Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

egge

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar Egge med att du inte har nått val i vilka modeller du får flytta?
Därför det går inte att välja fritt om du måste maximera antalet modeller. Sekunden du väljer 1 utav 30 figurer fel kommer du inte maximera antalet modeller. Så väljer du fritt maximerar du antagligen rätt sällan antalet modeller.

No holding back verkar vara en "anda" man skall tolka reglerna på. Om fienden har en modell i skog och en utanför och du måste charga den i skogen på grund utav no holding back och du inte får välja att flytta en annan modell att ställa i vägen så kanske ingen kommer in i närstrid. Så där betyder no holding back = 0 modeller som slåss istället för _samtliga_ i enheten.

Om jag har en enhet utspridd och ställer upp en kille precis två tum från någon som är i bas till bas och sedan sätter de bakom inom 2" från honom så kan fienden komma att pile:a in mot den modellen som gör att hela min enhet slår men om jag kör no holding back så kommer kanske hälften få slå för den modellen har flyttat för långt fram för flera modeller i min enhet.

No holding back maximerar inte antalet modeller. Får du välja vilken ordning du flyttar maximerar du väldigt ofta aldrig dina modeller. Följer du punktlistan så väljer du om du vill göra det eller inte. Om du är duktig nog. Med andra ord. Om no holding back är viktigt för dig så flytta då enligt punktlistan när du flyttar in och gör allt för att maximera dina modeller. Så länge du inte gnäller på att motståndaren flyttar enligt punktlistan som GW säger är sättet man flyttar på för att maximera antalet modeller det så är saken lungt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Varför ska trixandet i närstrid ligga i assaultfasen? Man kan nå samma resultat som egge vill få ut ur assaultmovet genom att flytta gubbarna i movmentfasen. Spelar man med etc systemet så kan man fortfarande uppnå samma resultat det är bara att det krävs mer framförhållning. Detta tycker jag är bästa lösningen då det är att mötas på mitten. Du kan fortfarande trixa men det sker i movmenten
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

För ingenting kan hända mellan movement och assault :roll:
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Tadaotoko skrev:Varför ska trixandet i närstrid ligga i assaultfasen? Man kan nå samma resultat som egge vill få ut ur assaultmovet genom att flytta gubbarna i movmentfasen.
Nä, med punktlistan kan man göra ganska elaka saker genom att knalla bort från fienden med bakre modeller i både charge och pile-movesen. Man kan på det sättet ta objektiv utan att kunna bli skjuten på, man kan dessutom blockera vägen för fiendens modeller genom långa, irriterande strängar av modeller. (det går ju inte att tankshocka genom närstrid). Såna här trix är såklart mest relevant för riktigt stora enheter.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Gonka Koff skrev:
Tadaotoko skrev:Varför ska trixandet i närstrid ligga i assaultfasen? Man kan nå samma resultat som egge vill få ut ur assaultmovet genom att flytta gubbarna i movmentfasen.
Nä, med punktlistan kan man göra ganska elaka saker genom att knalla bort från fienden med bakre modeller i både charge och pile-movesen. Man kan på det sättet ta objektiv utan att kunna bli skjuten på, man kan dessutom blockera vägen för fiendens modeller genom långa, irriterande strängar av modeller. (det går ju inte att tankshocka genom närstrid). Såna här trix är såklart mest relevant för riktigt stora enheter.
Tror inte det går under pile-in väl? Den är ju formulerad annorlunda.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Gonka Koff skrev:
Det är därför jag tycker etc tolkningen är bäst. Man kan göra allt trixande som inte gör att man kommer bort från närstriden
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

egge

Inlägg av egge »

Medan jag anser att hord arméer som inte är space marines blir galet mycket sämre om man inte får trixa i närstrid.

"Min space marine chargar din 80-manna enhet. Nej, alla 70 som inte kommer in i närstrid måste flytta bort från objektivet".

Angående pile in så tycker jag inte den är annorlunda egentligen. Att man måste flytta så nära som möjligt gäller vid mass carnage när du inte har någon i bas tll bas. Detta funkar som en assault, d v s den närmsta flyttar mot den närmsta. Rgeln är också förtydligad att även om du inte kommer i bas med fienden måste man ändå flytta en assault move mot fienden, d v s att den närsmta kommer flytta sin fulla move mot fienden även om han inte kommer in i närstrid. Sedan är det som en vanlig charge.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev:Medan jag anser att hord arméer som inte är space marines blir galet mycket sämre om man inte får trixa i närstrid.
Nämen OJ!

Jag själv anser att hordarméer som inte är space marines blir galet mycket bättre om man får trixa i närstrid.
~eller:~
Jag anser att mina Space Marines som inte kan ha svinbilliga jättenheter med fearlessgubbar har det jävligt jobbigt att vinna över trixande hordarméer.
...
Förlåt, inget illa menat såklart. Jag tycker också att det är kul att trixa i närstrid, men jag tycker att gränsen mellan trix och fusk ligger nånstans där man börjar flytta gubbar bort från en närstrid. Det strider så uppenbart mot "no holding back" att det blinkar rött rakt genom ögonlocken. Detta är ju såklart bara min åsikt och inget inlägg i regeltolkningsdiskussionen. Jag är för övrigt fullt medveten om att det är lite synd om Nidsen som har en ganska svag kodex och som nästan är beroende av "trix" som det vi diskuterar här för att fungera bra. Men, det tycker jag är en annan diskussion. För även Nob Bikers/warlock jetbikes/thunderwolf Cav etc älskar Egge Charges, och det är hårt skit även utan trix.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 5 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag håller med Egge om mycket men det finns 2 sidor på varje mynt, den bästa lösningen vore om Egge själv skaffade en 3+ armé och testa hur kul det är att charga 30 orker med 10 marines och förlora närstriden samtidigt som ork spelaren håller 2 objektiv med sin hord....

//Per som tycker att lagom trixande är roligt och utmanande

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Tadaotoko skrev:Vad tycker de som skriver svenskafaqn? Skulle vara bra att försöka struktuera upp diskussionen. Alternativt att man gör en omröstning nu när frågan diskuterats ett tag.
Eftersom det verkar som att folk faktiskt har olika uppfattning av vad regeln säger och inte enbart hur man bör spela har jag tagit upp frågan med de andra.

Skriv svar