Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Mortarion

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Jag tror att du har missförstått det hela lite. Kompskillnaden är extra turneringspoäng. Dessutom spelar man om vanliga turneringspoäng i varje match. Annars hade ju resultatet i matcherna inte spelat någon roll. Så om vi antar att orkspelaren i ditt exempel vann matchen med 20-0 (Vilket han nästan garanterat kommer att göra eftersom en komp 0-armé är sjukt mycket hårdare än en komp 85-armé). I så fall får orkspelaren 20 + (10 - 17/2), dvs 21,5 poäng. Och marinespelaren får 18,5. Så orkspelaren vinner fortfarande, men inte så stort eftersom han enbart har kört över en mycket snällare arme i en match han "skall" vinna.
Dock är, såsom jag har förstått det, tanken att man i första hand skall möta arméer med liknande komp. Så komp 0-listan kommer antagligen inte att få möta komp 85-listor.

Och tills sist... Orkerna är inte för hårt kompade i den här mallen. Med tanke på hur många som varit inblandade med synpunkter så skulle jag säga att de har hyggligt rättvis komp. Visst, mallen kommer antagligen att behöva justeras lite efter turneringen, men så kommer det att vara för alla arméer.

(Och jag spelar för övrigt orker själv, och kommer att göra det även på Sydcon.)
Gascogne skrev:
Gonka Koff skrev:
Gascogne skrev:Det du säger om att det inte skulle vara kul att spela turnering om man har låg komp har jag litet svårt att förstå. Varför är det mindre roligt att spela med en lågt kompad lista?
Min komp ligger på 0?

Ta kan ett räkne exempel med min kompis som har komp 83 med sina Ultra Marines.
(en kompis till räknade ut detta åt mig eftersom jag är helt ny till komp poäng)
10 +/- (kompskillnaden/2)

så om vi det här fallet räknar som på sydcon blir (kompen/5):
komp 83/5 = 17
komp 0 = 0

om orkspelaren vinner så blir kompen för slaget:
10 +/- (0-17)/2

så orkspelaren får 10 +(-8,5) = 1,5
marine spelaren borde således få 10 -(-8,5) = 18,5

spelar iofs ingen roll vem som vinner, kompskillnadspoängen är en matematisk formel, utan hänsyn till vem som faktiskt vinner slaget.
Så jag får 1.5 poäng för jag vinner och han får 18.5 poäng för han förlorar.

Orks har mycket minus på alla deras enheter och tar man stora enheter så får man även minus där, så det blir kaka på kaka.

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

egge skrev:SydCon är en turnering. Det finns flertal mycket bra turneringar som kör okompat. Kompen skall se till att folk inte bara tar det bästa. Det finns klara tendenser att folk oftast tycker att de bästa enheterna/kombinationerna är de coolaste. Men inte de dåliga. Kompen jämnar ut det.

Alla listor har en majoritet av enheter som ger minus. Så det är inte bara orks som är i den situationen. Jag vill gärna se hur en marinelista med 84 i komp ser ut, dock. Jag tror att de flesta listorna med 30-80 i komp kommer kunna vinna en turnering. Men under där kommer det bli svårt. Går Kan du inte mallopta lite för att öka minusen. Min erfarenhet säger att det ofta räcker med små förändringar för att öka kompen. Om du postar din komp 0 lista så kan vi alla komma med förslag och kommentera på hur du kan ändra listan och göra den snällare med minimalt med arbete.
Det är mycket folk som säger att smurf arméen klarar fortfarande av att opta ganska mycket även med nuvarande komp system. (fråga inte mig hur efter jag inte är en Ultramarine spelare).

Och jag postade min armé lista för ett tag sen men det har varit lite slött med respons på den. ;)
Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Jag tar gärna emot tips och hjälp för att få ordning på listan. :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gascogne skrev:Det är mycket folk som säger att smurf arméen klarar fortfarande av att opta ganska mycket även med nuvarande komp system. (fråga inte mig hur efter jag inte är en Ultramarine spelare).
Be "mycket folk" att kommentera i SM-mallen på vad som behöver ändras för att de ska få en rättvis komp. Mallen blir bra om alla hjälps åt att göra den bra.

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

Fråga om hur Tankbustas räknas med komp, det står så här på dom.
Tankbustas
+1 each Tankbusta model after the fifth
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
Är det totala Tankbustas som räknas över 5 eller är det per grupp?

Som jag tolkar det så skulle följande ge +15 komp poäng.

Elite: Tankbustas x 10
Bomb-squigs x 3, Tankhammers x 2
->165pt

Elite: Tankbustas x 10
Bomb-squigs x 3, Tankhammers x 2
->165pt

egge

Inlägg av egge »

@Gascogne.
Jag tror din lista fick 23 i komp med nuvarande lista, tror jag.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mork

Inlägg av Mork »

De räknas per grupp. Så vardera av dina ger +5.
Utrett i annat ärende ang meganobs.
Mork, the articulate ork!

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

Det är en felstavning under flashgitz Flash Gitz.
+5 fist of unit of Flash Gitz
Borde nog vara first. ;)

*Edit*
Fråga om Meganobz.

Står i mallen:
-1 first of each Kombiweapon
Menas det att det är bara minus för 1 kombiweapon om man tex. enbart tar kombi-scorcha i enheten?

En till fråga om Meganobz.
-3 if an Independent Character with bosspole is present in the army.
Så det räcker med en karaktär som har bosspole i arméen och inte en som är med i Meganobz truppen för att få -3 i komp? :shock:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag läste igenom den färdiga mallen.

-2 för Cybork body på bossen??

Om man jämför med lite andra närstridiga HQ:n:
Black templar marshall: -1 för 4+ invo eller -3 för 3+.
Blood angels captain: +/- 0 för 4+ invo (ingår och inget minus för valet) eller -1/3 för 3+ invo.
Chaos lord: +/- 0 för 5+ invo (ingår och inget minus för valet)
Grey knight hero: +/- 0 för 5+ invo (ingår och jag tror knappast minusen för valet är för invo save) alternativt -3 för 4+ invo.
Dark Angel master: +/- 0 för 4+ invo (ingår och inget minus för valet)
Eldar Farseer eller Autarch: +/- 0 för 4+ invo (ingår och inget minus för valet) - Kanske inte riktigt jämförbara val, dock.
Necron Lords: Inget minus för 4+ invo.
Space marines captain: +/- 0 för 4+ invo (ingår och inget minus för valet) eller -1/3 för 3+ invo.
Space Wolves lord: -1 för 4+ invo eller -3 för 3+.

Och orkerna då: -2 för 5+ invo.
Jag vet att man inte skall jämföra val mellan arméerna, men det känns ändå rätt skevt. 5+ är rätt rejält mycket sämre än 4+. -1 känns OK, eftersom man inte kan dela ut halva minus och den ändå borde ge någon form av negativ modifikation. Men -2? Njäe...

Dock vet jag att mallen till Sydcon är spikad nu, så det är mest för framtida mallar.

Mork

Inlägg av Mork »

Jag föreslog -1...(warboss cybork body).

När man tänker efter så kan ju faktiskt bigmeken ha cybork body också.
Men på en 2w karaktär som är allmänt kass bortsett från 2 wargear val
så är det inte direkt befogat att han ska få modifikationen också.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Gascogne skrev:
-1 first of each Kombiweapon
Menas det att det är bara minus för 1 kombiweapon om man tex. enbart tar kombi-scorcha i enheten?
Det antar jag. "first of each" brukar betyda "första av varje", så har man bara en typ av kombi så blir det bara -1.
Gascogne skrev:
-3 if an Independent Character with bosspole is present in the army.
Så det räcker med en karaktär som har bosspole i arméen och inte en som är med i Meganobz truppen för att få -3 i komp? :shock:
Ja, för du kan ju aldrig vara säker på var en IC hamnar. Man får ju joina honom var man vill. Så de vill vara säkra på att man får minus om möjlighetern till bosspole i enheten finns. Helt enkelt. Bra? Nja, men samtidigt finns det inget annat sätt om man vill vara säker. Iofs skulle man kunna modifiera komp efter varje slag, dvs efter man kollat hur man spelat. Men det blir bra mycket mer komplicerat, man behöver folk till det osv.

Låst