Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: 4000p Tyranids

Inlägg av Kaptenen »

Projekt 4000p Tyranider 2013

Hormagants, Brood 3, inga uppgraderingar

Alla 12 klara nu ikväll.
Måla upp en stor Horde-armé tar sin tid, men 12 gubbar på 15 dagar är jag mycket nöjd med, det kan svårt ibland att knöla in målning mellan familj, jobb och annat.

Bild

Totalt 52 Hormagaunts klara nu. En dag ska jag nå 6 fulla troops, dvs 180st. :D

Bild

Med dessa 12st 6-poängare får jag 72p till och är då uppe i totalt 3142 poäng.
Mitten på Augusti nu, jag har 4,5 månader på mig till att få klart 858 poäng till för att lyckas med målet.
Det ska jag klara!

Användarvisningsbild
Flogger

4000p Tyranids

Inlägg av Flogger »

Härligt att se! Kommer du på 3k turneringen i Jönköping i Oktober nu då? ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev:Härligt att se! Kommer du på 3k turneringen i Jönköping i Oktober nu då? ;)
Tack!

Nej tyvärr.. Ska utomlands i slutet på september och sedan har barnen höstlov i Oktober/November, måste jobba däremellan.
Ibland är det ett stort hinder att bo på Gotland, det hade varit enklare att bara kunna ta bilen till en turnering.
(Bara bilen och jag på båten fram och tillbaka är 1000kr.)

När jag väl ska på en turnering så måste:
1: Den vara i närheten av Oskarshamn, Nynäshamn eller i Skåne.
2: Det vara fluffigt och vuxet så att jag får tillbaka så mycket som möjligt av det jag uppskattar med hobbyn av den tid jag investerar i det.
3: Det vara en seriös arrangör så att det inte bli inställt med kort varsel som jag har läst här att det händer ibland, bokar jag resa, boende och tar ledig från jobbet så måste det bli av.

Jag vet inte alls vilka turneringar som är något för mig med de önskemålen, jag får luska i det och sen få tummarna loss och åka någon gång.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Melodi: Hej hej gubbar, gamla gubbar

Jag har fyndat en hel del äldre modeller, vissa väldigt fina, vissa något som bara en Norn-Queen kan älska.
En del är bara att tuta och köra, men några av dem behöver jag få råd om.

1: Lictor
Honom gillar jag! I stort sett samma design på modellen, bara att måla och spela som han är.

Bild

2: Raveners
Jag har inga av de nyaste i plast, så han jämförs med näst nyaste.
Han ser betydligt farligare ut, jag gillar honom med, och modellmässigt är även han bara att måla och spela.

Bild

3: Hormagaunts
Störtläckra! Avlånga alien-huvud, definitiv bakbensspringare och här används alla fyra armarna till att slåss.
Enda baksidan är att de här metallhjältarna faller som furor om de inte byggs ganska upprätt.
Jag kör enkronor under baserna på alla småmodeller för att få lite stabilitet i dem, det kommer att hjälpa på de här.

Bild

4: Carnifex
Mycket nostalgi här, det var mitt första möte med ett monster i 40k. Mina Blood Angels hade inte en suck.
Men kör någon verkligen dessa som Carnifexes idag?
De känns lite små..
Jag tänkte kanske sätta mina (har två) på mindre baser och ha dem som Tyrant Guards.
Eller är de fortfarande helrätta att spela som vad de är?

Bild

5: Hive Tyrant
Även den här ser liten ut mot sin nyare version, även om den jag har på bilden inte skulle varit i luften.
Jag tänkte i banorna Tyranid Prime, eller är han fortfarande körduglig som Hive Tyrant?

Bild

Jag tar gärna emot lite tips, råd och åsikter om Carnifexen och Hive Tyranten. Spela som vad de är eller konvertera till något annat som är mer i den storleken nuförtiden?

Flygmaskin

4000p Tyranids

Inlägg av Flygmaskin »

Tycker lätt att både fexen och tyranten funkar! Den gamla fexen är en av GWs ballaste modeller någonsin. Visst är båda för små, men om man är givmild med LoS så känns det lugnt. Se till att skaffa gamla Warriors också, de är riktigt fräsiga.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Ismeno

4000p Tyranids

Inlägg av Ismeno »

Vad Flygmaskin sa!
Förvånansvärt många gamla Nidz-modeller som förfarande håller måttet och en del är ju betydligt fränare än sina efterträdare.

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

gamla stealers, lictor, zoantrop och hive tyrant är riktigt balla. fexen tycker jag passar bäst hemma på hyllan ihop med gamla hormagaunts och gargoyles.

om du ändå vill använda den så tycker njag tyrant guard som du sa borde funka. jag vet inte storleksmässigt, men den ser ju iaf ut att kunna ta emot mycket stryk!

lictors och raveners känns ju inte som några problem.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag gillar Carnifexen mer och mer ju mer jag tittar på honom.
Han är lite liten, och han har bara dubbla Scything Talons vapenalternativ, men:
Han har en skönt arg utstrålning.
Han ser ut att vara tuffare än tåget.
Han ser ut som en pissed-off Hugh Jackman
Ser ni också likheterna eller är jag bara knäpp? :D

Bild

Med en bas för att få upp honom lite i höjd så tror jag han funkar fint som Carnifex, även med 20 år på nacken.
Jag tror dessutom stenhårt på att close-combat Carnifexen kommer att göra århundradets återtåg när vi får ny bok,
brutal, tålig och tuff som när den här modellen kom till 2nd ed!
Bäst att ha honom och hans bror redo till dess!
Flygmaskin skrev:Se till att skaffa gamla Warriors också, de är riktigt fräsiga.
Say no more. Tyranid Evolution.. Nynna gärna på mission impossible när ni tänker på om den första med getingmidja verkligen går att göra snygg. Men det är klart han ska målas upp!

Bild

I en hög av gott och blandat i min fyndlåda hittade jag även den här lilla gynnaren,
jag gissar på en Genestealer Hybrid?

Bild

Han ska också målas upp, om så bara för att vara en objective-marker!
Nu har jag lite av varje att pyssla med framöver, de flesta av de här gamla gubbarna kostar en hel del, så förhoppningsvis blir det ganska många poäng målade under resten av månaden!

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

väldans riktigt bra jobbat! det du gjort med skalen gör modellerna typ tjugo gånger coolare och diggar verkligen din tyrannid prime med vingar! :-) det märks verkligen att du är dedikerad. hatten av för detta! :-)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ajvar skrev:väldans riktigt bra jobbat! det du gjort med skalen gör modellerna typ tjugo gånger coolare och diggar verkligen din tyrannid prime med vingar! :-) det märks verkligen att du är dedikerad. hatten av för detta! :-)
Tack så väldigt mycket! Definitivt är jag en dedikerad målare. Jobb och barn är ingen gyllene combo för att åka iväg och spela i timtal på kvällar eller helger, men målningen är skön avkoppling hemmavid.

Med alla rykten som går om ny codex i november så vill jag inte ta tag i de större modellerna just nu.
Tänk om tex Swarmlorden får ha vingar om två månader? Och vilken typ av Carnifex kommer att vara den jag vill ha?
Eller tänk om Tervigonen blir nerfad till "meh" och Tyrannofexen återföds som en knakelibraksuccé?
Blir Genestealers åter en unit som motståndare blir rädda bara av att höra namnet på?
Kommer Pyrovores att bli bäst i boken?
Kommer jag någonsin att vilja måla upp högen med Spore Mines?
Jag vill helt enkelt inte köpa på mig eller måla upp något som sedan bara står kvar i hyllan.

Dessutom så vill jag kunna köpa de nya modellerna och påbörja dem samma dag de landar i butikshyllan utan att ställa annat åt sidan, så nu blir det säkra kort närmsta tiden, för att bulka upp klassiska enheter med fler modeller.

Först ut är två gamla Hormagaunts, jag gillar modellerna och tycker de smälter in ganska bra, som en klick margarin i smörpaketet.

Bild
Bild

Med dessa två Hormagaunts får jag 12 poäng till och är uppe i Totalt 3154 poäng - 846p kvar till målet.
Nästa modell att målas är en gammal Ravener, sen blir det nog en gammal Lictor.

Skriv svar