med leadership test och att inte alla kan ha tillgång på den som de som själva lägger ordren. Jag får gå tillbaka till siffrorna och meditera lite över detta...
Archelon skrev:
De har sinda styrka 5 ap 5 vapen och thats it.
Det är just detta som gjort dom till en såpass kraftig grund som dom faktiskt är. S5 är absolut inget att fnysa åt.
Dom har även 30" räckvidd vilket kan ge dom ett övertag om dom bara ska stå still och skjuta.
Snabb jämförelse med en Guardsman och "din" Fire Warrior.
För tre poäng får Fire Warrior:
-1 i WS och I
+1 BS och ett bättre armor save
+2 S och 5AP på deras standard vapen, samt 30" räckvidd (jämför med S3 AP- 24")
Känns inte riktigt propotionellt...
Det är väll just det som det är, proportionerligt. 3 poäng är riktigt mycket när det man utgår ifrån kostar 5 poäng. Om du har 20 firewarriors så har du 32 guardsmen. Dessa 32 guardsmen har ungefär 15 mer attacker och ytterligare 12 attacker på charge 12 mer wounds som blir lika bra som firewarriors i cover. Har ett mer i leadership som de inte behöver betala för och slutligen så måste firewarriors skjuta 60% hårdare per modell för att skjuta lika hårt per poäng.
Bara en allmän fråga. Hur många tar guardsmen för att få lite extra lasgun skytte? För om svaret är väldigt få betyder ju det att de i sin tur är lite för dåliga från början så att vara hacket bättre torde vara ok, eller?
Sen är det ju som jag redan sagt det enda som de gör är skjuta sina styrka 5 ap 5 skott. med alla sina nackdelar bör de ju kunna göra det bättre än både piranor och stealthsuits och liknande.
Kollade in siffrorna på firewarrior skytte mot guardsmen. 20 firewarriors och 32 guardsmen dödar väldigt lika mot MEq utanför rapidfirerange om man räknar med ordertillgänglighet på 80% (Lyckad leadership) Dock så kanske de är för enkelt att bara räkna så som du säger.
EyeGuy skrev: Det jag skulle tycka du kan göra för att förbättra Fire Warriors är att ge dom möjligheten att välja olika heavy/special weapons. Deras teknologi är ganska avancerad, så med lite trickande kanske du kan få ihop något som påminner om Eldars Weapon platforms.
Jag vet inte. Gillar väll lite grand att deras squads inte är som alla andra med 10 man och ett heavy weapon. Det som saknas är väll snarare nån special regel eller nått. Att göra nått heavy weapon leder väll även till att man måste ha nån typ utav modell för det. De enda modelleringsskillnader jag lagt till nu är väldigt små. Som plasma rifle på stealthsuits (har jag byggt en och det ser snyggt ut) och att man kan ta pulserifles på gundrones.
EyeGuy skrev: Självklart vill man ha fungerande troops, men som alternativ där skulle man kunna ha en grupp i suits (max 1, eller liknande) för att kunna få både mobilitet och den eldkraft Tau ska ha för att få vara Tau. Detta låter enligt mig attraktivare än en grupp Fire Warriors i en transport som bara är där för att ta objektiv.
Nått annat som jag noterat är hur dåligt en devilfish fungerar med sin transportförmåga. Alla andra lag har transporter som på nått sätt komplimenterar de transporterade gubbarna. Närstrids listor har transporter som gör att de kan röra sig fortare fram mot fienden och ha bättre skydd under tiden plus assault ramps eller open topped eller landspeeder storm effekten. Rangade gubbar får firepoints som IGs chimeror, Dark eldar open topped och spacemarines rhinos som ändå inte har mer än 2 vapen som vill skjuta. Taus devilfishar gör bara att firewarirorsen inte får skjuta och med tau är en gubbe som inte skjuter en värdelös gubbe. Har dock inga förslag på lösningar till detta.