Mag-El skrev:
"Det går inte spela så"
Jo det går utmärkt, klarat mig väldigt bra. Har aldrig haft en diskussion om det. Folk som tror att det är det spelet går ut på att det är det som gör det taktiskt kanske inte tycker så. Dock betyder det inte att det är så.
Funkar utmärkt om båda parterna inte bryr sig så mycket om noggrannhet, men så fort någon vill spela med så nära 100% noggrannhet så blir det problem. "Nej du får inte flytta fisten mot min karaktär för att då kommer han stå ivägen för en grunt nr 5 osv."
Inte så kul det heller.
Något som är fullt spelbart är dock ETC-tolkningen.
Sen argumentet att reglerna inte SKA vara noggranna kan ju ha en viss sanning i sig, men det är därför swefaqen finns. Swefaqen modifierar så att det turneringsodugliga regelverket blir turneringsdugligt.
EDIT:
Nahoj skrev:Själv är jag för "no holding back". Att säga det inte skulle gå att spela så är bara löjligt. Teoretiskt kanske det inte går att genomföra med 100 procentig exakthet, men det spelar i praktiken sällan någon stor roll.
Men det är ju ett enormt problem! Om något inte går att genomföra med 100% exakthet så finns det ju utrymme för två olika subjektiva tolkningar av samma situation och eftersom ingen av spelarna är opartiska så går det inte att rättvist genomföra det. Självklart spelar det ingen roll när man latjar med polarn i källaren, då ingen av spelarna kräver 100% noggrannhet, men på turneringar gör vissa det.
Det kan faktiskt avgöra vinst och förlust om en ork extra får slå eller inte, även om det är väldigt sällan. Ingen toppspelare skulle medvetet vilja minska sina chanser i en närstrid även om det de offrar inte är mycket. Noggrannhet är viktigt! (i turneringar och tävlingsinriktade matcher).