Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Space Marines
Jag tror fortfarande på en tabell där man summerar:
(Front AV-10) + 1 om det är en transport och får sen ett värde i slutet som kna jämföras mot en tabell.
(Front AV-10) + 1 om det är en transport och får sen ett värde i slutet som kna jämföras mot en tabell.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Vindicators är främst till för att suga eld och skrämmas med, särskilt effektiva är dom inte. Förutom mot Kaos marines. Kaos är i regel för immobila för att komma in på den enkla flanken, samt har nog dyra enheter för att Vindisen ska kunna skjuta ut sina egna poäng.LordTengil skrev:Vindicatorn kommer för billigt undan. Antingen höjer man kompen på grundnivån eller höjer det eskalerande minuset. Två vindicators ger -14, dvs -7 per vindicator. Det är för lite för två vindicators.
Håller dock helt klart med om att två är bättre än en.
Nu har jag inte min dator med mig och inte internet hemma så men den listan jag funderar på är följande.Jocke Rapp skrev:Posta en armélista om du har några konkreta åsikter kring en specifik uppsättning enheter som borde ge mer minus än vad de gör.
kompar in på 43 och är man villig att gå ner till 40 i komp kan man ganska lätt stuva om lite poäng för en fist till eller två PW beroende på vad man vill ha. Jag skulle villja tro att listan är ganska stabil och med sina 8 bilar varav två vindis som suger mycket eld...
Antalet rinos gör ju att man kan ha extremt mycket marines just där man behöver ha dem. Att man sedan kan byta ut 1-2 tacticals mot assult marines eller sternguards om man vill ha lite mer combat punch. Med kantor suport blir man ju ganska mycket bättre på att veva folk i combat också. Listan skulle lika gärna kunna ha khan, vulkan eller shrike då alla gör listan ganska stabil och bostar den på olika områden. Även om jag föredrar kantor som gör tacticals lite bättre på att mala ner folk i strid med dem. Men mängden rinos gör ju lite att man alltid har en bil att köra omkring, bilar att blocka med och slänga runt claim trupper.
HQ:
Kantor. 175p -13
Troops: 1310p -36
6*10 Tac i rinos:
2*missile/flamer.
2*missile/melta,.
2* multi-melta/plasma.
Srg: 2 fistar, 3 meltabomber.
Heavy:
Vindicator: Siege Shield. 125p -5
Vindicator: Siege Shield. 125p -8
- theWatchman
Jag förstår rimligheten i att ge minus för varje shield på assault termosarna istälet för som förut. Men är det inte rimligt att sätta -1 each storm shield after the second istället så dom hamnar på samma grundminus som förut? Speciellt med tanke på att den enda möjliga transporten till dom dessutom har blivit 5 dyrare i komp?
-
Gonka Koff
@Joey Boy:
Hmm, det där ser onekligen hårt ut. Men, är det verkligen kompen för rhinosarna som är problemet?
Listans 6 rhinos kostar 210 poäng och ger -18 i kompminus, dvs mer än t. ex. Lysander, Abaddon och LR nr 2 sett till sin kostnad.
Det som jag reagerar på är däremot att 60 marines med 2 fistar för 1100 poäng också ger -18 i kompminus. Att den där rackarns Kantor sedan ger Stubborn till dessa 60 marines gör det hela riktigt irriterande. När de dessutom får varsin extra attack börjar det kännas surt på riktigt ...
Nu har jag inte tänkt igenom detta speciellt noga, men kanske kan man komma runt detta genom att ge escalerande minus på tacticals? Squad 1 ger -2, squad 2 -3 osv.
För Kantor skulle man kunna ge till exempel -1/4 per modell som kan använda hans förmåga (stubborn + extra attack), men då bör hans egna minus sänkas tillbaka till typ -8.
Din lista skulle då ge
Rhinosar: -18
6 Sm squads: 2+3+4+5+6+7 = -27
2 fistar: -6
Vindicators: -13
Kantor grund: -8
Kantors effekt: 60/4 = -15
..summa: 105-87 = 18
Detta resultat blir helt okej tycker jag, men har litet svårt att se hur det skulle funka i andra fall.
Hmm, det där ser onekligen hårt ut. Men, är det verkligen kompen för rhinosarna som är problemet?
Listans 6 rhinos kostar 210 poäng och ger -18 i kompminus, dvs mer än t. ex. Lysander, Abaddon och LR nr 2 sett till sin kostnad.
Det som jag reagerar på är däremot att 60 marines med 2 fistar för 1100 poäng också ger -18 i kompminus. Att den där rackarns Kantor sedan ger Stubborn till dessa 60 marines gör det hela riktigt irriterande. När de dessutom får varsin extra attack börjar det kännas surt på riktigt ...
Nu har jag inte tänkt igenom detta speciellt noga, men kanske kan man komma runt detta genom att ge escalerande minus på tacticals? Squad 1 ger -2, squad 2 -3 osv.
För Kantor skulle man kunna ge till exempel -1/4 per modell som kan använda hans förmåga (stubborn + extra attack), men då bör hans egna minus sänkas tillbaka till typ -8.
Din lista skulle då ge
Rhinosar: -18
6 Sm squads: 2+3+4+5+6+7 = -27
2 fistar: -6
Vindicators: -13
Kantor grund: -8
Kantors effekt: 60/4 = -15
..summa: 105-87 = 18
Detta resultat blir helt okej tycker jag, men har litet svårt att se hur det skulle funka i andra fall.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nu har vi uppdaterat mallen på nytt. Ett eskalerande minus för fordon finns med, övriga ändringar är: Master of the forge, Scouts, Assault Terminators och Vindicator.
Då får man ta sig en tid och hur det har blivit nu och se hur ens nya armé klarar sig.Jocke Rapp skrev:Nu har vi uppdaterat mallen på nytt. Ett eskalerande minus för fordon finns med, övriga ändringar är: Master of the forge, Scouts, Assault Terminators och Vindicator.
*Edit*
Fråga, hur får man Sternguards som troops choice? Kan inte hitta det nånstans i boken, antagligen bara blind...
Sternguards
-3 each scoring unit of Sternguards
-
Jocke Rapp
- Site Admin
-
Booogeyman
Minuset för TroopBike borde minska för varje enhet, då 4:e Bikeenheten som tropp inte är lika bra som den första.Mallen skrev:Bike Squadron
-5 If taken as Troops (due to captain on bike)
-1 Combiweapon / Plasma Gun / Meltagun / Flamer
-1 Attack Bike
-1 Power Weapon
-3 Power Fist
T.ex.
1:a -5
2:a -4
3:e -3
4:e -2
5:e 0
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
-
Jocke Rapp
- Site Admin